2020. szeptember 15. | 13:24

Futurisztikus külsővel, villamosított hajtásláncokkal dübörögne tovább az új Hyundai Tucson.

A vadonatúj Tucson a Hyundai sikeres bestseller modelljének negyedik generációja; a típus 2004-es bevezetése óta több mint 7 millió példányban talált gazdára világszerte, ebből 1,4 millió autót Európában adtak el, ezzel a Tucson a vállalat legkeresettebb globális szabadidő-járműve.

Meglehetősen futurisztikus külsőt kapott az új generáció, bár a Nissan Juke után rosszabb már nem következhet be, ezt is meg fogja szokni az emberiség. A vadonatúj Tucson formanyelve a 2019. évi Los Angeles-i AutoMobility kiállításon bemutatott Vision T szabadidőjármű-tanulmányból merített ihletet. A hűtőrács parametrikus, csillogó részecskékből épül fel, hasonlóan az Elantra és Sonata modellekhez, bár ebben az esetben a hűtőrács összeér a fényszórókkal. Lekapcsolt világítással úgy tűnik, mintha sötét, geometrikus mintázat borítaná a jármű orrát; ilyenkor nem lehet megkülönböztetni egymástól a LED-es nappali fényeket. Számomra egyértelműen a Mercedes tisztán elektromos szabadidő-autójára, az EQC-re hajaz. Az autó oldalán rombusz és háromszög mélyedésekkel találkozunk, a pengeszerű hátsó fényszórók szintén modern hatást keltenek.

A közvetlen elődjénél 20 mm-rel hosszabb, 15 mm-rel szélesebb Tucson tengelytávja is 10 mm-rel nőtt. Ennek köszönhetően a hátsó utasok 26 mm-rel megnövelt lábtérnek örvendhetnek. Ez az előny a hibrid és a belső égésű motorral szerelt modellváltozatoknál egyaránt érvényesül, mivel a tervezők a hátsó ülések alatt helyezték el az akkumulátort. A csomagtartó a választott kiviteltől és hajtáslánctól függő mértékben (33-107 literrel) tágasabb, mint eddig: az ülések alaphelyzetében akár 620 litert, azokat lehajtva akár 1799 litert kínál a csomagok elhelyezésére.

Modern Hyundai belsőt kapunk, kormány mögötti digitális kijelzővel, a műszerfalon hosszában végig futó szellőzőkkel. A 10,3 colos középső konzol lebegő hatást kelt. A standard kijelző méret 8 colos, és futhat rajta az Apple Carplay és az Android Auto, sőt, egyszerre két mobiltelefont is tudunk csatlakoztatni Bluetooth-on.

Az új Hyundai Tucsonhoz az alábbi aktív biztonsági és vezetőtámogató funkciók érhetők el:

  • Elülső ütközés-elkerülő támogatás (FCA autóval, gyalogossal és kerékpárossal) [ÚJ: kanyarodás kereszteződésben]
  • Elöl haladó jármű elindulására figyelmeztető jelzés (LVDA) [ÚJ]
  • Autópálya menettámogató funkció (HDA) 1.5 [ÚJ]
  • Navigációs alapú intelligens, ívmenetben is működő távolságtartó automata (NSSC-C) [ÚJ: navigációs adatok használata]
  • Intelligens sebességkorlátozás (ISLA) [ÚJ]
  • Holttéri ütközésre figyelmeztető rendszer (BCW)
  • Holttéri ütközés-elkerülő támogatás (BCA) [ÚJ]
  • Biztonságos kiszállás figyelmeztető rendszer (SEW) [ÚJ]
  • Automatikus parkolást segítő, távvezérelt rendszer (RSPA) [ÚJ: csak HEV/PHEV]
  • Panoráma kamerarendszer (SVM) [továbbfejlesztett]
  • Holttérfigyelő kamera (BVM) [ÚJ]
  • Hátsó ülés foglaltság riasztás (ROA) [ÚJ]
  • Sávkövető segédlet (LFA) [ÚJ]
  • Sávelhagyást gátló rendszer (LKA) [továbbfejlesztett]
  • Vezető éberség-felügyeleti riasztás (DAW)
  • Hátsó keresztirányú ütközésre figyelmeztető rendszer (RCCW)
  • Hátrameneti ütközés-elkerülő támogatás (RCCA) [ÚJ]
  • Automatikus távolságifény-vezérlés (HBA)

Az új Tucson kétféle különböző felfüggesztéssel rendelhető meg, adaptív vagy hagyományos lengéscsillapítókkal gondoskodva a komfortról.

A modell háromféle villamosított hajtáslánccal, kétféle belső égésű motorral, valamint négyféle sebességváltóval kérhető. A hibrid kivitel az új 1,6 literes T-GDi (közvetlen benzin-befecskendezéses turbómotor) ‘Smartstream’ belső égésű erőforrást és egy 1,49 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátorról táplált, 44,2 kW teljesítményű villanymotort alkalmaz. A motorhoz hatfokozatú automata sebességváltó (6AT) csatlakozik, a rendszer kettő- és összkerékhajtással egyaránt elérhető. Ez a vadonatúj Tucson hajtáslánc-választékának legerősebb tagja: kombinált teljesítménye 230 LE.

Ami a 48V-os mild hibrid technológiát illetim, háromféle konfiguráció közül választhatsz:

  • 1.6 T-GDI Smartstream benzinmotor 150 lóerővel, kétkerékhajtással
  • 1.6 T-GDI Smartstream benzinmotor 180 lóerővel, opciós összkerékhajtással
  • 1.6 CRDi Smartstream dízelmotor 136 lóerővel, opciós összkerékhajtással

A Hyundai a 48V-os mild hibrid technológiát a 150 lóerős 1,6 literes T-GDI motorral kombinálta, amelyhez hatfokozatú intelligens manuális sebességváltó (6iMT) vagy hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó (7DCT) társítható. Az 180 lóerős, 1,6 literes T-GDI motor kétkerékhajtású kivitelben a hatfokozatú iMT sebességváltóval, míg összkerékhajtás esetén a 7DCT duplakuplungos sebességváltóval rendelhető. A 136 lóerős 1,6 CRDi 48V mild hibrid hajtáslánchoz két- és összkerékhajtás esetén egyaránt a 7DCT duplakuplungos sebességváltó társul.

Az 1,6 T-GDI Smartstream benzinmotor 150 lóerős kivitele 48V-os mild hibrid rendszer nélkül is elérhető, hatfokozatú kézi sebességváltóval, kettő- vagy összkerékhajtással. Az 1,6 literes CRDi Smartstream dízelmotor 115 lóerős kivitelben is választható, hatfokozatú kézi sebességváltóval és kétkerékhajtással. A vadonatúj Tucson 1,6 T-GDI motorra épülő, 265 lóerős plug-in hibrid kivitelben is elérhető lesz, ennek részleteit a 2021-es bevezetést megelőzően hozzák nyilvánosságra.

Az új Hyundai Tucson már ebben a hónapban forgalomba kerülhet Koreában, Európába 2021 közepén érkezhet.