2022. május 25. | 15:40

A szerbiai Fiat-gyár alkalmazottjait elég határozott válaszút elé állították, de a Stellantis többségi tulajdonában lévő üzem vezetőinek elég alapos indokai voltak erre.

Az egykori Zastava-gyár kétharmadát még a kétezres évek végén vásárolta meg az FCA, sokáig Zastava logós Fiat Puntókat gyártottak itt. Az üzem azóta is fontos, de problémáktól nem mentes egysége a Stellantis-konszernnek. Az elmúlt években gyakoriak voltak a bérfeszültségből adódó sztrájkok, és ezekben a helyzetekben az autógyártó nem volt a legideálisabb alkupozícióban, hiszen a szerb állam meghagyott magának egy 33%-os részvénycsomagot. Az üzem fontosságát jelzi, hogy egészen a közelmúltig itt gyártották a Fiat 500L típust, amelyből több mint félmillió darabot szereltek össze Kragujevacban.

Fotó szerb autógyári munkásokról, akik egy narancs Fiat 500l mellett állnak
Csoportkép Kragujevacban az ötszázezredik autó legördülésekor / Fotó: Stellantis

Egy tíz évig gyártott típus megszűnése nem sok jót szokott jelenteni egy üzemnek, azonban áprilisban a Stellantis egy 190 millió eurós (~73,4 milliárd forintos) fejlesztésről állapodott meg a szerb kormánnyal. Az új beruházás célja, hogy az 500L helyét 2024-től egy elektromos kisautó vegye át. A fejlesztéshez azonban nem csak pénz kell, hanem szükséges az is, hogy a munkások tisztában legyenek az új technológiával.

A Stellantis így ultimátumot adott a dolgozóinak: vagy elmennek két évre külföldre dolgozni egy másik, villanyautózással már foglalkozó Stellantis-gyárba (háromszoros pénzért), vagy végkielégítéssel elbocsájtják őket. A Stellantis közleménye szerint egy hét alatt a bő kétezer munkás 25%-a élt a lehetőséggel. Ők olaszországi, szlovákiai, lengyelországi vagy németországi gyárakban helyezkedhetnek el. A döntésnek gyakorlati okai is vannak, hiszen a gyárat két évre leállítja a Stellantis részben azért, hogy újraszerszámozhassák az üzemet.

A szerb Danas lap arról számolt be, hogy a munkások egy része zsarolásnak tartja a Stellantis viselkedését. Sokan úgy látják, hogy mindez csak egy taktikai lépés a vállalatcsoporttól, amely így akarja a globális autópiac szűkülése és az elektromos átállás miatt elkerülhetetlen leépítéseket a lehető legvállalhatóbban tálalni.

Automotive News Europe | Címlapfotó: Stellantis