2020. augusztus 19. | 12:21

A német sportautógyár mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy megmaradjanak a kínálatban a magas fordulatszámokra képes turbó nélküli benzinmotorok.

Egyértelmű a trend az autóiparban az egyre nagyobb hangsúlyt kapó környezetvédelem miatt. Minden gyártónak az egyetlen esélye a túlélésre a villanyosítás, azaz a belsőégésű erőforrások hibridizációja, és a tisztán elektromos járművek kifejlesztése. Ez a helyzet jelenleg 2020-ban, de a folyamat már egy évtizede elkezdődött a downsizinggal, amikor elkezdtek megjelenni az egyre kisebb köbcentis feltöltött motorok a fogyasztás- és károsanyag-kibocsátás csökkentésének reményében.

A Porsche megálljt kíván parancsolni ez utóbbi folyamatnak, kijelentették, hogy eltökélten kitartanak a sima szívó benzinmotoroknál, nem hajlandók beállni a sorba és egyre kisebb lökettérfogatú, de egyre több turbóval lélegeztetett erőforrásokat gyártani. Természetesen nem a környezetszennyezés csökkentése ellen vannak, pusztán úgy látják, van más megoldás is, mint a downsizing. Hurrá!

Mi is a baj a kis lökettérfogatú turbós motorokkal? Leginkább az, hogy az ilyen blokkok jellemzően szűk fordulatszám-tartományban működnek jól, igaz, jól tolnak alacsony fordulatokon, de a magasabb tartományokban kifulladnak. Eltűnt az a szerethető karakterisztika, ami a régi szívóknál még megvolt, még pedig a pörgősség és az, hogy a fordulatszám növekedésével szinte lineárisan nő az erő is. Ez pedig egyáltalán nem sportos, márpedig a Porsche mégiscsak sportautókat gyárt.

Persze megoldható, hogy a turbós autók is erősek legyenek fent, de ahhoz legalább két feltöltő kell, viszont még mindig ott van az a probléma, hogy alacsonyabb maximális fordulatszámra képesek, mint a feltöltés nélküli motorok. Ez sem túl sportos. A feladat adott: olyan szívó erőforrásokra lenne szükség, amelyek úgy mennek, mint a feltöltött motorok már alacsony fordulatszámról is, a magasabb régiókban sem fulladnak ki, jó sokáig húzathatók és emellett hozzák az elvárt károsanyag-kibocsátási szinteket.

Szerencsére van megoldás, van rá esély, hogy még egy jó ideig itt maradjanak velünk a szívómotorok a sportautóknál is. Ahogyan azt ma megszoktuk, a mentőövet a hibrid technológia dobja a Porschénak. Ugye a turbók és kompresszorok több levegőt biztosítanak, mint amennyit a motor magától be tudna szívni, ennek köszönhető az extra nyomatékuk, szerepüket kiválthatja a villanymotor is, amely mikor szükséges, besegít a benzinesnek.

Alacsony fordulaton a két erőforrás együttes erővel mozgatná az autót, magasabb régiókban azonban a benzinmotor lökettérfogatból és fordulatszámból oldaná meg a feladatot. A Porsche két legyet ütne egy csapásra: a károsanyag-kibocsátási teszteken kijátszaná a villanymotor-kártyát, a hétköznapi életben pedig – ha a vezető is úgy akarja - pörgős, erős és életvidám lenne, ahogyan annak lennie kéne a sportautóknál.

Ha vezettél már modern erős turbós autót és szintén erős, fordulatra éhes szívót, akkor tudod miről beszélek. Ég és föld a kettő. Örömhír, hogy a Porsche eltökélten kitart a vezetés élménye mellett a szén-dioxid-kibocsátási szabályok által megregulázott időszakban is. Tevékenységükkel várhatóan még legalább egy évtizeddel meghoszabbítják a sportos belsőégésű erőforrások korát.

Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a német gyártó ne fókuszálna továbbra is a turbókra, nem tehetik meg, hiszen a legfontosabb modelljeiket elsősorban turbós erőforrásokkal veszik, de a GT és GTS kivitelek szívómotorjai szerencsére esélyt kapnak még néhány évre, évtizedre. A távoli jövőt persze a Porschénál is az elektromos autók testesítik meg, így az várható, hogy egyre több és több modelljük kapható majd tisztán villanyautóként is. Ez van.

Prémium autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!