A fékezési energiának köszönhetően nem csak a visszaútra marad elég energia, hanem többlet is keletkezik.
A Fortescue ausztrál bányászati vállalat olyan elektromos vonatokat használ a szállítmányozáshoz, melyeket csak az odafelé vezető útra kell feltölteni. Mégis hogyan lehetséges ez? Nos, a jelenség megértéséhez feltétlenül olvasd el a következő elemzést!
A vonat a folyamat elején tele rakománnyal közlekedik, a plusz súly miatt egy lejtős szakaszon pedig annyi fékezési energiát generál, ami elegendő az akkumulátorok feltöltéséhez. A visszafelé vezető úton, emelkedőnek felfelé már könnyebben teljesíti feladatát, hiszen üresen érkezik vissza a kiindulópontra. Összefoglalva ez azt jelenti, hogy az elektromos vonat öntöltő üzemmódban hajtja végre a rábízott munkát.
A megfelelő körülmények között tehát elméletben minden elektromos jármű képes lehet a fentebb említett folyamat megvalósítására. Csak megfelelő hosszúságú, elegendő dőlésszöggel rendelkező lejtő, valamint egy nehezebb rakomány szükséges.
„Ha egy 10 százalékos lejtőn a végig haladsz, soha nem kell tölteni az akkumulátorokat. A lefelé vezető úton elegendő energia keletkezik ahhoz, hogy felfelé vissza tudj menni” – állítja Roger Miauton, a svájci eMining elektromos járműveket gyártó vállalat vezérigazgatója.
Ez a svájci cég gyártja az eDumper nevű, 65 tonnás billenőkocsit, mely állítólag a világ legnagyobb elektromos járművének számít. A dízelmotort elektromotorra, akkumulátorokra és hűtőberendezésekre cserélték. A hatalmas monstrum a svájci Biel közelében lévő kőbányában teljesít szolgálatot.
A Fortescue elektromos szerelvényeit a tervek szerint nem csak tölteni nem kell majd, hanem a fékezési energiából keletkező többletet a vonat meghajtásán túl egyéb célokra is fel tudják majd használni. 2030-ig négy olyan útvonalat kívánnak kiépíteni, ahol a természeti adottságot kihasználva végrehajthatóvá válik az energia-visszanyerés folyamata.