2020. január 28. | 12:08

Az állatok és a környezetünk védelme érdekében el kell tűnniük a valódi bőrkárpitoknak!

Az állati eredetű bőr, mint kárpitalapanyag már időtlen idők óta használatos az autóiparban, manapság inkább a drágább, magasabb kategóriás járművek kiváltsága. Minél finomabb, minél igazibb és minél tökéletesebb állatbőrről van szó, annál szívesebben építik be a felső kategóriába, hiszen annál többet hajlandók fizetni érte az igényes (és gazdag) vásárlók.

A környezetvédelem és az állatkínzás-ellenesség azonban szült egy merőben új irányt. Egyre több autógyártó kínál alternatív, nem valódi bőrkárpitokat az igazi helyett, sőt, vannak márkák, amelyek már nem is foglalkoznak állati eredetű alapanyagokkal. Ennek nyilván olyan okai is vannak, hogy a műbőr olcsóbb, de próbáljuk elhinni, hogy az állatok és környezetünk védelme is szerepet játszik a dologban.

Természetesen lehet mondani, hogy az az állat azért született meg, hogy bőrülésként végezze egy 7-es BMW-ben, de a dolog nem ilyen egyszerű. Sajnos nem példa nélküli, hogy ezek az állatokat szörnyű körülmények között tartják. Az igény hatalmas, a luxusautók piaca nagyon pörög, az állat szenvedései egyáltalán nem, csak a profit számít. És ott a környezetszennyezés is, az „alapanyagként” végző állatok (kimondani is szörnyű) életük során rengeteg üvegházhatást okozó gázt termelnek. Etetésük és itatásuk forrásigényéről nem is beszélve.

Nem arról van szó, hogy nem szabad élniük ezeknek az állatoknak, hanem arról, hogy nem lenne szabad megszületniük szegényeknek. Tévedés azt gondolni, hogy a húsukért vagy tejükért tartott állatok bőrét használják fel az autóknál, tehát az egyébként kidobott felesleget használja fel az autóipar, mert nem. Ezek az állatok jellemzően külön tenyészetekből származnak, ahol kizárólag a bőrükért tartják őket. Ennek oka, hogy az élelmiszer céljából tartottakra teljesen más előírások vonatkoznak.

Persze változás csak akkor lesz, ha az igény a vásárlók oldaláról alábbhagy, esetleg később teljesen megszűnik. Jelen pillanatban messze vagyunk ettől, a csúcsmodelleket szinte kizárólag valódi bőrrel készítik, a tehetős és minden luxushoz hozzászokott vevők nem is tudnak mást elképzelni. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a műbőrrel igazából senkinek sincs jó tapasztalata. Nem olyan puha, nem szellőzik jól, nincs kellemes illata és nem olyan minőségű.

Ugyan már évtizedek óta vannak próbálkozások az igazi (és drága) bőrök helyettesítésére, igazán jó megoldások nem születtek még. Legalábbis korábban így volt, amikor az elsődleges szempont az olcsóság volt és nem pedig a minőség. Szerencsére az utóbbi években azért láttunk már csodát, egyre több márka kínál egyre elfogadhatóbb minőségű műbőr kárpitokat.

Azt persze csak az idő tudja igazolni majd, hogy azok tartóssága hosszútávon megegyezik-e a valódi, állati eredetű bőrökkel. Érdekesség, hogy például a Tesla egyáltalán nem kínál igazi bőrkárpitot, ahogy a hamarosan érkező elektromos Volkswagen ID.3 vagy a szintén villanyhajtású Ford Mustang Mach-E sem. Úgy tűnik, a zöld gondolkodásmódot a kárpitozás terén is az elektromos autók fogják széles körben elterjeszteni.