2020. szeptember 01. | 12:43

Bekeményít az Európai Bizottság, nagyon észnél kell lenniük az autógyártóknak.

Az Európai Bizottság közlése szerint a tisztább és biztonságosabb közlekedés érdekében szeptembertől szigorodik a korábbi típusjóváhagyási és a teljes európai piacfelügyeleti rendszer, fokozódik a vizsgálatok minősége és függetlensége, valamint erősödik az uniós piacon már forgalomban lévő gépkocsik ellenőrzése.

„A szeptembertől érvényes új szabályok a tisztább és biztonságosabb mobilitást, a fogyasztók bizalmának helyreállítását szolgálják, valamint az európai gépjárműipar hosszú távú életképességét és globális versenyképességét biztosítják” – jelentette ki a belső piacért felelős biztos, Thierry Breton.

Az új keretrendszer révén minőségi javulás várható a piacon lévő és az eladásra kínált járművek ellenőrzésében. Az Európai Bizottság ígérete szerint szigorú kritériumok alapján végzett független ellenőrzéseknek lesznek alávetve az új gépjármű-típusok tesztelését és vizsgálatát végző műszaki szolgálatok. Az EU-hoz tartozó tagállamoknak mostantól rendszeresen át kell vizsgálniuk bizonyos számú gépkocsit, melynek során intézkedéseket hozhatnak a nem megfelelő járművek esetében, mégpedig úgy, hogy a folyamatba nem kell bevonniuk a típusjóváhagyást kiadó hatóságot.

De ez még nem minden, az Európai Bizottság ugyanis megfelelőségi ellenőrzéseket végezhet, akár laboratóriumokban, akár a közutakon is. Amennyiben egy autógyártó megsérti az új szabályokat, komoly bajba kerülhet: ilyen esetben elrendelhetik a járművek visszahívását az európai piacról, ráadásként gépkocsinként akár 30 ezer eurós (mintegy 10 millió forint) bírságban is részesülhet. Hasonló intézkedéseket eddig csak a gépjárműtípust jóváhagyó nemzeti hatóságok hozhattak, mostantól átnyúlhat a fejük felett az Európai Bizottság.

A döntéshozók célja bizonyára az volt, hogy elrettentsék az autópiacon részt vevő gyártókat attól, hogy csalással próbálkozzanak (gondolva itt a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatok manipulálására), és elejét vegyék annak, hogy a 2015-ben kirobbant dízelbotrányhoz hasonlóra még egyszer sor kerülhessen, írja a Portfolio.