2023. április 08. | 08:05

A térkínálat megvan, a hajtáslánc és a hatótáv azonban sokak számára mindent felülírhat.

Elég furcsán hatott, hogy egy 100 kilométeres vidéki út során 150 kilométer fogyott el az akkupakkból, pedig az autópályán óvatosan közlekedtem, 100-zal, tempomattal. Ennél lassabban már tényleg nem lehet menni, az már a közveszélyes kategória, ilyenkor úttorlasz vagy az autópályán. Tehát ez is bizonyítja, hogy jelenleg egy ekkora homlokfelületű egyterű egy ilyen hajtáslánccal csak városi közlekedésre alkalmas.

A koncepciót egyébként már mindenki ismeri a Toyota egyterűjének kapcsán. Ez az a nagy doboz, amit a franciák csináltak, aztán Toyota és Opel emblémát is kapott. De milyen használni a hétköznapokban a tisztán elektromos változatot?

Vannak furcsaságok

Belül is ismerős környezet fogad, a sorőrt szépen körbeölelik a kezelőszervek. A központi kijelzőn futó rendszer továbbra sem gyors és nem ad kifejezetten szép képet sem, még a benzines vagy dízel egyterűek árképzésénél talán el is menne ez a dolog. A villanymotoros kivitelű Toyota viszont kis híján 18 millióról indul, ide pedig már egy kicsit kevés ez.

Tárolórekeszből van bőven, a műszerfal tetején pohártartókat helyeztek el, a kesztyűtartó is dupla tekintve, hogy a légzsákot elköltöztették onnan. A középső boxba pedig a jövő hetet is bele lehet pakolni, olyan mély, hogy egy másfél literes palackot is simán elnyel (szerencsére, mert az ajtózsebek túl szűkek ahhoz, hogy oda lehessen tenni).

A második sorban az egyterűeknél megszokott módon három különálló, kényelmetlen ülés található, rövid ülőlappal. A leghátsó sorban pedig inkább csak gyerekek férnek el kényelmesen, mert a felnőtteknek nagyon fel kell húzniuk a lábukat, szinte olyan, mintha a padlón ülnénk itt.

A csomagtartó egyébként 209-850-2693 literes tud lenni attól függően, hogyan sakkozunk az ülésekkel. A leghátsókat persze teljesen ki is lehet venni, és szintén az okos megoldások közé tartozik, hogy a csomagtartó ajtajának üvege külön is nyitható. Hátulra is jutott szellőző és USB-port, a tolóajtó ablakait is le lehet engedni, ráadásul még árnyékoló is van hozzájuk. Elöl a lábtérnél pedig elhelyztek egy 220-as aljzatot.

Szűkül a paletta

Testvérmodelljei közül már csak a Proace-t lehet megvenni belső égésű motorral, a többit kizárólag elektromos hajtással. Most azonban a 136 lovas, 50 kilowattórás akkucsomaggal ellátott villanyos verziót próbáltam ki. Hatótávja legjobb esetben 280 kilométer, de ezt nem sikerült kiautózni belőle. A fogyasztása 22 kilowattóra volt száz kilométerenként, de elég óvatos vezetéssel. 

Van benne eco mód is, ám ilyenkor annyira legyengül, hogy csak sofőrrel, üres raktérrel sem nagyon lehet tartani vele a forgalom ritmusát, így ez az üzemmód tényleg a boltba elszüttyögni jó, 10 sarokkal odébb. Tölteni egyébként AC-ról 11 kilowattal lehet, egyenáramról pedig 100-zal.

Ami a vezethetőséget illeti, nyugodt utazást biztosít. Csendes, egész kényelmes a futómű (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros), a kormányzás pedig egyterűsen érzéketlen, erősen szervózva. A vezetéssegédek jól tették a dolgukat, leghátul viszont elég pattogós utazni, bár ezt a hat éves unokahúgom pont, hogy élvezte (azt mondjuk nem szeretném feszegetni, hogy mennyire biztonságos a csomagtérajtótól 10 centire ülni).

Ár és összegezve

Az elektromos Proace City Verso tehát valamivel 18 millió forint alatt indul, a teszautó ára pedig 19,3 millió környékén mozog. Főleg városi használatra ajánlom, hiszen hosszabb távú utazásokhoz kevés a hatótáv, főleg 5-7 személlyel a fedélzeten. A klasszikus egyterűs értékeket jól hozza ez a Toyota, de csak nyugodt vérmérsékletűek életviteléhez passzol.

Toyota Proace City Verso LWB EV (2023)

  • Max. elektromos teljesítmény: 136 LE (100 kW) 
  • Max. fortgatónyomaték: 260 Nm 
  • Hossz./szél./mag.: 4753/1848/1810 mm
  • Tengelytáv: 2975 mm
  • Saját tömeg: 1820 kg
  • Tesztfogyasztás: 21 kWh/100 km
  • CO2 kibocsátás: 0 g/km
  • Végsebesség: 135 km/h
Zeitler Mátyás / Alapjárat.hu