2020. augusztus 03. | 10:34

Ezt állapították meg az Egyesült Államok szigorú környezetvédelmi hivatalának mérései.

Állandó dilemma, hogy akkor most a plug-in hibrid szabadidő-autók valóban környezetkímélőek és megérdemlik itthon a zöld rendszámot meg a vele járó kedvezményeket, vagy sem. Valóban eljárnak 2-3 literrel, ahogyan azt a katalógusban feltüntetett dataik hirdetik, vagy az egész csupán átverés és vevőcsalogatás? Nos, a rövid válaszok a két kérdésre így néznek ki: igen is meg nem is, igen is meg nem is.

A hosszabb válaszok pedig kicsit összetettebbek. A hibrid autóknak megvan az az előnyük a szabványosított károsanyag-kibocsátási mérések során, hogy a tesztet teljesen feltöltött akkumulátorral kezdhetik meg, és a rendszereiket úgy állíthatják be, hogy azok a végletekig kihasználhassák elektromos tudásukat és tartalékukat. Így laboratóriumi körülmények között tényleg elérhetők a hihetetlennek tűnő hatótávok és rendkívül alacsony fogyasztások.

Nincs tehát ebben semmi átverés, az autó papíron tudja, amit a gyár megad, a kérdés csak az, hogy vajon a mérés és annak metódusai milyen viszonyban állnak a valósággal. Tételezzük fel, hogy a kedves tulajdonos éjszaka feltöltötte a plug-in hibrid szabadidő-autójának akkumulátorát a napelemei által begyűjtött árammal, amelynek köszönhetően másnap reggel úgy tud bejutni a városba, hogy be sem röffen a benzinmotor.

Ebben a szituációban elképzelhető, hogy a 100 kilométerre vetített benzinfogyasztás ténylegesen nagyon kedvező lesz, és még ha nem is teljesül a gyár által megadott (hasra ütök) 2,5 literes vegyes fogyasztás, de azért az 5,5 liter sem rossz egy méretes SUV-től. De mi van akkor, ha a plug-in tulajdonosnak nincs lehetősége otthon tölteni, és egyébként lusta is töltőt vadászni, elég neki a zöld rendszám és vele járó kedvezmények, különösebben nem zavarja a magas benzinköltség.

Ekkor van egy zöldnek titulált autója, ami a legkevésbé sem zöld. Benzinnel jár, ami az összes (dízel, sima benzines) kivitelnél többet fogyaszt, hiszen méretes akkumulátora és kiegészítő villanymotorja miatt jóval nehezebb azoknál. A fogyasztás az egekben, főleg, ha városban használja autóját, a gyár által megadott 2,5 liter 12 liter a valóságban, de nem ritka az sem, ha a fedélzeti számítógép 15 literes átlagokat jelez ki.

Képmutató világban élünk, és csak reménykedhetünk abban, hogy aki zöld rendszámra jogosult tölthető hibrid autót vesz, az valóban védi a környezetet azzal, hogy áramot is “tankol” a járművébe. A műfajt, a hibrid autózást gyakorlatilag a Toyota találta fel (vagy legalábbis terjesztette el a világban), és most sem vallott szégyent, hiszen az amerikai EPA (Environmental Protection Agency , Amerikai Környezetvédelmi Hivatal) mérései alapján az új plug-in hibrid autójuk, a RAV4 PHEV kategóriája legtisztábbja.

Ennek a modellnek a kipufogóját hagyja el a legkevesebb CO2, a teszt alapján kevesebb mint 29g/km-es értéket produkál 100 kilométerre vetítve. Ez a legjobb a kategóriában. Mindezt úgy éri el az autó, hogy teljes feltöltéssel képes 67,6 kilométert (EPA-mérés) megtenni tisztán elektromosan (ez is legjobb eredmény), és a maradék 32,4 kilométeren se fogyasztja el a tank tartalmát, azaz mérsékelten szomjas a 2,5 literes benzines erőforrás. Mindezt úgy, hogy meglepően fürge emellett, 302 lóerős rendszerteljesítményének köszönhetően például 6,2 másodperc alatt futja a 100 km/órás sebességet. Az autó forgalmazása még 2020-ban megkezdődik nálunk is.