Éles kritikával illette az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) az Európai Bizottság azon javaslatát, melynek értelmében betiltanák az új benzines és dízel személyautók értékesítését az Unió tagállamainak területén 2035-től kezdődően.

A Bizottság szerdán jelentette be új klímacsomagját, amely a légkör felmelegedéséért felelős CO2-kibocsátás visszaszorítását célozza. Egyúttal a tervezet tartalmazza azokat az új autók értékesítésére vonatkozó emissziós célszámokat, amelyek mentén a következő évtized közepére elérhető a kitűzött zéró kibocsátás állapota. Vagyis ettől a ponttól kezdődően nem lehet majd új belső égésű motoros autókat forgalmazni az Unióban.

Az Európai Autógyártók Szövetsége úgy véli, egyetlen technológia betiltása ebben a szakaszban „nem egy ésszerű, az előrelépést segítő döntés”.

„Arra kérjük az összes uniós intézményt, hogy az innovációra összpontosítson, ahelyett, hogy egy adott technológiát ténylegesen betiltana” – mondta Oliver Zipse, az ACEA elnöke, és a BMW vezérigazgatója közleményében.

belső égésű motor

A Bizottság által szerdán meghirdetett „Fit for 55” névre keresztelt csomag azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra a korábbi 37,5 százalékos mértékű csökkentés helyett 55 százalékkal szeretnék redukálni a CO2-emissziót a jelenlegi szinthez képest

Zipse szerint a 2030-as javaslat teljesítéséhez elengedhetetlen, hogy rövid időn belül erőteljes növekedésnek induljon az elektromos járművek iránti kereslet.

„Az összes érdekelt fél – köztük a tagállamok és az összes érintett szektor – jelentősen megnövekedett erőfeszítései nélkül a javasolt cél egyszerűen nem életképes” – mondta a szakember.

A Német Autóipari Szövetség (Verband der Automobilindustrie – VDA) szintén kritizálta a belső égésű motoros új autók tilalmára vonatkozó 2035-ös dátumot.

„Azzal, hogy a flotta tervezett kibocsátása tekintetében a határértéket nulla grammban határoznák meg, 2035-től az Európai Bizottság valójában a belső égésű motorok betiltását javasolja – beleértve a hibrideket is. Ez anti-innováció, és épp az ellentéte a különféle technológiákkal kapcsolatos nyitott hozzáállásnak. Arról nem is beszélve, hogy korlátozza a fogyasztók választási szabadságát is” – nyilatkozta Hildegard Müller, a VDA elnöke.

Emellett a német szövetség azt is kiemelte, hogy a tiltásnak az ágazat munkahelyeire gyakorolt hatása is jelentős lesz, de az Európai Bizottságot látszólag nem értékeli, milyen társadalmi következményei lehetnek a tervezetnek.

Az Európai Autóipari Beszállítók Egyesülete (Comité de liaison européen des fabricants d'équipements et de pièces automobiles – CLEPA) meglátása szerint a 2035-ös tilalom „nem a leghatékonyabb, vagy legcélravezetőbb módja a klímasemleges közlekedés elérésének” az EU területén.

Sigrid de Vries, az egyesület főtitkára elmondta, a belső égésű motorok képesek klímasemleges működésre, ha fenntartható forrásból származó, megújuló üzemanyagokat használnak, illetve az akkumulátoros elektromos autók is csak abban az esetben képesek ezt a célt teljesíteni, ha megújuló energiából előállított elektromos árammal töltjük fel.

Nissan Leaf oldalról, a háttérben szélerőművek

„A megújuló üzemanyagoknak és elektromosságnak kellene elsőbbséget élveznie, és nem betiltani egy technológiát” – fejtette ki de Vries.

Az autóipari szövetségekkel ellentétben néhány autógyártó sokkal kevésbé pesszimista a bizottság által előterjesztett csomaggal és annak megvalósíthatóságával kapcsolatban.

A Volvo kifejezetten örömmel fogadta a 2030-as és 2035-ös célokat. A svéd cég úgy látja, ezek a normák egy jól látható keretet adnak az elektromos jövő felé vezető útnak, és elegendő időt, hogy „fokozatosan megszüntessük a múlt technológiáját”. Emellett az új belső égésű motoros autók értékesítésének 2035-ös végdátuma „szükséges, ha az iparágunk támogatni akarja az EU-t a 2050-es klímasemlegesség elérésében”.

Markus Schaefer, a Daimler fejlesztési vezetője szerint ezek a célok egyáltalán nem teljesíthetetlenek, csupán jelentős társadalmi átalakítást igényelnek, mint a szükséges töltési infrastruktúra kialakítása, valamint az energiaipar átszervezése.

A személyautók EU szén-dioxid-kibocsátásának nagyságrendileg 12 százalékáért felelősek, így a CO2 mennyiségének csökkentése kulcsfontosságú lesz a blokk átfogó éghajlati céljainak eléréséhez.

A most benyújtott tervezetet mind a 27 uniós tagállamnak, illetve az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia. Ez a folyamat azonban akár két évet is igénybe vehet.