2018. december 17. | 17:17

Maga mögé fog utasítani mindenkit, ha beindul a gyártása a teljesen elektromos Aspark Owlnak

Amikor kint jártam 2017-ben a Frankfurti Autószalonon, láthattam az Aspark Owl standját. Szerényen megbújt, méretével egyáltalán nem tűnt ki, a neve se volt túl nagy húzóerő, érdekességüket az adta, hogy egy meredek célt tűztek ki maguknak:

2 másodperc alatt akarták teljesíteni a 0-100 km/h-s gyorsulást.

Az Aspark Owl reklámja futott a háttérben, ami a lehető legfuturisztikusabbra próbálta venni az autót, a vége felé már túl sok rossz CGI-trükkel:

Akkor még nem volt működő az Owl, de később a japán mérnökök végre megépítették az első prototípust és nemhogy sikerült elérni az elképzeléseiket, de még jobban is teljesítettek, alig 1.9 gyorsult az Aspark Owl 100 km/h-ra!

Ez az 1 tizedmásodperces differencia ilyen szintű gyorsulásnál már nagyon sok mérnöki munkát és energiabefektetést igényel.

Ezt a rendkívüli gyorsulást úgy érték el, hogy az autó alig 850 km-ot nyom, miközben két elektromos motor dolgozik benne összkerék-hajtással, összesen 430 lóerővel és 730 Nm-rel. Az Aspark Owl iszonyatosan alacsony, a magassága 990 mm, a karosszéria egésze karbonszál, ennek is köszönhető a nagyon alacsony tömeg.

Viszont az alacsony súlynak és nagy teljesítménynek ára van, méghozzá az igencsak korlátozott hatótávolság. Az Aspark Owl mindössze 150 km-t tud megtenni egy töltéssel. Cserébe ezért a 150 km-ért a világ legjobban gyorsuló autóját adja.

A Frankfurti Autószalonon még hatalmas találgatások voltak, egyáltalán gyártásba kerül-e az autó, ugyanis a japán mérnökök még nem szerződtek le egyetlen autógyárral sem. Úgy tűnik azonban, hogy az Aspark Owlból valóság lesz tényleg, ugyanis szerződést kötöttek az olasz Manifattura Automobili Torinóval. Az olasz vállalatnak nem újdonság a különleges autók készítése, ők alkották meg az 5000 lóerős V16-os motorral szerelt Devel Sixteent, vagy a Lancia Stratos-t újjáteremtő New Stratost.

Egyelőre nem beszéltek arról, hogy hány darabos szériát terveznek legyártani, annyit azonban már bizonyos, hogy az első 50 darabot 2020-ban fogják leszállítani. Annak, aki kipengeti értük a nagyjából 3,6 millió dollárt, ami 1 100 000 000 forint.

Az ár első hallásra nekem elég durvának tűnik, még akkor is, ha a leggyorsabb szériagyártású autót kapod érte. De ezt csak a korlátozott hatótávolsága mondatja velem, ennek az autónak kifejezetten jót tenne a Toyota szilárd-alapú akkumulátora, ami még fejlesztés alatt van. A Toyota aksija ugyanis a hagyományos lítium-ion akkumulátorokkal ellentétben nem tartalmazna folyékony elemet, a szilárd halmazállapotnak köszönhetően viszont 3-szoros energiasűrűséget tudnak elérni!

És őszintén? Ha valaki több mint 1 milliárd forintért vesz autót, akkor el tudná intézni azt is, hogy a japánoktól kapja az elemet a játékszerébe.