2023. szeptember 28. | 13:15

2024-re már egy teljesen új szabályrendszert szeretnének felállítani az unióban a jogosítványok kapcsán, amelyek közül nem sok nyerné el a közvélemény tetszését.

Az Európai Bizottság még márciusban közölte Negyedik Vezetői Engedély Direktívájának tervezetét, de a diskurzusba csak nemrég került bele a projekt, mivel az Európai Parlament Közlekedési Bizottságán belül több vita is kialakult a tervezet miatt. Éppen ezért a Bizottság engedélyezte, hogy minden tag benyújthassa saját kiegészítéseiket vagy módosításaikat a tervezethez.

Nagyjából ezer darab kiegészítésre számít a Bizottság, amelyeket decemberig várnak, ekkor fogják megvitatni, melyik változtatásokat fogadják el. Addig is érdemes megnézni, eddig milyen javaslatokat nyújtott be a Közlekedési Bizottság a vezetői engedélyek megszerzésével és a jogsirendszer felépítésével kapcsolatban. Sok javaslat valószínűleg nem nyerné el a közvélemény tetszését, de mivel ezek egyelőre csak ötletek, nem pedig valóban életbe lépő változtatások, nem kell egyből az EU-nak ugrani.

Tágulhat a B-kategória hatásköre

A bizottság egyik ötlete, hogy a B-kategóriás, azaz az általános, 3,5 tonnát nem meghaladó személygépjármű vezetését engedélyező jogosítvány hatáskörét bővítené egyetlen különleges ponttal, amikor át lehet lépni a fenti 3 és fél tonnát. Az új szabály egyetlen módon engedné meg, hogy B-s jogsival maximum 4250 kg össztömegű járművet vezessünk: ha ez a jármű alternatív üzemanyaggal működik és már legalább 2 éve megvan a vezetői engedélyünk.

Vezetői vizsga megismétlése 70 év felett

Az idősebb vezetők kérdése mindig is égető volt Európában és itthon is, mivel rengeteg olyan hírt lehet hallani, hogy idős sofőr hajtott fel az autópályára forgalommal szemben, vagy okozott balesetet. Ez persze nem azt jelenti, hogy 60-70 év felett ne vezethetne az ember, vagy mindenki ebben a korban vezetésképtelenné válik, csupán azt, hogy kifejezetten figyelni kell ennek a korosztálynak a vezetői képességeit.

A Bizottság új szabályaiban erre is kitér, és azt javasolja, hogy a 70 év feletti EU-polgárokat ötévente kötelezően vizsgálják, hogy alkalmasak-e vezetésre. Ez a gyakorlat már most is létezik néhány országban, de most minden EU-s államban bevezetnék a balesetek csökkentése érdekében.

Nem csak egy próbaidő

A próbaidő minden friss jogsinál működik. Amikor először szerezzük meg a vezetői engedélyt, az első két évben próbaidőn vagyunk, vagyis ha ekkor okozunk balesetet, vagy szegjük meg a KRESZ-t, akár azonnal el is vehetik a jogsit, és újra le kell vizsgázni. Ezen kívül ebben az időben nem vezethetünk külföldön és vontatni sem lehet.

Az EU új szabályzatában azonban nem csak az első jogsiszerzéskor, hanem minden újabb levizsgázott kategóriánál próbaidőt vezetne be. Vagyis ha valaki nagymotorra vizsgázik, ekkor is kapna próbaidőt, ugyanez lenne a helyzet azokkal, akik buszra, vagy kamionra szereznének jogosítványt.

Pontos adatok erről a szabályról egyelőre nincsenek, így nem tudni, hogy ebben az esetben is két év lenne-e a próbaidő, valamint milyen büntetéseket alkalmaznának a próbaidős szabályok megszegésekor.

17-es korhatár

Magyarországon 16 és fél éves kortól lehet elméleti vizsgát tenni a vezetői engedély megszerzésére és 17 évesen már a forgalmi vizsgát is letehetjük a B-kategóriás jogsira. Ez azonban nem pontosan van így minden Uniós országban, de a Bizottság új szabályrendszere ezt is standardizálná.

Ez azt jelentené a gyakorlatban, hogy a 17 évesen jogsit szerzett sofőrök is vezethetnének Európa-szerte, kísérővel, ami eddig nem volt engedélyezett. A kétéves próbaidőt is bevezetnék emellett.

Autóbusz és kamion: kivételek a korhatár esetében

Itthon tizennyolcadik betöltött életév és érvényes, legalább 2 éve meglevő B-kategóriás jogsi kell ahhoz, ha valaki kamiont szeretne vezetni itthon és 21 évesen már külföldön is megteheti ezt. Autóbusz, vagyis D-kategória esetében 21 év az alap és 24 évesen lehet Magyarországon kívül is vezetni. Az EU azonban itt is változtatna egy-két dolgon, de csak különleges esetben.

Ilyen esetnek számít az a kamion, amelyik rendvédelmi szervezet, például tűzoltók vagy a rendőrség szolgálatában áll. Ilyen kamiont felügyelet mellett már 17 éves kortól engedélyeznének, a C17-es jogosítvány kategória bevezetésével.

E-jogsi és QR-kód

A technológia fejlődik, itthon például már nem kell magunkkal hordanunk autónk forgalmiját, mivel a minket megállító rendőr le tudja kérdezni egy adatbázisból. Az EU azonban eggyel tovább menne, és azt szeretné, ha még a jogsinkat sem kellene magunknál tartanunk, legalábbis fizikai formájában.

A Negyedik Vezetői Engedély Direktíva az elektromos vezetői engedélyt vezetné be az EU-ban, amellyel korábban már próbálkoztak, de most ismét lehetőséget adnának a projektnek. A koncepció szerint egy telefonos appon keresztül kellene csak bemutatni a jogsit a rendőrnek, vagy ha egy hivatalban kérik, amely csökkenti annak az esélyét, hogy a kártya elveszik, vagy megsérül.

A másik ötlet egy QR-kód használata a plasztikkártyán a mostani mikrochip helyett, mivel egy kód sokkal nehezebben rongálódik és a csalás is nehezebb egy QR-kóddal.

Jogsiszerzés bárhol az EU-ban?

Egyelőre nem lehet jogsit letenni sehol máshol, csak abban az államban, ahol születtünk, legalábbis Európában. A Bizottság azonban ezen is enyhítene, így akár egy másik EU-tagországban is szerezhetünk jogosítványt, ha szeretnénk.

Persze nem lehetne egyből Angliába utazni és ottani engedélyt csináltatni, csupán azokban az államokban engedélyeznék a jogosítvány letételét, amelynek állampolgára a jogsit letenni kívánó személy.

Bevont, szabályozott jogosítványok

Sokan csinálják azt, hogy bár egy országban bevonják jogosítványát, egy másik államban kedvére furikázik tovább, mivel a tagországok nem tudják lekérni egymás szabályszegési vagy engedélybevonási adatait. Legalábbis eddig ez így volt.

Az EU szigorítana itt is. Ha valamilyen szabályozás, korlátozás vagy esetleg bevonás van érvényben egy külföldön megállított sofőr jogosítványán, az adott ország rendőre is intézkedhet a sofőrrel szemben engedély nélküli vezetés miatt.

A Bizottsághoz már most is érkeztek javaslatok és a felszólalók több ötletet és módosítást is felvetettek, amelyeket be lehetne illeszteni a Negyedik Vezetői Engedély Direktívába. Lássuk, mik ezek!

Kötelező orvosi vizsgálat mindenkinek

Az ötlet szerint mindenki, aki jogosítványt csinál, legyen az A, B, C, D vagy más, kötelezően vegyen részt orvosi vizsgálaton. Ez nagyrészt eddig is így volt, de a módosítás szerint minden jogosítvány újításkor is legyen kötelező a vizsgálat. Nemrég arról volt szó, hogy pszichológiai vizsgálathoz kötik a jogsi megszerzését.

B-kategóriás változás: új alkategóriák és tonnák

Az egyik legmerészebb változtatásfelvetés szerint a B-kategóriás jogosítványt csak 18 évesen lehessen megszerezni és a mostani 3,5 megengedett maximum össztömeg helyett csak 1,8 legyen. Ez hatalmas csökkentést jelentene, amelynek fő oka, hogy rengetegen szereznek jogosítványt mostanság és sem az autós iskolák, sem a közlekedés nem tudja elbírni ezt a hatalmas ember- és autóáradatot.

A módosításnak van egy másik része. Lépcsőzetes megoldást alkalmazna, így a B-s jogsisok 21 éves kortól újabb vizsga letételével vezethetnének újra 3,5 tonnás járműveket, ez lenne B+-kategória.

Ez a felvetés több sebből vérzik, kezdve azzal, hogy ez konkrétan dupla annyi pénzt jelent egy jogosítvány letételekor, mint most, mivel így kétszer kell megcsinálni a vizsgákat. Másik oldalról pedig egy átlagos családi autó simán meghaladja az 1,8 tonnát, így a friss jogsisok vagy vehetnének maguknak olyan autót, amely kevesebb, mint 1,8 tonna, vagy várnak három évet, amíg betöltik a huszonegyet, aminek ismét nincs sok értelme.

További évváltoztatások

A fenti változások mellett a felszólaló azt is ajánlotta, hogy az A1-kategória korfeltétele is nőjön, 16-ról 18 évre. Az A2 pedig 18-ról 20-ra, mivel legalább két éves A1-es jogsi kell az A2 megszerzéséhez.

További A-kategóriás változtatások

A motorok terén is vannak még ötletek, eltörölnék például azt is, hogy instant meg lehessen szerezni az A-s, vagyis nagymotoros jogsit. Sokan csak idősebb fejjel vágnak bele a motorozásba és így nem teszik le az A2-es jogsit, hanem egyből nagymotorra mennek, amely érthető, mivel így minden részkategóriára jogosítványt szereznek. Egy ötlet azonban eltörölné ezt a lehetőséget és kötelezné az embereket, hogy fokozatosan tegyék le az A-kategória engedélyeit, kezdve az A2-vel.

Sebességkorlát és éjszakai korlátozás

Egy javaslat azt szorgalmazza, hogy a friss jogsisok csak egy bizonyos, csökkentett sebességgel vezethessenek, egy másik pedig azt, hogy a próbaidő alatt az új jogosítvánnyal rendelkezőkre éjszakai vezetési tilalmat vezessenek be. Eszerint éjfél és reggel 6 között a friss jogsisok nem vezethetnének.

Lejárati idő szigorítása

A 10 éves lejárati időt is csökkentenék, főleg az idősebb vezetők között. 60 éves kortól 7 évente, 70 éves kortól 5 évente, 80 év felett pedig 2 évente kellene megújítani a jogsit – a fent említett orvosi vizsgálat mellett -, ha valaki továbbra is vezetni akarna.

Nyitókép: Depositphotos