kedd - 2024. április 30.
22.5 °C
időjárástiszta égbolt
95 647 Ft
100 697 Ft
D 633 Ft

Ha valami másra vágysz: Jaguar XE R-Dynamic SE 250 2021 - Teszt

A német prémiumok áradatéban néha jó kitekinteni az angolok felé, főleg ha egy benzines, hátsókerekes szedánról van szó.

2020-ban a Jaguar úgy döntött, hogy átszervezik az XE és XF gyártási és forgalmazási stratégiáját, ezért csökkentettek az alapárakon és az elérhető kivitelek számán is. Logikus lépésnek tűnhetnek a megszorítások, hiszen míg 2019-ben kevesebb mint 8000 darab XF fogyott, addig a német prémiumok közül az Audi A4-ből 103 000, a 3-as sorozatból pedig 124 000 darab talált gazdára.

Ha csak a szedánokat nézzük – hiszen az XE-ből csak lépcsőshátú kapható -, 2020-ban itthon XE-ből 13, Audi A4-ből 83, a BMW 3-as sorozatából 455, Mercedes-Benz C-osztályból pedig 214 darabot helyeztek forgalomba a Datahouse információi szerint.

A gyártási és forgalmazási stratégiák átdolgozása mellett az XE külseje és beltere is reszelésen esett át, sőt, a motorpaletta is zöldült valamelyest. Nem mondom azt, hogy unalmas dolog volna a német prémiumokat tesztelgetni nap mint nap, de néha üdítően tud hatni, amikor egy Jaguar jön be a képbe, főleg, ha benzines és a hátsó kerekeit hajtja!

Vadító külső

Egy valamibe már régóta nem lehet belekötni a Jaguárok esetében, az pedig a dizájn. Öt éve már, hogy ez a szigorú, mégis elegáns forma megjelent. Most részleteiben frissült a 2021-es modell, melynek az első-hátsó fényszóróin csiszoltak, a tesztautó a Yulong White 375 000 forintos fényezést kapta, melyen jól mutatnak a kontrasztos, fekete kiegészítők, mint a hűtőrács, az ablakkeretek és az oldalsó légbeömlők.

A 300 000 forintos Mátrix LED fényszórók lemaradtak a tesztautóról, a 19 colos könnyűfém keréktárcsák felára 504 000 forint, a panoráma napfény tető pedig 624 000 forintért kérhető. Az autós sportos kiállását a 660 000 forintos extra csomag adja, mely a fekete spoilert, piros féknyergeket, nagyobb fékeket, a Dynamic üzemmódot és a futóművet takarja.

Részleteiben elmarad

A beltérben első alkalommal helyet foglalva igazán meggyőző látvány fogadott: rendezettség, átláthatóság, ízléses formai megoldások. Ahogy aztán közelebbről szemügyre vettem a dolgokat, feltűnt néhány furcsaság, például hogy a varrás a műszerfalon nem éppen egyenes, nyöszörög a központi kijelző kerete, amikor rátámasztom a kezem. Tényleg, ránézésre nagyon exkluzív hatást kelt, de pont az aprócska részletekben vannak picit lemaradva a német prémium társaktól.

Piros pontot érdemelnek a fém váltófülek a kormány mögött, ügyesen próbálnak valami újat húzni az üzemmódkapcsolóval, a csak páros számokat kijelző tempomattal és a JLR csoporttól megszokott, új klímapanellel. Utóbbi indításnál kissé lassan tér magához, és a mi agyunknak is kell idő, mire ráállunk a forgótárcsák ki-be húzogatására, hiszen így lehet előhívni az ülésfűtést, valamint a ventilátor beállításait.

Abszolút modern hatást kelt a digitális klímapanel, letisztultságot kölcsönöz neki az, hogy a főkijelző körül és a kormányról is eltűntek a gombok, azonban a Defenderből ismerős, nem éppen eleganciát sugalló váltókart igazán lecserhették volna. A mutlimédia nem a gyorsabbak közül való, viszont a tolatókamera tűéles képet ad.

A 16 irányba állítható ülésekre nem lehet panaszom, hátul azért már sáfárkodni kell a lábtérrel. A csomagtér alaphelyzetben 410 literes, és a hátsó ülések alapból nem dönthetők, a 40:20:40 arányban dönthető ülésekért 168 000 forintos felárat kell fizetni, míg ugyanez fűthető változatban kérve 316 000 forintba kerül.

Benzinmotor, hátsókerék-meghajtás

A Jaguar XE-hez immáron kizárólag 2,0 literes motorokat kaphatunk, dízel fronton a 204 lóerős, 430 Nm-rel rendelkező, lágy-hibrid hajtással kiegészülő motor kérhető összkerekes és hátsókerekes verzióban, míg a benzinesekből az erősebb turbómotor 300 lóerőt és 400 Nm-t küld mind a négy kerékre, addig a 250 lóerős, 365 Nm-es változat csak a hátsó kerekeket hajtja – utóbbi hajtáslánc kapott helyet tesztautónkban is.

Eleinte nem tudtam hova tenni a benzines járáskultúráját, hiszen sokkal inkább hasonlított egy kellemes dízel orgánumához, főleg azok után, hogy a BMW 430i selymes négyhengeresét hallgattam egy hétig. Szóval nem éppen finoman indul akkor sem, amikor a Start/Stop funkció működésbe lép, kellemetlen rottyanással kel életre a motor minden elindulásnál, így ez az extra használaton kívül volt nálam a teszthét alatt.

Egyébként sportos szedánhoz hűen ügyesen mozgatja a motor a háromnegyed részben alumínium elemekből készült, 1611 kilós autót. A 8 fokozatú, bolygóműves ZF automata váltót próbáltam már ügyesebb hangolásban is, nem mondom azt, hogy nem volt elég jó, de megint csak egy német prémiumhoz mérten finomabb váltási érzetre számítottam. A 6,5 másodperces 0-100-as sprint képes mosolyt csalni az arcunkra, a német autópályán viszont csak 250 km/óráig mehetünk, hiszen ott van szabályozva a végsebessége. A vegyes értékeket nézve a gyártó 8,5 litert ígér, én 10-es átlaggal hoztam el az autót, többnyire városi használatban ez egészen 10,8-ig kúszott fel, azonban ha kevésbé nehézkes lábbal vezetünk, lehet hozni a 9 literes átlagot ezzel a benzinessel is.

Kanyarvadászatra fel!

A futómű és az élesen reagáló kormány kimagasló összhangban van egymással, ezt nem lehet elvenni a Jaguartól, hiszen tényleg tudnak élményszerűen vezethető autókat gyártani. Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros rendszer természetesen Dynamic módban válik igazán feszessé, Comfort üzemben pedig egészen ügyesen mozogja ki a magyar úthálózat sűrűn előforduló hibáit. A karosszérián érezni a merevséget, az átlagon felüli menetkomforthoz pedig hozzájárul az is, hogy a hangszigetelésre is nagyobb hangsúlyt fektettek a tervezők.

Ár és összegezve

A kiváló vezethetőséggel, a kirívó, elegáns formatervvel az XE képes új fényt hozni a német prémiumok által uralt, néha már-már szürke szegmensbe. A stílus és az egyediség a beltérben is tetten érhető, bár anyaghasználaton és az infotainment reakcióidején lehetne még javítani, viszont bőséges alapfelszereltséget kapunk 14 875 000 forintért, már ami a benzinest illeti. A legolcsóbb a hátsókerekes dízel 13 390 000 forintért, az R-DYNAMIC SE 17 025 000 tól indul, tesztautónk viszont kapott még néhány kiegészítőt, így egészen 20,9 millió forintra kúszott fel az ára.

Jaguar XE R-Dynamic SE 250 (2021)

  • Lökettérfogat 1997 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Belsőégésű motor max. teljesítménye: 250 LE
  • Max. forgatónyomaték: 365 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4678/1967/1410 mm
  • Tengelytáv: 2835 mm
  • Saját tömeg: 1536 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 7,9-9,3 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 10,9 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 179-208 g/km
  • Végsebesség: 242 km/h
  • 0-100: 6,7 s