2022. március 25. | 13:14

A Ford viszonylag későn, a modellciklus végén épített hibrid hajtást a népszerű S-Max egyterűbe, de most már egyértelműen ez a jó motorváltozat és nem a dízel. 

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Ford S-Max FHEV 2022
Előnyök
élvezetes vezethetőség
kifinomult hajtáslánc
takarékos motor
várhatóan jó értéktartás
Hátrányok
komor utastér
olcsó műanyagok
a sávtartás és táblafelismerés pontatlan
a fedélzeti rendszer akadozik

A hétülésesnek mondott családi autókkal hasonló a probléma, mint a 2+2 üléses sportkocsikkal: ismerni kell a gyártók tolvajnyelvét, hogy ne értsük félre őket. A kezdőszint az, ha beülünk egy Dacia Lodgy leghátsó üléseire, majd továbbtanulásként néhány más, tágas családi autóban megismételjük ugyanezt.

Ezek a típusok itthon, újként azért igazán népszerűek, mert akár 2,5 millió forinttal is megtolja az állam a három- vagy többgyerekes családok zsebét, ha ilyen autót vennének. Az érintettek zöme persze a legolcsóbb, hétüléses Daciát választotta az eddigiekben, cserébe nyilván elviselik, hogy a beltér poszt-apokaliptikusan puritán, a harmadik sorban utazók feje eléri a hátsó ablakot, mögöttük pedig legfeljebb egy böröndre lehet rácsukni az ötödik ajtót.

ford s-max fhev alapjarat

A kínálat másik végén található Tesla Model X-szel, vagy az Audi Q7-tel hasonló a helyzet, azokban is a csomagtartó jut a szerencsétlenebb családtagoknak. Erős logikai ugrással ugyan, de a 2+2 ülésesség szomszéd kávéház: ha te vagy a +2, megszívtad.

Ford S-Max

Hét egyenértékű ülést kisbuszokban és teherautóból átalakított családszállító furgonokban érdemes keresni, esetleg a legnagyobb egyterűekben, mint amilyen a Fordnál a Galaxy, amíg egyáltalán létezik. De mi van, ha valami autószerűbbre vágyik a nagycsalád? Egy idő után talán éppen a második generációs S-Max-ban találja magát, a 2015-óta gyártott, közel 4,8 méteres vasalóban, amelybe a korai időszak ecoboostos (turbóbenzines), illetve turbódízel-verziói után viszonylag későn érkezett meg a benzinelektromos hibrid (amelyet FHEV-ként is nevez a gyár), tehát a 2020-as évek dízele.

Ford S-Max
A LED-es fényszóró sötétetés után okosan variál a fénycsóvával, így hosszan bevilágítja az utat ott, ahol mást ezzel nem zavar, de kitakar egy területet, amikor vakítani a szemből érkezőket

A kategória lassan eltűnik, a Ford még kitart

A formaterv hét éve alig változott, és már aligha fog a típus megszűnéséig. Csupán a ráncfelvarrással járó hűtőmaszk-csere szembetűnő, de az S-Max alapformája szemből, illetve oldalról is sportos, ötletes az oldalajatók alsó harmadán végigfutó él, amely jól tagolja a nagy felületet. Így a több mint kétméter széles, közel 1,7 méter magas dög jól öregszik, legalábbis kivülről, igaz, a kategóriája lassan a múlté lesz. Az utastér formavilága az előző évtizedbe utaztat vissza, a fekete műanyagok hangulatát alig javítják az ezüstös betétek, illetve a tesztautó ST Line felszereltséghez tarozó, piros cérnával szegett ülések.

ford s-max fhev alapjarat

Az infotainment-rendszer sem állja a versenyt az új modellekével, mert bár gyorsan párosítható bármilyen bluetooth-eszközzel, sem a központi kijelző grafikája, sem a cím megadásakor rendszeresen akadozó navigáció nem méltó a tesztben szereplő hibrid hajtáslánccal több mint 14 millió forintos autóhoz.

Ford S-Max
Az első ülések jól formázottak, 10 irányban elektromosan állíthatók és hosszú utazáskor sem kényelmetlenek

Az is szokatlan, hogy rengeteg fizikai gomb maradt a vezető körül, az érintőképernyő ellenére. Érdemes összevetni ezt a megoldást egy Peugeot 5008-cal, vagy akár egy BMW 2 Grand Tourerrel, de méginkább a Mercedes-Benz GLB kezelőfelületével. Én az odanézés nélkül is használható, tapintás alapján megszokható gombok híve vagyok, de a világ nem erre halad.

Ford S-Max
A műszerfal részben digitális, a középkonzolon fizikai gombokkal vezérelhetjük a szellőztetést és a rádiót, illetve az ülésfűtést. Az infotanment-rendszer kissé elavult és rendszeresen akadozik a működése

Tudtad-e?

Az S-Max eddigi két generációjába szinte minden európai Ford-motort bekanalaztak. Lassan csak a hibrid létezik, de korábban volt öthengeres Volvo-eredetű turbómotor is, illetve összkerékhajtású kivitel.

Háromezer-háromszázon áll a fordulatsszámmérő-mutató, miközben hazafelé tartunk a magyar-ukrán határról. Az átlagfogyasztásmérőt egy ideje nem is figyelem: 8,2 liter/100 kilométert jelzett az átvételkor, majd sikerült 8,4-ig felküzdenem a további napokban, amikor kiderítettem, hogy a Ford ebből a típusból sem spórolta ki a rendes futóművet.

Az S-Max stabilan fordul, a kormányzás pontos, nem pattog el és nem sodródik a kanyarokban, ráadásul ívváltáskor is alig billen a karosszéria. Szó se róla, egyterűhöz képest sportos a futómű, de rossz úton sem ráz elviselhetetlenül. Amikor pedig beült hozzánk egy négytagú család és bepakoltuk a csomagokat, visszavettünk a lendületből, majd a követőradaros tempomattal tettünk meg háromszáz kilométert Budapestig.

A sávtartó funkciót is kipróbáltam, de annak éppen a sávtartás nem az erőssége, a táblafelismerővel együtt ugyanott tart, mint a tömeggyártók hasonló rendszerei: az előbbi már enyhe kanyarban is elvéti az irányt, az utóbbi pedig felismer mindent, de a kiegészítő táblákat (például rossz időjárásban érvényes sebességkorlátozások) már nem. A gyári adatok közt ígért 6-7 liter körüli átlagfogyasztást sem az egyenes vonalú egyenletes, 140 km/órás mozgás során, sem később nem sikerült előcsalogatnunk.

ford s-max fhev alapjarat
Autószerű egyterű-formát nem minden gyártó képes kierőszakolni magától. A Fordnak sikerült

A leglomhább 2,5 literes motorral szerelt személyautó

Az S-Max FHEV (Full Hybrid Electric Vehicle) orrában 2,5 literes Atkinson-ciklusú, takarékosságra, tehát nem teljesítményre hangolt szívó benzinmotor búgócsigázik a nagyobb gázadások után. Ilyenkor háromról ötezer fölé repül a fordulatszám, erősödik a motorhang, és az autó némi késlekedés után kezd gyorsulni.

A Toyota-licenszből származó bolygóműves erőátvitelhez két villanymotor kapcsolódik, a hajtáslánc összteljesítménye 190 lóerő (a benzinmotor ebből 150, a villanymotorok 133 lóerőt produkálnak), 200 newtonméter összesített nyomatékcsúcs mellett. Mindez nem tűnik soknak, ahogy a 10 másodperces nullaszáz sem, de a menetkész tömeg közel két tonna. Ehhez képest már elég jó a nyolcliteres átlagfogyasztás.

Hamar megszokható a nagy utazóautó menetdinamikája, kiszámíthatóan lódul meg, az első métereken nem is jár a benzinmotor, ezért araszolásnál vagy parkolási manőverek közben csendes az utastér, és szuperfinoman adagolható a teljesítmény. Ilyenkor jön igazán jól az az 1,1 kilowattóra kapacitású lítium-ion akkumulátor, amelyet a hátsó ülések alá építettek be. Autópályán aztán hamar elfogy az akarat, 130 környékén már padlógázra sem robbanékony az S-Max Hybrid, de a fenti keretszámok mellett erre nem is számítottam.

ford s-max fhev alapjarat
A 2,5 literes Duratec benzinmotor ezúttal csak 150 lóerős, de a villanymotorokkal együtt 190 lóerő a rendszerteljesítmény

Tágas, de zörög

Van viszont néhány ismétlődő élethelyzet, amikor a képlet megfordul, a csend eltűnik. Mivel a szélvédő lapos, az A-oszlop pedig a kis pótablak ellenére jelentős területet takar ki a vezető látóteréből, nagy szükség van parkolóradarra, amely nem csak helykereséskor menti meg az S-Max sarkait, de olyankor is, ha szűk utcákon fűzzük át, vagy mint nálunk, meredek balkanyarral kell ráfordulni a házhoz vezető keskeny szolgalmi útra.

Ilyenkor érezni igazán, hogy a karosszéria merevsége véges: felváltva halljuk a folyamatos sípolásra váltó radart és a beltéri műanyagok rocsogását, amelyek hideg időben megridegülnek és zörögnek menet közben is és ehhez úthibákra sincs szükség.

Az elöl ülők székei kényelmesek, mindkettő elektromos mozgatású, fűthető és egész nap elvan rajtuk az ember, bár nekem kicsit jobban esett volna valamivel hosszabb ülőlap. A középső sorban jut fej- és lábtér, itt a székek egyenként tologathatók, ledönthetők, kivehetők, vagyis tág határok közt szabadhíthatunk fel helyet, ha nem csak embert, de árut is szállítanánk. A csomagtér furgonüzemmódban két köbméteres, és mivel az elektromosan nyitható csomagtérajtó tág, a kisebb bútorok, háztartási gépek szállítása sem gond.

ford s-max fhev alapjarat
A 4,7 métert meghaladó hossz megszokást igényel: ez egy hosszú autó, de a formát szépen tagolják a lemezélek a karosszéria oldalán

Öt üléssel még mindig hétszáz literes a csomagtartó, amikor viszont felhajtjuk a leghátsó pótüléseket a padlóból, már csak háromszáz liter körüli hely marad, de leghátul ülni tényleg kényszermegoldás. A határról egy kora tizenéves kislány utazott velünk, 150 centiméter körüli testmagassággal éppen be tudta magát hajtogatni a pótszékek egyikére, ám ehhez előre kellett húzni a középső sor bal szélső ülését, így már ketten mondtak le a kényelemről. A székek átrendezésében amúgy sokat segítenek az egyértelmű jelzések, illetve a csomagtér falán lévő gombsor, amellyel egyenként dönthetjük le az öt utasülést, ha éppen nem akarunk bemászni a csomagtérbe az átrendezéskor.

Ár és összegezve

Egy igazi családi autó nem a fényűzésről szól, és ezt a Ford nagyon jól tudja. Bár a tesztautó ST-Line kivitelén kívül létezik eggyel pőrébb, Titanium és a több mint 16,7 millió forint listaárú Vignale-felszereltség is, az S-Maxnak valószínűleg meg vannak számlálva a napjai. Kár, pedig józan konstrukció és benzinelektromos változatban esélyes a hosszú élettartamra, hiszen sem hagyományos felépítésű váltóval, sem túlhúzott turbómotorral nem vés baljós sorokat az álmoskönyvbe.

Ha csak annyi toyotaság jutott a Ford-féle hibridbe, amennyiből a Toyotának évtizedekkel korábban sikerült kikevernie a végtelenül tartós, modern autók toposzát, akkor egy ilyen S-Max egy ponton megállhat az öregedésben, ha már ilyen sokáig kihúzta élve a márka átrendeződő kínálatában.

A S-Max Hybrid indulóára a teszt írásakor 14 millió 970 ezer forint, de a felsorolt és fel nem sorolt extrákkal, például a panorámatetővel együtt ez az ár könnyedén elérheti a 16,5 millió forintot. Mivel a hibrid kivitel csak egy éve jelent meg, viszont az alaptípus már hét éve kapható, méltánytalanul ideszúrom a tényt, hogy használt második generációs S-Maxokat 5 millió forinttól lehet találni a piacon, a fiatal és keveset futott dízelek ára sem éri el a tízmilliót.

A Ford Mustang Mach-E tesztvideónkat itt találod:

Ford S-Max Hybrid (FHEV) 2022

  • Lökettérfogat: 2488 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Belső égésű motor max. teljesítmény: 150 LE / 5500
  • Elektromotor max. teljesítménye: 133 LE
  • Max. rendszer teljesítmény / Nyomaték: 190 LE / 200 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4796/1916/1655 mm
  • Tengelytáv: 2850 mm
  • Saját tömeg: 1984 kg
  • Tesztfogyasztás: 8.0 l/100 km
  • CO2-kibocsátás (gyári adat): 129 g/km
  • Végsebesség: 185 km/h
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 9,8 s