2021. július 06. | 12:19

A Renault legújabb SUV-ja kifejezetten jól sikerült, a kategória meghódításra is alkalmas.

A Renault Arkana magyaroroszági bemutatója igazán hatásosra sikerült, a Budapest Aero park területén. A felsorakoztatott kupé SUV-k amúgy sem nevezhetők éppen unalmas látványvilágúnak, de komoly hangulatfokozó volt a reptér érkező gépeinek közelsége a fejünk felett. Az autók bemutatójához tartozó prezentációt egy öreg utasszállító törzsében berendezett „konferenciateremben” hallgathattuk meg.

A Renault nagy reményeket fűz a C-SUV szegmensbe érkező Arkana sikeréhez, de a teljes középkategória elektromosítása a közeli jövő nagy terve. A már meglévő hibrid autópark bővül, 2025-re számos új elektromos támogatással ellátott modellt dobnak piacra, európa legzöldebb gyártójává szeretnének válni a jövőben.

Renault Arkana elölről

Ilyen szempontból az Arkana is zöldebb jövő felé vezető út egyik tagjának számít, bár ez az állítás a városi terepjárók korában talán hiteltelen kissé, hiszen ezek az autók messze nem az ésszerűségről és a környezetvédelemről szólnak. Ezzel együtt az új kupé SUV csak valamilyen fajta hibrid hajtással rendelhető, simán belső égésűvel nem.

Renault Arkana oldalról

A hibrid hajtás palettája sincs túlgondolva, az alapmotor minden esetben az 1,33 literes, benzines tCe. Kétféle mikrohibridnek nevezetett, 12V-os rendszerű önindító-generátor típusú lágy hibrid, illetve egy 1,2 kWh-s akkuval szerelt öntöltős teljes értékű hibrid hajtással lesz elérhető. Az első két motor 140 és 160 lóerős teljesítményt ígér, míg a teljesértékű hibrid 145 lóerőt. Érdekes, hogy a Capturrel ellentétben az Arkanához nem terveznek plug-in hibrid változatot.

Renault Arkana hátulról

Pedig a két autó közeli rokonságban van egymással, hiszen a CMF-B platform adja mindkettő alapját. Azonban az Arkana tengelytávban nőtt, ahogy hosszában és széltében is érezhetően nagyobb. Bár továbbra is a középkategória részét képezi, a Capture-höz képest lényegesen nagyobb hely szabadult fel a hátul utazók számára a lábaknál, de azzal a prezentációban elhangzott állítással sem nagyon tudok vitatkozni, hogy kupés tetővonal ide vagy oda, tulajdonképpen minden szempontból kiemelkedő helykínálata van az autónak.

Renault Arkana hátulról

A szépség relatív, mindenki állapítsa meg magának, hogy a Renault arculatába hibátlanul illeszkedő megszokott arc és a városi terepjárók között szokatlanul sportosra szabott far tetszik-e neki, de mindenképpen divatosnak mondható az irány.  A LED-es lámpák alapáron járnak az autóhoz, ami nem csak a helyzetjelzőket jelenti, hanem a korszerű fényszórókat is.

Az alapforma vonalvezetése kecses és valóban egyedi a középkategóriában, a motorizáció önmagában nem túl izgalmas, az autó beltere szerintem hozza a Renault alapvetően ergonomikus és igényes megoldásait, de álló helyzetben sok autó tud kívánatos lenni, szóval alig vártam, hogy kipróbálhassam.

Renault Arkana kereke

A próbakör egy 100 km körüli út volt a pest megyei régió főútjain, ami igazán változatos szakaszokat foglalt magába. Volt hosszú egyenes nyomvonal, ahol kamionokat és traktorokat kellett előzni, voltak tempósabb kanyarokkal tűzdelt völgyek, város és autópálya is az útvonalban egyaránt, de ami a legjobb, találkoztam jóféle kátyús magyar útfelületekkel.

Az első 10-20 km a lassabb járművek előzgetésével telt, ami hamar rávilágított arra, hogy ugyan az Arkanát dinamikusan viszi előre a motortérben köszörülő downsizeingolt benzines, de 90-100 körül azért hirtelen csökken a lendület. Az autó formavilága, az RS-line felszereltség kicsit nagyobb lóerőgyárat sejtet a motortér felől, pedig ebben a kocsiban szó sincs erről, nem izmozásra való. A teljes értékű hibrid ereje épp arra elegendő, hogy kellemes dinamizmust nyújtson egyenes szakaszokon, de azért egy telepakolt autóval, hosszabb úton biztos vagyok benne, hogy igényel némi előretervezést az előzés megkezdése.

Renault Arkana szemből

A dinamikus közlekedés viszont nagyon is hazai pálya, hiába a magasan lévő súlypont. Meglepően közvetlen az autó kormányzása, szépen ül bele a kanyar ívébe és abszolút barátságosan fordul. Nyoma sincs indokolatlan túl- vagy alulkormányzottságnak, pedig az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművet nem mondanám nagy durranásnak. Ennél is nagyobb meglepetés volt számomra, hogy a korabeli Nissan-Renault SUV-kra szerintem jellemző kátyúkon kopogó szerkezetekkel szemben, az Arkana futóműve nesztelen suhant át mindenféle felületen.

Renault Arkana beltér

A rugózás kellemesen lágy, nagyobb egyenetenségeken sem üt fel, ráadásul érzésre kifelé nagyon sokat mozog, így amikor az autó elemelkedik egy huppanón, meglepően finoman terhe vissza a kerekekre. Mint egy ugró macska kecses érkezése, úgy huppan át az autó a vasúti átjáró ugratóján.

Renault Arkana hátsó ülés

A lágynak, vagy legalább komfortosnk mondható futómű érdekes módon nem teszi instabillá az autót, minimális oldaldőlés mellett tartja íven, sőt még a többszöri hirtelen irányváltás sem hozza zavarba. Ezzel kapcsolatban még vezetés közben felmerült a kérdés, vajon hogyan teljesít a jávorszarvas-teszten, ami a tapasztaltak után már nem meglepő módon az egyik legjobbnak hozta ki a kategóriában.

Renault Arkana csomagtér

Az elektronika folyamatosan belekotyog az utazásba, de kellően finoman teszi ezt ahhoz, hogy ne legyen zavaró. A jó kanyarodási képesség mellett arra is figyel, hogy mi van az autó előtt, amikor leveszi az ember a lábát a gázpedálról, így a rekuperáció mértékével játszva, vagy hagyja kigurulni, vagy kicsit nagyobb motorfékérzetet adva lassítja az karosszériát, miközben tölti az akkupakkot.

A jól felszerelt tesztautók nyilván könnyebben belopják magukat az ember szívébe, mint a fapados változatok, bár az Arkana alapból sem nevezhető alulextrázottnak. A 9,3 millió forint körüli induló árához járnak a teljesen LED lámpák és rengeteg biztonsági és komfort elektronika, a tesztelt RS line csúcs hibrid a kiválóan szóló BOSE hifivel pedig 11,8 millió.

Renault Arkana műszerfal

Nem szeretnék nagyon messzemenő következtetéseket levonni a próbaútból, de az első benyomások alapján az Arkana sikergyanús, már amennyiben a vevőknek lesz türelme kivárni a dél-koreai gyártás miatt hosszú időt, mire megkapja autóját. Talán meg is éri kivárni, mert az elég egyértelművé vált, hogy a keleti mentalitásban összerakott autó klasszisokkal minőségibb összeszerelést mutat - a nesztelen futómű felől biztosan -, mint a paletta többi tagja.