A Kia mint cég 1944-ben alakult és először kerékpárok, valamint acélcsövek gyártása volt a fő tevékenységük, az első autó 1974-ben került ki a kezeik közül. Talán páran emlékeztek még azokra az időkre, amikor a Kiát a Youtube-on fel-fel bukkanó arab driftes videókból ismerhette az autós közösség. Jókat mosolyogtunk az elmeháborodott hidzsábos ürgék mutatványain, és feltettük magunkban a kérdést, mégis rajtuk kívül „kia” fene vesz ilyen autót?!

kia-sorento-crdi-teszt-alapjarat

Aztán teltek múltak az évek, és szépen hozzánk is beszivárgott a hárombetűs dél-koreai autógyártó neve, egyre gyakrabban kaptuk fel a fejünket a 7 év garancia és a jutányos árak hallatán. A Kia egy betűszó, ami szabad fordításban azt jelenti, hogy Kiemelkedni. Hidd el nekem, nem túlzás, valamit itt nagyon jól csinálnak.

A Sorento 2002-ben debütált először, azóta még kettő generáció futott le, és most itt van a negyedik, egy teljesen új SUV formájában, mind a dizájnt, mind pedig méreteit tekintve. Úgy tűnik, kellett neki idő, hogy megérjen, mint a jó bor, sikerült is neki.

Mostantól nagyban játszunk

Ha az új Kia Sorentóról beszélünk, akkor egy valamit semmiképp sem említhetünk egy lapon vele, és ez a diszkréció. A koreai, amerikai és európai tervezőstúdiók közös munkája által megalkotott kocsi feltűnő, tekintélyt parancsoló és érdekes, mindezt pedig úgy csinálja, hogy közben nem válik ízléstelenné. Ritka az ilyen, talán ezért is örvendett ekkora népszerűségnek, nem csak a nálam lévő diesel, hanem kollégám, Berci hibrid változata is.

kia-sorento-crdi-teszt-alapjarat

Amikor a Porschéból utána fordulnak, és idegenként a vadiúj Touaregből bekéreckednek az autóba olyan, mint a Raffaello: többet mond minden szónál. Ha már Raffaello, had tegyek említést az én tesztpéldányom színéről, ami egy, a gyártó által Snow White Pearl elnevezésű változat. Pont jól jött ki, mert Bercié szürke volt, az pasis, az enyém pedig ez a csodaszép Hófehérke. A sötétített ablakokkal, a teliüveg tetővel és a fekete hűtőmaszkkal az autó elsőre talán egy icipicit Range Rover benyomását kelti, de második blikkre már nem. A motorháztető kialakítása itt egész érdekes megoldást kapott, a legtöbb autóval ellentétben a lemez nem húzódik le egészen a hűtőrácsig és a lámpákig. Az előző modelleknél már megismert „tigrisorr” maradt, csak most enyhén egybeolvad a lámpatestekkel, amelyek a gyártó által „tigrisszemnek” nevezett nappali menetfénnyel egészülnek ki. Ekkora autóhoz nyilván hatalmas papucs a mutatós, a tesztautó nagyon szép, éles vonalakkal szabdalt 20 colos felniken gurul.

A cikk írása közben hosszas eszmecserébe keveredtem, ugyanis a barátom nem hitte el, hogy ennek az autónak a hátsó túllógása számszerűsítve 1065 mm! Ha itt lenne az autó, egy colostokkal biztosan én is rámérnék, mert magam is nehezen hittem el, de annyi. Vadi új padlólemez, három sor ülés, és még így is elegendő csomagtér, 4810 mm-es hosszúsága is alátámasztja ezt a tényt. Amikor a cikk elején azt írtam, hogy a Kia nagyot alkotott, azt tényleg szó szerint értettem. Elődjénél nagyobb, hiszen 1900 mm széles, 1695 mm magas, tengelytávja pedig 2815 mm.

Keleti kényelem extra biztonsággal

A Sorento nem csak külsejében, de belsejében is szép és tágas. A kidolgozás minden egyes centiméteren igényességet áraszt, nem nagyon találni olyan részletet, amibe bele lehetne kötni. Érdekes a hangulatvilágítás az ajtópanelen, ami a műszerfal mintázatában köszön vissza, igényes és egészen egyedi a váltó kialakítása, ugyanis itt nem tolod, húzod, lököd, hanem bizony tekered. Ez az első pár elindulásig igényel némi megszokást, utána már könnyű dolog van vele, de néha azért előfordult, hogy túltekertem a választott fokozaton, könnyen átugrik, de ez még messze nem zavaró.

kia-sorento-crdi-teszt-alapjarat

Ha nem baj, akkor viszont nem részletezném tovább a belső részleteket, azt mondják el a fotók, ugyanis bőven említést érdemel az a rengeteg elektronikai extra, amiket a tesztautó tartalmazott. Kezdem is a 10,2 colos kijelzővel ellátott infotainment rendszerrel, ami a középkonzolt uralja. Megjelenítése jó, átlátható, egy nagyon tetszetős és jópofa neon-dizájn megjelenésű téma volt beállítva. Sajnos a rendszer sokszor lassú, a navigáció kifejezetten zavaróan. Cserébe viszont 7 év frissítés jár hozzá, nem kizárt, hogy a tesztautóra is ráfért volna egy. A HUD kivetítés jó helyen van, jól látható és minden szükséges adatot közöl, amit egyéb információkkal kiegészülve természetesen leolvashatsz a digitális műszeregységről is.

A tapikijelző alatt található a klíma irányítópanelje, telis-tele zongoralakkal, ahogy az egész középkonzol. Ha lelkes takarító vagy és hímestojás módjára bánsz vele oké, ha nem, akkor elég hamar az ellenségeddé válhat ez a remek felület. A hűtés-fűtés kezelőpaneljei és a két középső szellőzőnyílás egyvelege engem leginkább egy TIE fighterre emlékeztetett, lehet a koreaiak sokat néztek Star Wars alkotásokat…

kia-sorento-crdi-teszt-alapjarat

A hatalmas autó parkolását könnyíti meg a tökéletesen és precízen működő 360 fokos kamerarendszer, amivel tényleg nagyon szűk helyekre is be tudod magad passzírozni. A variálható kameraszögek pedig segítenek abban, hogy véletlenül se padkázd le a felniket.

A menürendszerben van egy UVO nevezetű piktogram, ez egy letölthető telefonos applikáció segítségével távoli vezérlést tud biztosítani, vagyis beindíthatod vagy leállíthatod az autót az appon keresztül, leellenőrizheted, hogy rendesen bezártad-e az ajtókat, és azt is megmutatja, hova parkoltál.

Soroljam még az extrákat? Szeretnéd? Igen? Oké, figyelj, mert van itt még! Ilyen például a vezeték nélküli telefontöltés és az úgynevezett Drive Wise vezetéstámogató csomag, ami a következőket tartalmazza: sávkövető rendszer, adaptív tempomat, táblafigyelő rendszer, holttérfigyelő kamerarendszer, parkolósegéd távirányítással, másodlagosütközés-elkerülő asszisztens és ráfutásos ütközés-elkerülő támogatás a gyalogosok és bringások extra védelme érdekében.

Pár szó erejéig hadd beszéljek ezeknek a rendszereknek a mindennapos használat közbeni hasznosságáról is. A sávkövető precíz, de elég erőszakos, nem sok ráhagyással dolgozik, hamar beleszól, hova kormányozzak és ez néhol zavaró. A parkolást segítő rendszer nagyon jól használható, és ha már ennek a segítségével bepasszíroznád magad az áruház legszűkebb parkolóhelyére, nem kell a tetőablakon kimásznod, hiszen az intelligens kulcs segítségével az autót kívülről előre hátra irányíthatod.

Hála istennek a másodlagosütközés-elkerülő asszisztens nem került elő, és senkinél ne is kerüljön, de mindenképp érdemes megemlíteni, mert egy nagyon hasznos biztonsági rendszer. Ha hátulról nekünk ütközik valaki, előfordulhat, hogy nyílnak a légzsákok az autóban, hiszen a számítógép hosszirányú erőhatást érzékel. Ilyenkor a legtipikusabb baleseti szituáció egy ráfutásos ütközéshez hasonlít. Ezt kiküszöbölve a stabilitást ellenőrző elektronikus rendszer jelet küld a másodlagosütközés-elkerülő asszisztensnek, ami azonnal fékez, hogy megelőzzön egy újabb ütközést. A sok-sok vezetéstámogató extra mellett a további nyugodtságról a BOSE hangrendszer gondoskodik, amiken keresztül akár a ropogó tűz, vagy a tengerpart hangjait is hallgathatod.

Csendes dízel? Igen, létezik!

A 2.2 CRDi 201 lóerővel és 440 Nm nyomatékkal könnyűszerrel mozgatja a majdnem 2 tonnás kasztnit. Turbódízel létére viszont meglepően halk, amit még a jó szigetelés is segít. Ehhez a motorhoz tartozik egy nagyon finom, nyolcsebességes duplakuplungos válató, amelynek munkájába bele lehet szólni a kormány mögött lévő váltófülekkel. Tökéletesen passzolja át egymásnak a fokozatokat, amiből szinte semmit sem lehet érezni.

kia-sorento-crdi-teszt-alapjarat

Nem elhanyagolandók a száraz tények, vagyis a fogyasztás kérdése. A gyárilag megjelölt 5,4 literes kombinált fogyasztástól a tesztfogyasztás elég messze volt, de a visszaadáskor 8,1 litert mutatott, ami egy ekkora autónál szerény véleményem szerint nem sok. A Sorento jelenleg ezzel a dízelmotorral és két hibrid verzióval kapható, az öntöltő hibrid rendszer egy 1,6 literes T-GDI motorból és az 1,49 kWh kapacitású akkumulátorból áll, míg a plug-in változat esetén a már említett egyhatos a villanymotorral, valamint egy 13,8 kWh-s akkumulátorral egészül ki.

Terepjárónak tűnhet, de mégsem az

A már jól megszokott MacPherson-multilink kombót találjuk a Sorento alatt is, a futómű hangolása nem ad sokat, de keveset sem, amolyan urasan, hosszú utakra tervezve viselkedik az úton. Böszme termete ellenére nagyon könnyű vezetni, de hátrányára válik, hogy túl sok visszajelzést sajnos nem ad.

kia-sorento-crdi-teszt-alapjarat

Hajtott minket a vérünk, és pár tapasztalt off-roados barátunk kíséretében elindultunk Királyrét felé megnézni, vajon mennyire való terepre a Sori, ha már van benne lejtmenet vezérlés, összkerékhajtás és választható terepmódozatok. Nyilván a 20 colos felnik nem a terepezés legjobb cimborái, ezt szem előtt tartva haladtunk az autóval, megnéztünk pár átlépőt és gázlót, ezek között szuperül teljesített az autó, de ne felejtsük el, mi is a különbség a hobbiterepjárók és a valódi terepjárók között, és miért nem való erre ez a Kia. Ilyen a megfelelő terepabroncsok mellett az úgynevezett tengelyartikuláció. De mi is ez? Egy off-road gép azért tud megbirkózni a legextrémebb körülményekkel is, mert az első és hátsó tengelyek eltérő mértékben tudnak kitérni a vízszinteshez képest. Ennek hiányában, és a nem túl magas hasmagasságának köszönhetően egyértelmű, hogy a Sorento nem a terepjáró kategóriába tartozik. 

Ár és összegezve

Legutóbbi tesztalanyom, a Honda Civic Sport után biztos voltam benne, hogy nehéz lesz megütni nálam az ingerküszöböt, de sikerült. A Kia a hétköznapok emberének tud prémiumot nyújtani, és nem csak parasztvakítani akar, hanem tényleg van mögöttes tartalom. Ajánlanám családoknak, utazóknak vagy magányos farkasoknak, akik szeretnek nagyban játszani, de mégsem egy Ford F-150-ben tennék ugyanezt.

Az alapfelszereltségű gázolajos változat induló ára kedvezmény nélkül 12 490 000 forint, Kryptonite, vagyis a legmagasabb felszereltség ára pedig 15 990 000 forintba kerül. A 260 Plug-In Hybrid legalapabb verziójáért 14 890 000 forintot, a fullosért pedig 18 390 000 forintot kér a hazai importőr.  

Hétüléses lévén nagycsaládos állami támogatás is igénybe vehető, ezzel pedig nagyon szépen alakulnak az árak, hiszen a legolcsóbb belső égésű motorral szerelt Sorento induló ára 8 990 000 forint, és a plug-in hibridé 15 890 000 forint. Nem tudok belekötni az ár-érték arány tökéletességébe, hiszen ha körülnézek a konkurens márkáknál, nehezen találok ilyen eltalált produktumot, ennyi pénzért. Azt hiszem, néha kezdek újra hinni az autóiparban.

Nézd meg videótesztünket, ha kíváncsi vagy a hibrid Kia Sorentóra:

Kia Sorento 2.2 CRDi (2021)

  • Lökettérfogat: 2151 cm3
  • Hengerek/szelepek: 16/4
  • Max. összteljesítmény: 205 LE
  • Max. forgatónyomaték: 440 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4810 /1900 / 1695 mm
  • Tengelytáv: 2815 mm
  • Saját tömeg: 1757 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 5,4 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 8,5 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 143 g/km
  • Végsebesség: 202 km/h
  • 0-100: 9 s