A Volkswagen-csoport a belső égésű motoros autók platformjainak fejlesztését az olyan piacokon folytatja tovább, mint Oroszország, India és Brazília, ahol az elektromos járművek számának növekedése várhatóan számottevően lassabb lesz, mint Európában.

A német konszern új MQB-A0 Global Platform elnevezésű padlólemeze számos alacsony bekerülési költségű, belső égésű motoros modell alapjául fog szolgálni a növekvő piacokon, kezdve a miniautóktól egészen a hétüléses járművekig.

A VW-csoport a Škodát bízta meg azzal a feladattal, hogy a kifejezetten India számára kifejlesztett MQB-A0-In platform egy rendkívül rugalmas architektúrává alakítsa át, amellyel Oroszország, Latin-Amerika, India, Afrika és Délkelet-Ázsia árérzékeny piacait tervezik megcélozni.

Európa számára a Volkswagen a Scalable Systems Platform (SSP) névre keresztelt padlólemezt fejleszti, amelyre a fejlett önvezető funkciókkal rendelkező elektromos autók épülnek majd. Az új architektúra 2026-tól jelenik meg a VW, a Škoda, a Seat, az Audi és a Porsche modelljeiben.

A korábbi gyakorlat alapján az alvázakat először az európai piac számára fejlesztették, majd ezt követően tették őket globálissá. Ez változik most meg az MQB-A0 projekttel, melynek első modelljének érkezését 2025-re ígérik.

Annak köszönhetően, hogy egy alacsony költségű, az egész konszern számára használható padlólemezt hoznak létre, a VW-csoport számára lehetőség nyílik arra, hogy sikeresen növelje az eladásait a növekvő piacokon – nyilatkozta Jiri Dytrych, a Škoda projektmenedzsere.

A cseh autógyártó számításai szerint a célpiacokon a belső égésű motoros autók értékesítése 58 százalékkal, mintegy 7,5 millió darabra fog növekedni a következő 10 év folyamán, az ezt követő 5 évben pedig további 1 millió darabbal.

Ez azt jelenti, hogy az értékesített mennyiség 2036-ra eléri a 8,5 millió járművet – mindezt egy évvel azt követően, hogy életbe lépett az Európai Unió új szabályozása, amelynek értelmében már csak zéró károsanyag-kibocsátású új autókat lehet majd forgalmazni az EU tagállamainak területén.

Dytrych szerint az MQB-A0 Global platform elég rugalmas lesz ahhoz, hogy megfelelő alapot biztosítson a 4 méternél rövidebb, vagy akár a közel 5 méter hosszú autók számára is, ugyanis akár hétüléses modellek is épülni fognak rá.

A szakember azt is elmondta, a Škoda lényegében szabad kezet kapott a fejlesztés tekintetében, hiszen az új padlólemeznek nem kell megfelelnie az európai előírásoknak, így teljes mértékben az adott piac igényeire szabhatják.

Az egyre szigorúbb kibocsátási normák, mint az Európában hamarosan bevezetésre kerülő Euro 7 és a hasonlóan szigorú kínai célkitűzések egyúttal azt jelentik, hogy ezekben a régiókban más stratégiákra lesz szüksége a gyártóknak, mint a feltörekvő piacokon – mondta Dytrych.

Az MQB-A0 Global platformot úgy fejlesztik, hogy amennyiben a helyi emissziós előírások megkövetelik, akár hibrid hajtású autók számára is alkalmas legyen. Kialakításából fakadóan tisztán elektromos autók nem tudnak majd épülni rá.

Ez az első alkalom, hogy a Škoda egy globális platform kifejlesztéséért felel a konszernen belül.

Az új padlólemez kiindulási pontját jelentő MQB-A0-In architektúra adja az idei év elején piacra dobott Škoda Kushaq kisméretű SUV, valamint a hamarosan érkező VW Taigun alapját is Indiában. Emellett a cseh gyártó ebben a hónapban tervezi bemutatni a Slavia szedánt, ami ugyancsak erre a platformra épül.