2021. július 15. | 16:12

„Egy technológia betiltása nem racionális döntés, inkább az innovációra kellene összpontosítani.”

Éles kritikával illette az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) az Európai Bizottság azon javaslatát, melynek értelmében betiltanák az új benzines és dízel személyautók értékesítését az Unió tagállamainak területén 2035-től kezdődően.

A Bizottság szerdán jelentette be új klímacsomagját, amely a légkör felmelegedéséért felelős CO2-kibocsátás visszaszorítását célozza. Egyúttal a tervezet tartalmazza azokat az új autók értékesítésére vonatkozó emissziós célszámokat, amelyek mentén a következő évtized közepére elérhető a kitűzött zéró kibocsátás állapota. Vagyis ettől a ponttól kezdődően nem lehet majd új belső égésű motoros autókat forgalmazni az Unióban.

Az Európai Autógyártók Szövetsége úgy véli, egyetlen technológia betiltása ebben a szakaszban „nem egy ésszerű, az előrelépést segítő döntés”.

„Arra kérjük az összes uniós intézményt, hogy az innovációra összpontosítson, ahelyett, hogy egy adott technológiát ténylegesen betiltana” – mondta Oliver Zipse, az ACEA elnöke, és a BMW vezérigazgatója közleményében.

A Bizottság által szerdán meghirdetett „Fit for 55” névre keresztelt csomag azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra a korábbi 37,5 százalékos mértékű csökkentés helyett 55 százalékkal szeretnék redukálni a CO2-emissziót a jelenlegi szinthez képest

Zipse szerint a 2030-as javaslat teljesítéséhez elengedhetetlen, hogy rövid időn belül erőteljes növekedésnek induljon az elektromos járművek iránti kereslet.

„Az összes érdekelt fél – köztük a tagállamok és az összes érintett szektor – jelentősen megnövekedett erőfeszítései nélkül a javasolt cél egyszerűen nem életképes” – mondta a szakember.

A Német Autóipari Szövetség (Verband der Automobilindustrie – VDA) szintén kritizálta a belső égésű motoros új autók tilalmára vonatkozó 2035-ös dátumot.

„Azzal, hogy a flotta tervezett kibocsátása tekintetében a határértéket nulla grammban határoznák meg, 2035-től az Európai Bizottság valójában a belső égésű motorok betiltását javasolja – beleértve a hibrideket is. Ez anti-innováció, és épp az ellentéte a különféle technológiákkal kapcsolatos nyitott hozzáállásnak. Arról nem is beszélve, hogy korlátozza a fogyasztók választási szabadságát is” – nyilatkozta Hildegard Müller, a VDA elnöke.

Emellett a német szövetség azt is kiemelte, hogy a tiltásnak az ágazat munkahelyeire gyakorolt hatása is jelentős lesz, de az Európai Bizottságot látszólag nem értékeli, milyen társadalmi következményei lehetnek a tervezetnek.

Az Európai Autóipari Beszállítók Egyesülete (Comité de liaison européen des fabricants d'équipements et de pièces automobiles – CLEPA) meglátása szerint a 2035-ös tilalom „nem a leghatékonyabb, vagy legcélravezetőbb módja a klímasemleges közlekedés elérésének” az EU területén.

Sigrid de Vries, az egyesület főtitkára elmondta, a belső égésű motorok képesek klímasemleges működésre, ha fenntartható forrásból származó, megújuló üzemanyagokat használnak, illetve az akkumulátoros elektromos autók is csak abban az esetben képesek ezt a célt teljesíteni, ha megújuló energiából előállított elektromos árammal töltjük fel.

„A megújuló üzemanyagoknak és elektromosságnak kellene elsőbbséget élveznie, és nem betiltani egy technológiát” – fejtette ki de Vries.

Az autóipari szövetségekkel ellentétben néhány autógyártó sokkal kevésbé pesszimista a bizottság által előterjesztett csomaggal és annak megvalósíthatóságával kapcsolatban.

A Volvo kifejezetten örömmel fogadta a 2030-as és 2035-ös célokat. A svéd cég úgy látja, ezek a normák egy jól látható keretet adnak az elektromos jövő felé vezető útnak, és elegendő időt, hogy „fokozatosan megszüntessük a múlt technológiáját”. Emellett az új belső égésű motoros autók értékesítésének 2035-ös végdátuma „szükséges, ha az iparágunk támogatni akarja az EU-t a 2050-es klímasemlegesség elérésében”.

Markus Schaefer, a Daimler fejlesztési vezetője szerint ezek a célok egyáltalán nem teljesíthetetlenek, csupán jelentős társadalmi átalakítást igényelnek, mint a szükséges töltési infrastruktúra kialakítása, valamint az energiaipar átszervezése.

A személyautók EU szén-dioxid-kibocsátásának nagyságrendileg 12 százalékáért felelősek, így a CO2 mennyiségének csökkentése kulcsfontosságú lesz a blokk átfogó éghajlati céljainak eléréséhez.

A most benyújtott tervezetet mind a 27 uniós tagállamnak, illetve az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia. Ez a folyamat azonban akár két évet is igénybe vehet.