A regionális brüsszeli kormány június 25-én jelentette be a fosszilis üzemanyaggal működő új autók tilalmát a régióban, amely a következő 14 évben fog életbe lépni. 2030-tól az új dízelüzemű kocsik értékesítését, 2035-től pedig az új benzines autók forgalmazását tiltják be. Ez a lépés összhangban áll a légszennyezés csökkentésére irányuló brüsszeli erőfeszítésekkel és az EU azon céljával, hogy 2050-re az Unió elérje a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást.

Annak érdekében, hogy ezek a határidők betarthatóak legyenek, a kormányzati vezetők kidolgozták az alacsony kibocsátású mobilitást előirányzó „Low Emission Mobility Brussels” fantázianevű tervet, amely ösztönzi a tömegközlekedés használatát és az elektromos járművek töltési infrastruktúrájának kiépítését. A terv értelmében 2035-ig mintegy 22 ezer töltőállomás lesz a régióban. Ettől azt remélik, hogy 2030-ra körülbelül 70 százalékkal csökkenti a közlekedés teljes kibocsátását.

Idén márciusban kilenc EU-s tagállam – Ausztria, Belgium, Dánia, Görögország, Hollandia, Írország, Litvánia, Luxemburg és Málta – közös levélben szólította fel az Európai Bizottságot, hogy hozzon létre egy multinacionális testületet azzal a céllal, hogy kijelöljön egy konkrét dátumot az új benzines és dízel autók értékesítésének betiltására az Európai Unió területén. Ennek a testületnek feladata lenne többek között annak a keretrendszernek a kidolgozása is, melynek révén az egyes EU-s tagállamok nemzeti szinten elkezdhetik előkészíteni a fosszilis üzemanyagokat használó kivezetését.

Stratégiák a városi közlekedés emissziójának csökkentésére

2018 óta Brüsszel egy olyan, alacsony kibocsátású övezetet hozott létre, amely lefedi a régió 19 önkormányzatának többségét, és fokozatosan korlátozta azokat a járműtípusokat, amelyek a határain belül közlekedhetnek. Azok az autók, amelyek nem felelnek meg az Európai Unió bizonyos kibocsátási normáinak, nem közlekedhetnek a régió nagy részén, amennyiben mégis, úgy a tulajdonost megbírságolhatják. A károsanyag-kibocsátási előírások egyre csak szigorodni fognak annak érdekében, hogy fokozatosan megszüntessék az idősebb, szennyező járműveket, és csak a legtisztábbak, a légkörre legkevésbé ártalmasak maradhassanak az utakon.

elektromos autó töltési lehetőségét jelző tábla

Az EU-ban eddig több mint 250 város hozott létre alacsony kibocsátású övezeteket a levegőminőség javítását és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését előírányzó stratégiáik részeként. Ezekben a városokban az intézkedéseknek – ha mérsékelt is, de mindenképpen – pozitív hatása volt, hiszen a levegőben található káros anyagok mennyisége csökkent, és ezzel párhuzamosan javult a levegő minősége. A brüsszeli régióban az intézkedések bevezetése óta 11 százalékkal csökkent a levegőben az autók által kibocsátott szennyező anyagok mértéke.

A nulla emisszió elérése

Jelentős lépésnek számítana az európai autópiac számára, ha az egyes járműtípusokat érintő korlátozásoktól eljutnánk a belső égésű motoros járművek teljes betiltásáig.

A dízelüzemű autók népszerűsége az elmúlt évtizedben meredeken csökkenő tendenciát mutat Nyugat-Európában. 2011-ben még a dízelek adták a régióban forgalomba helyezett új személyautók több mint felét, míg a tavalyi évben ez a szám már csupán 28 százalék volt. A benzines autók értékesítése a teljes európai piac 47,5 százalékát jelentette 2020-ban, míg a tisztán elektromos járművek piaci részesedése 10,5 százalékra emelkedett.

Az Európai Bizottság várhatóan a napokban fogja közzétenni azt a végső dátumot, amelyet követően minden autógyártónak le kell állítania a belső égésű motorral működő új autók értékesítését az EU-ban.

„Meg kell húznunk egy határvonalat a zéró emisszió elérése érdekében, máskülönben a bizonytalan végdátum miatt nem lennénk képesek teljesíteni a 2050-re kitűzött karbonsemlegességet. Hogy ez hogyan változtatja meg az autógyártók termelését, azt már kizárólag rajtuk múlik, hiszen ők mindenkinél jobban tudják, hogyan lehet új autókat vagy új üzemanyagokat kifejleszteni” – nyilatkozta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke.

A Bloomberg értesülései szerint az Európai Bizottság tervei között az szerepel, hogy 2030-tól a jelenlegi szinthez képest 65 százalékkal csökkenti, 2035-től pedig nullára redukálja a személyautók károsanyag-kibocsátását.

Franciaország szerint visszafogottabb célokat kellene kitűzni, Emmanuel Macron francia elnök szerint elegendő lenne, ha 2030-tól 55 százalékkal csökkentenék az emisszió mértékét, 2035 helyett inkább az évtized végét jelölnék meg a belső égésű motoros autók értékesítésének végdátumaként, és több mozgásteret biztosítanának a plug-in hibrid modellek számára.

Egyelőre azonban még semmi sincs kőbe vésve, ám a francia álláspont is jól jelzi, hogy az EU-n belül csata van kibontakozóban az emissziós normákkal kapcsolatban.