2022. február 02. | 12:25

További csiszolásra szorulnak az önvezető autózáshoz nélkülözhetetlen technológiák.

Néhány vezetéstámogató rendszer nem teljesíti rendesen a feladatát, állapította meg az Amerikai Autóipari Szövetség (AAA) frissen publikált tanulmánya. Egyre több járműbe építenek be vezetéstámogató rendszereket, amelyek képesek átvenni bizonyos feladatokat a sofőrtől (fékezés, gázadás, kormányzás).

Amennyiben a járművezető teljesen rábízza magát ezekre a technológiákra, akkor óhatatlanul csökken az ébersége, ami növeli a baleset kialakulásának esélyét. Nem véletlen, hogy az autógyártók folyamatosan hangoztatják, hogy ne soha ne vegyük le a szemünket az útról, a kezünk pedig mindig legyen a kormánykerék közelében a biztonság kedvéért.

Volánnál szunyókáló sofőr

Az AAA új kutatása kiderítette, hogy a vezetőt figyelő kamera beépítése a legjobb módja annak, hogy megakadályozzák a járművezetőket az elbambulásban, miközben az autójuk amúgy elvégzi a munka nagy részét. A nonprofit szervezet négy olyan aktív vezetéstámogató rendszerrel ellátott járművet tesztelt, amelyek folyamatosan figyelik azt, hogy a vezető tekintete merre irányul.

A kutatók a közvetlen, kamerás vezetésfigyelő rendszereket olyan közvetett rendszerekkel hasonlították össze, amelyek csak azt képesek érzékelni, hogy a vezető keze a kormányon van-e. Utóbbiaknak akár 51 másodperccel tovább tarthat a veszélyre való felhívás, mint a kamerával ellátott rendszereknek. Tehát a nem kamerás rendszerekkel szerelt autók akár egy 1,6 kilométert is megtehetnek figyelmeztetés nélkül, miközben a sofőr lehet, hogy a telefonját nyomkodja.

Az eredmények azt sugallják, hogy a kamerák jobban megakadályozzák a figyelmetlen vezetést, és hogy azok az autók, amelyek csupán azt ellenőrzik, hogy a vezető keze a kormányon van-e, nem tesznek eleget a biztonság érdekében. Viszont az előbbi halmazba tartozó rendszerek is további fejlesztésre szorulnak, figyelmeztet a tanulmány.

„Nem valószínű, hogy sok olyan helyzet van - ha van egyáltalán -, ahol egy közvetett rendszer jobban teljesítene, mint egy közvetlen” – mondja Matthew Lum, az AAA autóipari mérnöke.