2021. május 07. | 10:30

A legnagyobb összeget a német kormány szedi be.

Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb kimutatása szerint a gépjárművek a legfontosabb piacokon 398,4 milliárd euró adóbevételt jelentettek az uniós tagállamoknak 2020-ban. Az ACEA rámutatott arra, hogy ez az összeg körülbelül két és félszer akkora, mint az Európai Unió intézményeinek teljes költségvetése, és 3 százalékkal meghaladja a 2019-ben elkönyvelt összbevétel nagyságát.

A legnagyobb összeget az EU legjelentősebb járműparkjával rendelkező Németország szedi be a maga 99,9 milliárd eurójával, a lista végén Írország szerepel 6,2 milliárd euróval. A gépjárművekre jutó átlagos összes adóbevétel Belgiumban a legmagasabb évi 3187 euróval (1,14 millió forinttal), a belgákat Ausztria (2678 euró) és Finnország (2523 euró) követi. Az adóteher Görögországban (1264 euró) és Spanyolországban (1068 euró, vagyis 383 ezer forint) a legalacsonyabb.

Mint látható, a lista nem teljes, csak 15 ország összesített adatai szerepelnek benne, többek között Magyarország is hiányzik a felsorolásból. Ami közös a tagállamokban, hogy a benzint szinte mindenhol szigorúbban adóztatják, mint a gázolajat, a jelentés szerint csupán két kivétel van, Belgiumban és Szlovéniában ez pont fordítva van. A gázolaj adója Magyarországon a legalacsonyabb (317 euró/1000 liter), és Olaszországban a legmagasabb (617 euró 1000 literenként). A benzin adója 345 euró/1000 liter és 813/1000 liter között mozog az EU-ban, az előbbi érték Magyarországon, míg az utóbbi Hollandiában van érvényben. Az új járművek áfakulcsa hazánkban a legmagasabb 27 százalékkal, míg Luxemburgban a legalacsonyabb 17 százalékkal.