2020. április 22. | 11:20

A dízelbotrányt követőtárgyalások még mindig zajlanak.

A 2015-ben kirobbant dízelbotrány miatt komoly büntetéseket fizetett a Volkswagen, az érintett motorokkal szerelt autótulajok kártalanítása pedig azóta is zajlik. A német kollektív jogorvoslat szabályozásban egy új elemet vezettek be ennek az ügynek a következtében, az ún. csoportos megállapítási keresetet. Ennek célja, hogy erősítsék a fogyasztók jogait a multikkal szemben. A pereket így nem az egyes vásárlók, hanem a fogyasztói szövetségek folytatják, így a felmerülő költségeket és a pénzügyi kockázatot is viselik. A kedvező bírósági döntés azonban minden egyes fogyasztóra érvényes, aki csatlakozott a keresethez.

A Német Fogyasztóvédelmi Szervezetek Országos Szövetsége (VZBV) és az ADAC autóklub szervezésében indított eljárás során 260 ezer német vásárló kapta meg azt a lehetőséget, hogy hétfőig elfogadja a gyártó által tett ajánlatot a peren kívüli megegyezésre. Összesen 200 ezren meg is tették ezt, így az autójuk korától és típusától függően 1350 és 6257 euró (480 ezer és 2,2 millió forint) közötti kártérítést kapnak.

A gyártó április 30-ig haladékot adott további 21 ezer tulajnak, hogy eldöntsék, elfogadják-e az ajánlatot. A Volkswagen egyébként 830 millió eurót különített el a csoportos megállapítási keresetek peren kívüli rendezésére. A fent említett keresethez az EA189 típusú dízelmotorral szerelt, és a botrány miatt visszahívott Audi, SEAT, Škoda és Volkswagen modellek németországi vásárlói csatlakozhattak.