Sokat futott, tízéves, műszakilag bonyolult és kifejezetten drága, ráadásul, ha az akkumulátora tönkremegy, több százezer forintba kerülhet a javítás. A kereslet óriási, a választék pedig szűkös, mert a Prius Plusnak nincs alternatívája, és ezt a tulajok is tudják. Miért ennyire kedvelt manapság az alacsony fogyasztású egyterű-hibrid? Olvass tovább és kiderül, nyilatkoznak a szakértők is!

Toyota Prius Plus
A kiszombori Rónay kúria kertjében legelészik a békés családi Prius

2018 telén pre-covid éjszakai fürdőzést tartottunk az egerszalóki termál külső medencéjében. Ilyenkor sok száz ember zsibongásától morajlik a gőzös placc, tompán zubognak a kénes szagú buzgárok, kihűlt papucsok százai várják sötétben a forró talpakat. A vízben lötyögő férfiak diskurzusa végül rendszerint az autóvásárlás-eladás témájára fut ki, ahogy történt ez azon az estén is, amikor a Prius gondolata először döngölt betömhetetlen léket Misi barátom kobakján.

Mihály rendszeresen autózik oldtimer Mercedesével a csongrádi utakon, délutánonként pedig motorozik a fiával felújított Simsonokkal és gyakran cserélgeti a család rohangálós autóját. 2018-ban már túl volt egy Kián, egy Hondán és épp egy frissen szerzett, benzines Volkswagen Jetta Priusra cserélésének lépéseiről beszélgettünk, amikor a nyirkos ködből előbukkanó felesége, Anikó egy csapásra húzta keresztül minden addigi számításunk. „Nem lesz Prius, mert nem engedhetjük meg magunknak és kész!" - hangzott az egyszemélyes tanári kar ellentmondást nem tűrő parancsa, mi pedig fagyott bimbókkal álltunk vigyázzba a december eleji kénbűzös éjszakában.

Toyota Prius Plus

Végül győztek a racionális érvek, és a Prius második generációja két évet töltött Misi kezei alatt, ami esetében rekord hosszú időnek számít. Az idilli együttélést csak az idei adóvisszatérítési kampány zavarhatta meg, hiszen nem volt még helye a hirtelen jött pénznek, ő pedig kihasználta az alkalmat, hogy eljusson végre a hibrid-nirvánába és Prius Plus tulajdonos legyen. A vásárlás korántsem ment könnyen, ugyanis a típus ára éppúgy ment az egekbe, ahogy a taxiként használt példányok kilométerszámlálói visszatekerésük előtt.

A hétszemélyes Prius+ európai kivitele eltér a japán és az amerikai piacostól

A 2011 és 2022 között gyártott, európai piacra szánt Prius Plus a Toyota Prius harmadik generációjának hétszemélyes verziója. A 2011-es Genfi Autószalonon mutatkozott be, hazai értékesítése pedig 2012-ben indult. Lítiumion-akkumulátorát a hagyományoktól eltérően nem a hátsó ülések alatt, hanem az első ülések közötti könyöklőben helyezték el, így biztosítva helyet a harmadik üléssornak. A megoldás egyúttal a hétszemélyes autó árát is megtolta, a Plus 25%-kal került többe az alapváltozatnál, legalábbis Európában.

Toyota Prius Plus menet közben
Városi aszfalt vagy vidéki porfürdő, a Priusnak igazából mindegy

Ezzel ellentétben az amerikai (Prius V = variability = variálhatóság) és a japán belpiacos (Prius a = alpha) kiadások hagyományos nikkel-metál-hidrid akkumulátorral készültek és csupán öt ülés kaptak, valamint ezekben az akksi már a megszokott pozícióban, tehát hátul helyezkedik el.

Toyota Prius Plus akkumulátora
A Prius Plus akkumulátora az első könyöklőben kapott helyet (Forrás: Toyota)

A Prius egyterűt kizárólag Aichi városában, vagyis Japánban gyártották, és az elkészült példányok több mint 65%-a itt is talált gazdára, ami érthető, hiszen az amerikaiak akkoriban még nem igazán értették a kismotoros hibrid lényegét a V8 pickupok világában, az európaiak számára pedig túl drága volt a lítiumion-akkumulátoros verzió vámokkal, adókkal, szállítással. Inkább a Passat kombit meg a Grand Scénic-et választották. Érdemes elgondolkodni azon, hogy miként alakulna a helyzet a mai üzemanyagárak és azóta nyilvánvalóvá vált dízel problémák tekintetében.

Toyota Prius Plus Hybrid felirat
Gyönházfehér fényezés és Hybrid felirat

Mit tud a hibrid egyterű a lemezek alatt?

A hajtáslánc minden verzió esetében megegyezik a jóval elterjedtebb ötszemélyes Prius kivitelével, tehát az akkumulátor csak elinduláskor segít megmozdítani az autót néhány másodpercig, illetve eltárolja a fékezéskor visszatermelt energiát, hogy utána tovább segítse az 1,8 literes Atkinson-motort. A maximális, 5200-as fordulaton rendelkezésre álló teljesítmény mindössze 136 lóerő és 142 newtonméter, ez nem sok, viszont a villanymotor nyomatékával kiegészítve egy nyugodt vezető számára elegendő és a forgalom ritmusát is képes erőlködés nélkül tartani.

A számos fejlesztésnek és a lítiumos akkumulátornak köszönhetően a Prius Plus hajtáslánca 33%-kal könnyebb és 27%-kal hatékonyabb a hagyományos Priushoz képest, tehát a technika kompenzálja az autó súlygyarapodását. A hibrid életforma amúgy sem az esztelen száguldozásról szól, sokkal inkább a biztos megérkezés öröméről és az alacsony fogyasztásról.

Toyota Prius Plus menet közben
Az esztelen száguldás élményét maximum a porban gurulás szimbolizálja, negyvennel

És hogy mennyiért lehet ma használt Prius Plust kapni?

A használtpiaci kínálat igencsak szegényes, hiszen mindössze 10-12 eladó Plust hirdetnek a hazai portálok. Az olcsóbbak ex-taxik végtelen kilométerrel, a kicsit drágábbak pedig visszatekert ex-taxik kevesebbre állított óraállásokkal és lelakott utastérrel. A borsosabb árú, ellenőrizhető előéletű példányok gyakran a hatmillió forint feletti árkategóriában találnak gazdára, így nincs könnyű dolga a bérből és fizetésből élőknek. A kereslet óriási, a választék szűkös, a jobbnak tűnő darabok percek alatt találnak gazdára és amíg ezt nem tudtuk jónéhány Plusról csúszott le Misi, mert eladták, mire reggel telefonálhatott volna.

Toyota Prius+ fényszóró
A prémium felszereltséghez LED fényszórók jártak mosóval a Prius+ esetében

Egy álmos szerda délután azonban minden megváltozott, amikor egy frissen meghirdetett autó online-lekérdezése nem mutatott problémát, és a tulajdonos hat éven át gyűjtögetett számlái is bizonyították az előéletét. Alkudni végül nem sikerült, mert az érdeklődő hadak felfelé tornázták az kínálati árat, de számukra ekkor már késő volt, hiszen Mihály átutalt félmillió forint foglalót az eladónak lesz, ami lesz alapon, látatlanban.

A döntés végül nem tűnt elhibázottnak, hiszen a közel 270 ezret futott autó tökéletes állapotban várta új gazdáját. A bőven négymillió forint feletti árért cserébe egy tízéves, jól felszerelt autót sikerült vásárolni téli-nyári kerekekkel, gyári fényezéssel és a betartott szervizeknek köszönhetően élő hibridrendszer-garanciával.

A kérdés az, hogy megérte-e hétszemélyes Priust venni?

A típushibák listája véges és a toyotás körökben elismert Sléber Zsolt, a Sléber Autószerviz tulajdonosa szerint a Prius Plus sok százezer kilométert elmegy hiba nélkül a megfelelő karbantartás mellett. Kereskedésünkben renteget hasonló hibrid Toyotát értékesítünk évről évre és egy-két idő előtt elmelegedett, majd hengerfejessé vált példányt leszámítva az alacsony rizikófaktorú autók közé soroljuk a típust.

Toyota Prius+ motortere
Balra az 1,8 literes VVT-i benzinmotor, jobbra az inverter, a gyorsulás 11,3 mp/100 km/h

Sléber Zsolt a Prius Plus modellről

A Toyota Prius Plus véleményem szerint az egyik legjobban sikerült hibrid Toyota. Benzinmotorja megegyezik a sima Prius 3-ban lévő (2ZR-FXE) típussal, amely évekig a legjobb termikus hatásfokú belső égésű volt. Az általam tapasztalt típushibák a következők:

  • a hátsó fék berohad, mivel keveset használja a rendszer, hiszen főként a villanymotor visszatermelésével fékez az autó
  • az első lengéscsillapító-porvédők elszakadnak, a lengéscsillapító pedig tönkremegy
  • a függőleges stabpálca kopogni kezd
  • kipufogóról hátul le szokott törni egy felfüggesztő kampó
  • a szívótorok és az EGR-szelep elkoszolódhat, ami nehézkes motorindítást és egyenetlen járást eredményez:

Toyota Prius Plus EGR

  • szoftverhiba miatt az inverter elromlik, de ezt frissítéssel orvosolta a Toyota
  • nem megfelelő olajjal, és elnyújtott csere-intervallummal 250 ezer kilométer felett fogyasztani kezdi az olajat, de a motorkárok kialakulását akár néhány kihagyott karbantartás is előidézheti
  • a nem megfelelő motorolaj használata és olajfogyasztás esetén a katalizátor szétolvadhat
  • hengerfej-probléma és motormeghibásodás fordulhat elő a nem megfelelő hűtés miatt, de ezt a klíma- és motorhűtő közti terület rendszeres takarítása megoldja
  • a vízszivattyú élettartama körülbelül 200-250 ezer kilométer
  • feltűntek a piacon a hamisított alkatrészek, főleg gyújtógyertyák, amiket még a Prius közösségen belül is árultak egy időben. Az ilyen hamisított gyertya nem működik megfelelően, és élettartama sem 100 ezer kilométer, mint az eredetinek. Széttörhet, ilyenkor az elektróda 30-40 ezer után leolvad, a motort pedig tönkreteszi:

Toyota Prius+ gyertyák
Balra a hamisított, jobbra pedig az eredeti gyertya

  • a nem megfelelő vagy időben nem cserélt hűtőfolyadék miatt a vízszivattyú mechanikusan sérülhet
  • a bolygóműnek lehet némi rendellenes hangja, mert az olajat nem szokták benne cserélni és körülbelül 20% olajmennyiség hiányzik belőle 200 ezer kilométeres futásteljesítmény körül
  • nincs „service light", vagyis karbantartásra figyelmeztető lámpa a műszerfalon, ezért sokan teljesen elfelejtik a karbantartásokat
  • a motorvezérlő csak akkor jelzi a motor túlmelegedését, ha már felforrt a hűtőfolyadék, vagyis túl későn
  • a mai napig lehet olcsóbb, 5W30 olajjal kérni a szervizelést a Toyotánál az ajánlott 0W20 helyett, valamint a magyar Prius-közösségben felbukkant a „ki tud a legolcsóbb 5W30 olajjal a legtöbbet elmenni verseny", ez a legnagyobb veszély erre a típusra

Toyota táblázat
A Prius a 9.oszlopban, 2011-től csak a 0W20 viszkozitás ajánlott a gyártó szerint (Forrás: Toyota)

A Prius Plus nagy és keveset fogyaszt, vagyis már alaptulajdonságai révén is mindent tud, amire a családos vásárlók 90 százaléka pályázik. Több mint 4,6 méteres hosszúságán felül az alapfelszereltsége is kiemelkedő, például nem kellett felárat fizetni a digitális klímáért, a head-up display-ért, a kulcsnélküli indításért és a térdlégzsákért sem, ahogy a 970 literes csomagtartó sem feláras, amelyet 1750 literre növelhetünk a második sor üléseinek padlóba hajtásával. A tágas helykínálat előnyeit nem csak a csomagok, hanem az utasok is élvezhetik. Elöl-hátul óriási a fejtér és szélesek az ülések.

A magas üléspozíció miatt kényelmes a ki- és beszállás, az ajtók nagy szögben nyílnak. A betörhetetlen, többrétegű plexiből készült panorámatető és a magas oldalablakok optikailag tovább növelik a térérzetet, ráadásul a tető egy gombnyomásra elsötétíthető, ahogy az oldalsó üvegek is kihúzható rolót kaptak. Feláras extra volt viszont az IPA, vagyis az Intelligens Park Assist, ami a világ legfeleslegesebb és legkevésbé használható extrái közé tartozik. Elméletileg képes magától beparkolni az autót egy számos kritériumnak megfelelő helyre, gyakorlatban viszont lassú, bonyolult és használhatatlan a rendszer, röviden szart sem ér.

Toyota Prius Plus csomagtér
7 személlyel 232, 5 személlyel 970, kétszemélyes furgonként pedig 1750 liter csomagtér

Induláskor rögtön szembetűnő különbség a sima Priusnál kellemesebb rugózás, amit a ballonos abroncsok is támogatnak. A kormányzás semmilyen visszajelzést nem nyújt a sofőrnek, a kormány tekergetésére a másfél tonnás test irányt vált ugyan, de ennél többre nem kell számítani. Ezt kompenzálva a Toyota kutatói valóságos gomb-oázist helyeztek el a kormánykeréken, ezzel is elterelve a figyelmet az előttünk áthaladó gyalogosokról, akik amúgy sem hallják az árammal guruló úthenger közeledtét.

Toyota Prius Plus kormánya
Az igazi multikormány klíma, multimédia, telefon és adaptív tempomat kezelő gombokkal

Autópályán kellemes, csendben siklik a sávban, úttartása átlagos, viszont a feláras távolságtartó tempomat remekül teszi a dolgát, leszámítva, hogy túl nagy távolságot tart, így az autósok többsége rendszerint beindexel elénk, és ilyenkor hajlamos pánikfékezést produkálni. További bájosan együgyű funkció a hangvezérlés, amely képtelen megérteni az angolul adott utasításokat, ezért válaszként újra és újra felsorolja a beprogramozott menürendszer összes lehetőségét a megállítás vagy a lehalkítás opciója nélkül.

Toyota Prius Plus kormánya
A távolságtartó tempomat aktiváló pánik-gombja is a kormányon kapott helyet

Az európai igényeknek megfelelően a japánok is bevezették a vezetésimód-választás lehetőségét, komikus módon pont egy Priusban. Mehetünk Normal, ECO (kiherélt gázpedál, alacsonyabb fogyasztás), EV (teljesen elektromos) és Sport mód (fickósabb gázpedál potméter) beállításokkal, de utóbbi az invertert is jobban terheli, így gyakori használata nem ajánlott és értelmes sincs.

Toyota Prius+ módválasztók
Vezetésimód-választó, a gombok kétszeri megnyomásával kerülünk Normál módba

A Toyota szakembereinek már 1997-ben, vagyis az első Prius megjelenésekor sikerült megoldani, hogy hirtelen fékezésre azonnali lassulás következzen, vagyis a rekuperáció (visszatöltés) és a hagyományos fék alkalmazása közötti átváltásból semmit sem érzékel a vezető. Ezzel ellentétben a 2022-es Ford Mach-E GT villanyautó vészfékezéskor érezhető késéssel aktiválja a hagyományos fékrendszert, ami ijesztő.

A fékhatás átlagos és ennél többre nincs is szükségünk, ugyanis az autó dinamikáját tekintve sosem leszünk a közlekedési tápláléklánc csúcsán. A gyártó által megadott 3,5 liter/100 kilométeres fogyasztás egy átlagos autóiparági hazugság, a teszt alatt 6 liter körül alakult az átlag a tulajdonos 5 literes átlagával szemben, vagyis a Plus 5,5 liter körül kérhet bárkitől, bármikor.

Toyota Prius Plus

Kötelező szervizre évente vagy 15 ezer kilométerenként kell elvinni a legnagyobb Priust és az autóhoz mellékelt számlák nevetséges összegekkel szórakoztatnak. Az idei szerviz olajcserét, pollen- és levegőszűrőt, vízpumpaellenőrzést és hibrid garanciát tartalmazott bruttó 36 810 forintért. Haha. A nagyszerviz 90 ezer kilométerenként esedékes, ami gyertya- és hűtővízcserét is tartalmaz, és néhány tízezer forinttal megdobja majd a még mindig alacsony számlát. A hibrid garanciát tízéves korig évente lehet meghosszabbítani, de érdemes tudni, hogy ez nem a teljes rendszerre, csupán az akkumulátorra vonatkozik.

Toyota Prius+ panorámatető
Az óriási plexitető sokat hozzádob a térérzethez, de egy gombnyomásra elsötétíthető

A kerítés azonban ez esetben sincs teljesen kolbászból, mert extrém esetekben lehetnek problémák az akkumulátorral, amely karbantartásáról és hibáinak megelőzéséről Zsuffa Bélát, vagyis a hazai Priusakksi-pápát kérdeztem.

Zsuffa Béla a Prius+ modellről

A Prius Plus akkumulátora lítiumos így általános, magát az akkumulátort érintő karbantartásra nincs szükség, ugyanis nincsenek oxidálódó rézlemezek, mint a hagyományos nikkel-metál-hibrid akksik esetében. A hűtése azonban levegővel megoldott és a ventilátor az anyósülés alatti szőnyeg mögött helyezkedik el, tehát gyűjti a port és koszolódik, így romlik a hatásfoka. A nem megfelelő hűtés miatt az akkupakk felmelegedhet és károsodhat, de eddigi pályafutásom és több ezer Prius-akkumulátor szervizelése alatt csupán két ilyen esettel találkoztam - mondta a Check Hybrid System szakértője.

A lítium akksit ugyanúgy lehet cellánként javítani, mint a hagyományos pakkokat, de nem éri meg, mert a bontott egység sem kerül sokba (2-300 ezer forint), ugyanis a kevés hiba miatt nincs még rájuk komoly kereslet. Az inverter ugyanolyan eséllyel romlik el, mint a hagyományos Priusban és életéből sokat elvesz, ha az autót sport üzemmódban használjuk. Az inverter vízpumpáját érdemes minden szerviz alkalmával ellenőrizni és időként a hűtők közötti rést is kitakarítani, ahogy az akkumulátort hűtő ventilátor ellenőrzéséről sem szabad megfeledkezni. Ha ezeket betartjuk, az az örök élet garanciája - fejtette ki Prius-guru.

Mit tud a Prius+ beltere?

Az utastér számos ponton fejlődött a kilencvenes évek óta. A Toyota meghallotta vásárlói sikolyát és az egyszínű, fröccsöntött műanyag dizájnt elengedve a szürke ötven árnyalatában pompázó, változó tapintási érzetű és puhaságú, differentált textúrájú felületeket alkalmazott az utastérben.

Toyota Prius Plus váltókar
A fokozat előválasztó karja 270 ezer kilométernél

Érdekes megfigyelni, hogy minden műanyag, amit tradícionálisan alkalmaztak az elmúlt ötven évben kopástól és a használat jeleitől mentes, viszont az újonnan bevezetett gumi- és szövetfelületek mind kopni, karcolódni kezdtek tíz év és majd 300 000 kilométer során. Az ülések kérhetőek voltak linóleum tapintású, BKV busz ülés bőr imitációval is, de ennél sokkal kellemesebb a hagyományos szövetkárpit, pláne, ha ülésfűtést is rendeltek hozzá.

Toyota Prius Plus kormány
Multimédia kezelősziget a kormányon. Az Aliról már megrendelhető az új

Multimédia tekintetében nem sok jóra számíthatunk. Bonyolultan kialakított menürendszer, apró, alacsony felbontású érintőképernyő, homályos tolatókamera és nincs CarPlay lehetőség sem, ráadásul a tesztelt példány a nagyobbik, komolyabb egységet tartalmazta. Pozitívum, hogy van bluetooth kihangosítás és zenét is lejátszik kábeles csatlakoztatás nélkül.

A navigáció maximum akkor menthet életet, ha telefonunkon nem működik a százszor többet nyújtó és hasznosabb Waze, vagy egyszerűen nincs okostelefonunk. A prémium felszereltséghez járó JBL hifi remekül mutat a brossúrában, és az utastér számos pontján elhelyezett logo is hozzájárul a prémium érzethez, de valójában nem hallani differenciát egy céges Octavia alap hifijével összevetve. Egy szó mint száz, Priust nem a multimédia vagy a szórakoztató elektronika miatt érdemes vásárolni.

Toyota Prius+ középkonzol
Taxikon a P, mint Parkolás, illetve a kék Power gomb is lekopik, elhasználódik

Az utastér klimatizálása csak elölről lehetséges egy külön vizsgát igénylő kezelőtárcsa segítségével. Ha sikerül megfejteni a bonyolult működési elvét, akkor a kedvencünk a tárcsától jobbra elhelyezkedő szagelszívó gomb lesz, amely meglepően hatásos, ha egy kotla dízel mögé kényszerülünk utunk során. A hátsó utasoknak nem sok levegő jut, a harmadik üléssor pedig egyenesen fullasztó. A magasfényű fekete felületek már mind hemzsegnek a mikrokarcoktól, ezeket érdemes rendkívüli óvatossággal tisztítani, különben egy idő után már nem látszik majd az LCD kijelző és ez avétossá teszi az utasteret.

Toyota Prius+ középkonzol
A középső tárcsa minden irányban mozgatható és egyben tekerhető is

A fedélzeti szolgáltatások, a pazar helykínálat és a tökéletes hajtáslánc mellett nem szabad megfeledkeznünk a biztonságról sem, hiszen a Prius Plus elsősorban a családos emberek autója, így mindenképpen előny, ha egy baleset során nem veszíti életét senki az utastérben. A Toyota nagy hangsúlyt fektetett a biztonságra, így alapáras az ESP és a légzsákok elöl, valamint hátul is, a sofőr pedig extra térdlégzsákot kapott, a gyerekülésekhez pedig három ISOFIX-pontot alakítottak ki.

A Prius Plust tesztelte az amerikai IIHS, vagyis a The Insurance Institute for Highway Safety szervezete, ahol a JÓ besorolást kapta, ami a legjobb minősítés a listán.

Összességében a Prius remek választás lehet a dízel Galaxyból, Sharanból és Scenicből elvágyódó nagycsaládosoknak. Fenntartása egyszerű és olcsó, vezetési élmény se nagyon van, viszont nem is nagyon romlik el. A típus sorsát az SUV-k felbukkanása pecsételte meg, hiszen ma már mindenki terepjárót imitáló kéttonnás hibrid bódéba vágyik. Csakhogy azok sosem lesznek annyira hatékonyak, mint az alap, vagy a hétszemélyes Prius, ahogy olcsóbbak sem, és ezt a vásárlók is tudják.

Misi most boldog, úgy érzi megérkezett, Anikó pedig annak örül, hogy az ura egy darabig nem tervez autót váltani.

Toyota Prius Plus ülések
Tágas hátsó üléssor, a szürke ötven árnyalata, sínen mozgatható székek

Toyota Prius Plus ülések
Könnyen megközelíthető, meglepően kényelmes hátsó ülések

Toyota Prius Plus ülések
232 liter tárolási lehetőség felnyitott ülésekkel és hátsó tárolórekesszel

Toyota Prius Plus csomagtér
970 liter csomagtér, ha csak öten kívánnak utazni

Toyota Prius Plus
Alul a fényszórómosó, az IPA és a tolatóradar kapcsolói, felül a head-up display kezelőszerve

Toyota Prius Plus szélvédő
A Prius Plus esőszenzora a szélvédő mögött

Toyota Prius Plus felni
A 16 colos alap kerekekkel a legkényelmesebb, ráadásul a gumi sem drága ebben a méretben

Toyota Prius Plus
Az elmaradhatatlan Apple logó is jelzi a tech iránti érdeklődésünket

Toyota Prius+
Az első embléma egyben a távolságtartó tempomat szenzora is, pótlása drága, ha kavicsot kap

Toyota Prius+
A projektoros LED fényszórók vetítési képe

Toyota Prius+ könyöklő
A könyöklő szövete talán a legkevésbé időtálló pont az utastérben, cseréje folyamatban

Toyota Prius+
A sofőr számára extra térdlégzsák jár