2020. február 25. | 16:30

A koronavírus lassan a teljes autóipar működését ellehetetleníti.

Társszerző: Hajdu Balázs

A PSA csoport és a Renault március közepéig zárva tartja kínai gyáregységeit a koronavírus miatt. A két francia gyártónak a járvány eredetének helyén, Vuhanban, illetve Hupej tartományban is vannak telephelyei.

A 11 milliós Vuhant gyakorlatilag teljesen lezárták a kínai hatóságok, hogy megfékezzék a pusztító járvány terjedését. A Nissan és a Honda is bejelentette, hogy egyelőre ők sem folytatják a termelést a régióban.

A PSA csoport szóvivője elmondta, hogy a döntést a kínai hatóságoknak kellett meghoznia. A francia konszern a Dongfeng Motorral közösen üzemelteti wuhani gyárát, melyben a tervek szerint március 12-én indítják újra a gépeket. A francia munkavállalókat még januárban evakuálták a térségből.

A Renault Vuhanban található üzemében előreláthatólag március 10-én folytatódhat a munka.

„A Renault nagy körültekintéssel vizsgálja a helyzetet, és szigorúan betartja a helyi hatóságok és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által meghatározott intézkedéseket” - mondta a francia autógyártó egyik szóvivője.

A vírus az ellátási láncra is hatással van

A kínai gyárak leállásának egyelőre ismeretlen mértékű negatív hatásai lehetnek a Renault globális működésére is.

„A vírus hatásait nem korlátozhatjuk egy meghatározott földrajzi területre. Minden gyáregységünk használ Kínából érkező alkatrészeket. Az ellátási láncok összetettsége, valamint a kínai korlátozó intézkedések kapcsán felmerült bizonytalanság miatt egyelőre nem tudunk pontos előrejelzést adni a kérdésben. A Renault felkészült a válságkezelésre, a beszállítókkal és a partnerekkel közösen igyekszünk megoldást találni” - tette hozzá a Renault egyik szóvivője.

A PSA európai gyárai egyelőre nem szenvednek alkatrészhiányban. A Vuhanban és Csengduban lévő két összeszerelő üzemben készülnek a Peugeot és Citroen modellek a kínai és egyéb ázsiai piacokra. Motorokat és váltókat Xiangyangban készítik, innen Európába is exportálnak. A vállalatnak Vuhanban és Sanghajban vannak kutatás-fejlesztési központjai.

A PSA csoport kínai eladási mutatói 2019-ben 55%-kal estek. Tavaly 117 084 járművet gyártottak az országban, ami komoly csökkenést jelent a 2014-es 700 000-es számhoz képest. A francia autógyártó tavaly szeptemberben ismertette akciótervét, melynek célja a profitabilitás elérése 2021-re, valamint 2025-re szeretnének évi 400 000 autót legyártani.

A Renault a Dongfenggel közösen üzemeltetett gyárában készülnek a Captur, Kadjar és Koleos modellek, valamint azok hajtóegységei. 2018-hoz képest 18%-kal estek az ő eladásai mutatóik Kínában.