A magyarországi bemutatón tapogathattuk meg közelebbről a C4 nagytestvérét, a C4 X-et.
Négy focipályányi területen helyeztek el napelemeket a spanyolországi Villaverdében található üzem tetején. Ez volt az a mondat, ami leginkább megfogta a figyelmem azzal kapcsolatban, hogy a Citroen mennyire kanyarodik rá jelenleg a környezetvédelem kérdésére. Ezzel a napelem-mennyiséggel jelenleg a gyár áramfogyasztásának 30 százalékát tudják fedezni, ami nem olyan sok, de pont 30-cal több a nullánál.
A mezei C4-ből idehaza 2022-ben egyébként 270 darabot helyeztek forgalomba a Datahouse adatai szerint, ezzel a Suzuki S-Cross által vezetett alsó-középkategóriában a top 10-be sem fért be. Az eladások 21 százaléka volt a tisztán elektromos kivitel.
Érdekes helyszínt választott a Citroen az új modellek bemutatására, hiszen a nemrégiben felújított Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) járhattuk körbe a C4 X és e-C4 X modelleket. A helyszínválasztás oka az volt, hogy ez az egyetem a magyar formatervezés egyik központja, a C4 X pedig a Citroen szerint egy formatervezési bravúr - ezt mindenki döntse el magának, hogy így van-e.
Oké, de miben más ez, mint a sima C4?
Bennem is felmerült a kérdés, a válasz pedig az autó hátsó traktusában keresendő. A C-oszlopig nagyjából teljesen ugyanaz az autó a C4 X, mint a C4, onnantól kezdve viszont eléggé átalakították. A tengelytávjuk megegyezik (2670 mm), ahogy a szélességük és a magasságuk is. A C4 X azonban nagyobb hátsó túlnyúlást kapott, így összességében 24 centivel hosszabb, mint a C4.
A Citroen szerint ez egy szedán, liftback hátsó résszel és SUV-s jegyekkel. Magyarra lefordítva ez annyit jelent, hogy a hátsó üveg nem nyílik együtt a csomagtérajtóval, sokkal nagyobb a raktér mérete, viszont szűkebb nyíláson át lehet bele pakolni.
A C4 X 130 literrel kínál nagyobb csomagteret féltestvérénél, így már 510-1360 liter közt lehet gazdálkodni. Mások a hátsó lámpák, a tetővonal és a hátsó oldalsó ablakok is, összességében letisztultabb lett.
Profilból tényleg pofás, jól kiadja a tetővonal, hátulról nézve azonban előjön a Renault Thalia érzés, mint amikor a Clio hátuljára biggyesztettek egy csomagtartót. Nincs hátul ablaktörlő, ezzel is a szedános vonalat erősítik, a gyártó szerint pedig olyan jó az aerodinamikája, hogy nincs is szüksgé itt lapátra.
Tágasabb a hátsó sor
A Citroen kommunikációja szerint jóval több a fejtér a hátsó sorban a C4-hez képest, a valóságban azonban ez azonban még mindig csak 180 centis magasságig elegendő. Az ülőlapok elöl és hátul is túl rövidek, a kialakításuk pedig inkább fotel-, mintsem autóülés-szerű.
Új infotainment rendszert kapott a C4 X, szerencsére tudja az Apple CarPlay és Android Auto funkciót vezeték nélkül is, ez ebben a kategóriában nagy szónak számít. A saját menüje azonban még mindig nem a legkönnyebben kezelhető, aki nem jártas a PSA-termékek világában, annak megszokást igényel.
Lesz belőle dízel is
A magyar piachoz igazítva kapható lesz benzines, dízel és tisztán elektromos verziója is. Benzinesek terén az 1,2-es PureTech motor lesz kérhető 100 és 130 lovas kivitelben, előbbi hatos manuális, utóbbi 8 fokozatú automata váltóval. Dízelből az 1,5-ös BlueHDi kérhető a 130 lovas kivitelben, míg a villanyos hajtás terén a PSA-nál már megszokott, 100 kilowattos villanymotor (136 LE) dolgozik egy 50 kilowattórás akkucsomaggal.
Ez utóbbit akár 100 kilowattal is lehet tölteni, így 30 perc alatt 80 százalékosra húzható fel az akkucsomag. A WLTP mérési ciklus szerint 360 kilométer megtételére lesz képes a tisztán elektromos változat.
Franciás a futómű
A 20 perces tesztút ugyan nem volt sok mindenre elég, de az kiderült, hogy mozgását tekintve ugyanazt hozza a C4 X, mint a C4. Puhára hangolták a futóművet, jól libben át a gyenge minőségű magyar utak egyenetlenségein, de azért csodát ez sem tud tenni.
A nagyobb kátyúkon ez is felüt, aki pedig nem szereti a puha futóművel rendelkező autók bólogatós fékezését és elindulását, az ezt sem fogja szeretni. Vezetéstámogatók terén is pont azt tudja, mint a C4, van benne adaptív tempomat és minden olyan elem, ami ma már kötelező.
Ennyi lesz a C4 X ára
A 100 lovas benzinmotorral 9,75 millióról indul a C4 X, amelyből egyből 900 ezer forint árengedményt ad az importőr a magánvásárlóknak. A 130 lovas benzinesért legalább 11,3 milliót (pontosabban 10,4 milliót, ha belevesszük a kedvezményt) kell fizetni, a dízel alapárát pedig nem közölték. A villanyos verzió 15,84 millióról indul, ehhez is jár a bevezetéskori 900 ezer forint kedvezmény.
Ha pedig érdekel, mit tud a C4 X-szel 80 százalékban egyező C4, akkor ezt a bemutatót se hagyd ki: