Igazi Ford-ínyencségek vártak a mogyoródi pályán.
A Ford kiemelt ügyfeleinek és újságíroknak tartott nyílt napot a Hungaroringen, ahol nem csak az aszfaltcsík ördögeit, de az off roadra termett nagyvadakat (Ford F150 Raptor, Ranger Raptor, Shelby F150) is ki lehetett próbálni. Titkon reménykedtem abban, hogy a Hungaroring teljes hosszán lehet majd hajtani a Ford sportos modelljeit, de sajnos több részre lett felosztva a pálya, így első körben a sikánhoz, azaz a pálya 8-as, 9-es kanyarhoz vezetett utunk, ahol a Ford Focus ST, Fiesta ST és Edge ST modellek vártak minket.
Az RS érkezéséig be kell érjük a 2.3 literes, turbós benzinmotorral szerelt, 280 lóerős Focus ST-vel, mely a 190 lóerős, 2.0 literes dízellel is kapható, ez utóbbit viszont csak a sportos szellemiségben apáskodó egyéneknek javaslom. Ugyanis az ST eddigi legerősebb, alumínium blokkja 420 Nm-t teljesít 3000 és 4000 közti fordulatszám-tartományban, igaz, a sikánt 60-70-75-80 km/h-s sebességgel kellett teljesítenünk, ehhez nem kellett hármasnál feljebb váltani, így 4000-es fordulat fölé sem volt szükséges pörgetni a motort, ami első blikkre kezesnek, erőteljesnek bizonyult. Az 5,7 másodperces 0-100-as sprint így tehát elérhetetlen volt, de az igényes belsőben eltöltött néhány perc alatt igazán hasznosnak bizonyult az úgynevezett rev-match funkció, ami visszaváltáskor egy aprócska gázfröccsről gondoskodik, versenyutós hangulatot teremtve.
Az elsőkerekes autó elektronikusan vezérelt részlegesen záró difije érezhető stabilitást ad kanyarban, a hatos manuális remek kapcsolhatóságat biztosít, ez helyett hetes automata is kérhető. A Performance-csomag egyébként adaptív lengéscsillapítást és RACETRACK módot tartalmaz, az autó 10 mm-rel lejjebb került, a kormány két teljes kört fordul, gyorsabb, direktebb az irányíthatóság. A nagyobb tárcsák, négy- és kétdugattyús féknyergek, valamint az elektronikus rásegítés jóvoltából határozottabban képes lassulni, mint a mezei Focus. Szóval érezhetően egyben van ST.
A Fiesta ST-be huppantam át rögtön a Fóka után, a szűkösebb és minőségben picivel gyengébb beltér azonban hasonlóan sportos hangulatot árasztott. A motor hangja is meggyőző volt, viszont a tudat, hogy egy háromhengeres, 1.5 literes turbós motor dolgozik elöl, az egy kissé lehangolt. Ám a 200 lóerővel is lehet jót autózni és mellesleg a karaktere sem árulta el, hogy páratlan számú henger dolgozik benne. Kisautósan könnyed vezetni, gyorsan reagál mindenre, éreztette velem intenzíven a határait, igaz, az utolsó körnél kissé elszámoltam magam, így a bukóteret választottam a bóják helyett. A Fiesta ST esetében is kapható a 250 000 Ft-os Performance-csomag, ám aki kicsit is küzdeni szeretne a masinával, az a Focus ST-t válassza!
Zárásként a Hungaroring hosszú egyenesében nyomhattam egy kövéret az 5.0 literes V8-as Mustangnak, aminél erősebb és vadabb jármű nem igazán kéne a hétköznapi használatra. Ám a Shelby-nél mindig is mertek nagyot álmodni, így Caroll Shelby 50 éve bemutatott Shelby Super Snake-jének emlékére bemutatott 750 lóerős, kompresszoros szörnyeteg is jelen volt a helyszínen. A Shelby Mustang Super Snake 3,5 másodperces 0-100-as sprintre képes, jól megkülönböztethető külsőt, egyedi belsőt, Borla kipufogórendszert, hat- és négydugattyús fékeket hordoz magán. A sivító kompresszor hangjától pedig még aznap este jó párszor felriadtam. Ember legyen a talpán, aki ezzel ép ésszel tud utcán közlekedni.
Az F150 Raptor már járt nálunk, rövid bemutatóját itt tekintheted meg:
Természetesen galériával is készültem nektek:
Fotók: Ford Solymár, Erős Márk