Ha manapság kinézünk az utcára, szinte minden autó fehér, fekete vagy szürke. De mennyire dominál vajon ez a három árnyalat és melyik közülük az abszolút első? Mi rúghat mellettük labdába?
A BASF kemikáliákkal foglalkozó csoport összegyűjtötte, milyen színek uralkodtak az autóiparban 2023-ban. Az eredmények egyértelmű akromatikus (fehér, fekete, szürke és ezüst) dominanciát mutatnak, de kissé más a helyzet az európai piacon, mint a teljes globális képre tekintve.
Világviszonylatban az akromatikus árnyalatok 81%-os részesedéssel bírnak. Közülük legnépszerűbb a fehér a maga 36%-os, vagyis a teljes skála több mint egyharmadot kitevő részesedésével.
Utána a fekete 21%-kal következik, majd a szürke (15%) és ezüst (9%) – ha utóbbi kettőt egy kalap alatt vesszük, akkor a fehér után a fémes szín a leggyakoribb. A kromatikus, avagy normálisabb értelemben vett színek közül a kék a maga 8%-ával még egész szép értékkel rendelkezik, mert az utána következő pirosnak már csak 4% jutott.
Ezek a globális számok, régióra lebontva már más arányok jönnek ki. Az EMEA országokban (Európa, Közel-Kelet és Afrika) például két százalékponttal nőtt a fehér-fekete-szürke dominanciája, ezen belül a sötétebb árnyalatok felé tolódtak el a választások.
Összességében 29% a fehér, 21% a szürke, 20% a fekete és 9% az ezüst részesedése ebben a régióban. Érdekes azonban, hogy a kék 11%-ot ért el, amivel az EMEA harmadik legnépszerűbb színe lett így. A piros 5%-ot, a zöld pedig csupán kettőt szerzett.
Általánosságban országspecifikus preferenciák érvényesülése figyelhető meg az európaiak színválasztásakor: a németek a kékért, a spanyolok és britek a pirosért és narancssárgáért rajonganak jobban, míg a franciák a zöldet kedvelik. Ezzel szemben az olaszok az összes színt egyformán szeretik, itt meglepően magas, 30%-os a kromatikus árnyalatok aránya.
Érdekesség, hogy két éve még kissé más számok jöttek ki – egy másik festékipari cég felmérései szerint. Mi pedig annak jártunk utána korábban, hogy mit árul el rólunk az autónk színe.