2021. július 05. | 15:18

Megérkezett szerkesztőségünkbe a Kia Sorento plug-in hibrid is, így már az összes jelenleg elérhető változatot kipróbálhattuk. Többféle megítélés érte az autót a teszthét alatt, de az egyöntetű vélemény mindig ugyanaz maradt.

Egyszer már nehéz volt megválni az autótól, és nagyon gondolkoztam rajta, hogy ezúttal tényleg nem adom vissza a tesztautót. Igazán meg kellett erőltetnem magam, amikor arra került sor, hogy felsorakoztassam a konkurens modelleket, hiszen a Kia Sorento konkurense leginkább saját maga, hiszen a plug-in hibrid verzión kívül létezik még full hibrid változat, valamint a 2.2 CRDi motorral szerelt modell. Mindegyiknek megvan a maga előnye, a választást itt a felhasználás módja fogja leginkább befolyásolni. Egészen kiforrták magukat a dél-koreai modellek, hatalmas léptekkel törtetnek előre, hogy szerte foszlassák a márkával szemben kialakult előítéleteket, melyek a tapasztalatom szerint sajnos a mai napig vannak.

kia-sorento-phev-teszt

Elnöki ügy

Előző tesztalanyom, a dízel változat gyöngyházfehér színe sokkal hangsúlyosabb volt, jobban állt neki, és sokkal inkább övezte feltűnés, mint a jelenlegi sötétszürke változatot. Nyilván nem arról van szó, hogy ezzel szürke egér módjára olvadtam volna bele a városi kavalkádba, továbbra is rengeteg szempár vizslatta az autót, de a formavilág kevésbé hangsúlyos, mint a világos szín esetében, ennek ellenére továbbra is egy nagy, igazi „amerikás” SUV-ról van szó. A tekintélyt parancsoló megjelenést a króm betétek tovább fokozzák, ezektől lett az autó amolyan elnöki. A méretei is azzá teszik, hiszen 1900 milliméteres szélességével, 1695 milliméteres magasságával, és 2815 mm-es tengelytávjával nem sorolható az óvatos méretű autók közé.

kia-sorento-phev-teszt

Külsején pár apró részletből következtethetünk arra a zöld rendszámon kívül, hogy az autó elektromos hajtáslánccal szerelt. A legszembetűnőbb a csomagtérajtón elhelyezett ECO Plug-in plakett. Összkerékhajtást ígér a másik oldalon található AWD felirat, természetesen ez így is van, nem áprilisi tréfát űz velünk a gyártó. A külső többi része pedig ugyanaz, mint a dízel esetében volt, vagyis az elődhöz képest frissült az orr-rész és a különlegesen egyedi motorháztető-ív, a három hangsúlyos részre osztott projektor-szerű lámpatestek.

A belseje egy végtelen űr

Az öntöltő hibrid változattal szemben ez a plug-in szintén hétüléses, úgy, mint a dízel, magyarul felvehető rá a nagycsaládos állami támogatás, amivel az ára még kecsegtetőbb lesz, de erről majd később. Az ülések könnyűszerrel variálhatók, egyszerűen dönthető minden, így hát a megrögzött kirándulók, utazók és nagycsaládosok álma ez az autó, szó szerint minden is belefér. A sötét fényezés mellett tökéletes kontrasztot ad a világos bőr belső, igazán igényes és tágas, prémium megjelenésű és érzetű belteret ad. A hatalmas üvegfelületek és ez a világos belső tovább növelik a térérzetet.

kia-sorento-phev-teszt

USB aljzatok, érintésre kapcsolódó olvasólámpa és a klímakezelő gombok mindenkinek járnak az utolsó üléssorig. A csomagtér mérete természetesen függ attól, hány személyesként használjuk az autót: hétszemélyesként még mindig marad a harmadik üléssor mögött 175 liternyi csomagterünk, ahova egyértelműen nem fér be hét ember nyaraláshoz szükséges motyója, ebben az esetben mindenképp szükséges egy tetőbox, ha hosszabb útra indulunk. Ha csak ötszemélyesként használjuk az autót, akkor 604-809 literrel számolhatunk, az összes hátsó ülést lehajtva pedig 1988 literes űrt kapunk, ahova még a nagymama szekrénye is kacagva belefér.

kia-sorento-phev-teszt

Tesztautóm a Kryptonite, vagyis a létező legmagasabb felszereltséggel bír, ebben is a BOSE hangrendszer található, de érdekes módon mégsem szólal meg olyan szépen, mint ahogy ezt egy ilyen prémium márkától várnánk. A műszerfalon egy 10,25 colos érintőkijelzőt találunk, az egész műszerfal ergonomikus, minden kézre áll, és tényleg nagyon gyorsan tanulható, már-már reflex szerű lesz a kezelőpanelek, gombok, és az érintőkijelző használata. Az infotainment rendszer könnyen átlátható, gyors és fiatalos megjelenésű, és ha ez még nem lenne elég, akkor a műszercsoportunk témája is szabadon választható, maximálisan a saját ízlésünkre, igényeinkre szabhatjuk a megjelenését. Itt egy rendkívül hasznos és nagyon ötletes extra található, az indexeléskor aktiválódó holttérfigyelő rendszer, amely az adott oldali kamera képét jeleníti meg előttünk, amiben az autó egész oldala jól látható, és nagyban megkönnyíti a dolgunkat sávváltáskor, kanyarodáskor vagy akár parkoláskor.

Gazdaságos kaméleon

Tesztautómban egy 90 lóerős villanymotor egy 1,6 literes turbós benzinmotorral karöltve dolgozik, így a rendszer összteljesítménye 260 lóerő, a maximális forgatónyomaték pedig 350 Nm. Az autó így dinamikusan tud működni, városban és autópályázáskor egyaránt. A nagyobb akkumulátor csomag miatt 100 kilónyi pluszt cipel ez a modell, ezt azonban a padlólemez alá helyezték, így minimálisan vesz el helyet a csomagtérből. A 13,8 kWh-ás akkumulátor a WLTP szabvány szerint körülbelül 70 km-es elektromos hatótávot lenne képes produkálni, ez a gyakorlatban 40-50 km-t jelent. Konnektorról a töltési idő 5 órát vesz igénybe, Type 2-es csatlakozóról ez nagyjából 3 órát jelent, mivel csak 3,3 kW-os töltésre képes. A fogyasztás tekintetében ismét egy hatalmas pirospont jár az autónak, hiszen a 3-4 liter/100 km-es átlagot végig tartani tudtam egy két tonnás SUV esetében. Számszerűsítve pedig, ha a három modell 100 km-re vetített fogyasztási értékeit összehasonlítjuk, akkor a plug-in hibrid a leggazdaságosabb közülük, persze ha minden adódó alkalommal töltjük és többnyire városban, agglomerációban közlekedünk.

kia-sorento-phev-teszt

Hajó. Csata, űr, vagy vitorlás, az már mindegy

A Sorentónál nem külön villanymotor hajtja a tengelyeket, hanem hagyományos módon kardántengelyeken keresztül jut hátra a hajtás, így lemerült villanymotor esetében is marad az összkerék. Elöl MacPherson, hátul pedig multilink futómű gondoskodik arról, hogy az autó nagy méretei és súlya ellenére is szépen forduljon a kanyarokban. A számos elektronikai segédlet miatt nem sok közvetlen kapcsolatunk lesz érzetre az aszfalttal, de stabil, komfortos futást ad, még a „jó” magyar utakon is. Ezt a kényelmet fokozza még a hatfokozatú automata váltó, amely szótlanul a háttérben teszi a dolgát, mindössze a fordulatszámmérő kecses tánca adja tudtunkra a váltások pillanatát.

kia-sorento-phev-teszt

Ár és összegezve

Továbbra sem csalódtam a Sorentóban, a plug-in hibrid verzióval is maximálisan meg voltam elégedve, és mindamellett, hogy egy prémium érzetű, hatalmas SUV-ban ültem, egyszer sem volt rossz a megítélésem, és pontosan ez az, amivel a Kia ki tud emelkedni a német prémiumok előítéletekkel teli világából. Ezt az érzést pedig abszolút elérhető áron tudhatjuk magunkénak, hiszen a PHEV indulóár 14 890 000 Ft, és ahogy azt feljebb említettem, nagycsaládos kedvezményre is feljogosít a hétszemélye kivitel. Lássuk be, ennyi pénzért azért nem sok mindent kapunk manapság. Tesztautóm, a létező legmagasabb, Kryptonite felszereltséggel 19 035 000 Ft-ba kerül, de ezért a pénzért tényleg minden lehetséges extrát megkapunk. Természetesen a 7 év vagy 150 000 km-es Kia garancia él, ami azt hiszem megint csak egy nagy előny sok konkurenssel szemben. A plug-in hibrid verzió voltaképp az a mesterkulcs: ez az autó mindenhova jó, és ha okosan használod, tisztességesen töltöd, akkor szenzációs fogyasztási adatokat tudsz produkálni.

A Kis Sorento hibrid tesztvideóját itt tekintheted meg:

Kia Sorento 260 PHEV (2021)

  • Lökettérfogat: 1598 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Belsőégésű motor max. teljesítménye: 180 LE
  • Max. összteljesítmény: 260 LE
  • Elektromotor teljesítménye: 60 LE
  • Max. forgatónyomaték: 350 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4810/1900/1700 mm
  • Tengelytáv: 2815 mm
  • Saját tömeg: 1982 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 1,6 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 4,2 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 99 g/km
  • Végsebesség: 195 km/h
  • 0-100: 8,7 mp