2020. március 23. | 09:33

Az Apple Car Play vagy az Android Auto használata a vezetés közbeni mobilozásnál is veszélyesebb lehet.

Az IAM RoadSmart által készített tanulmány arra jutott, hogy nagy sebességnél (több mint 100 km/h-nál) a járművek infotainment rendszerei nagymértékben megnövelhetik a reakcióidőt. Abban az esetben különösen nagy a baj, ha az autósok nem hangvezérléssel irányítják az infotainment rendszereket.

A tanulmány szerint az autósok akár 16 másodpercre is levehetik a szemüket az útról, amíg az érintőképernyő babrálásával vannak elfoglalva, ami azt jelenti, hogy 112-es tempónál több mint 500 méteren keresztül tulajdonképpen vakon vezetnek (persze ha valaki ott ül az anyósülésen, az tud szólni, ha baj van, de ha az ember egyedül utazik, akkor magára van utalva). Ez azt is jelenti, hogy a féktáv ilyen esetekben 4-5 autóhosszal is megnövekedhet, ami finoman szólva is aggasztó.

Tulajdonképpen a tanulmány arra világított rá, hogy technikailag az Apple Car Play vagy az Android Auto használata a vezetés közbeni mobilozásnál is veszélyesebb lehet. De ez inkább csak figyelmeztetés az autósoknak, én legalábbis merem remélni, hogy a legtöbben ésszel használják az infotainment rendszereket. Mondjuk a hangvezérlés sokat javíthat a helyzeten, legalábbis a használata lecsökkenti annak az esélyét, hogy menet közben kezdjük el piszkálni az érintőképernyőt.

A kutatásban részt vevő autósok egyébként utólag azt mondták, hogy szerintük maximum 5-7 másodpercre vették le a szemüket az útról az érintőképernyő nyomkodása közben, ebből is látszik, hogy belülről mennyire másként éli át az ember a különböző helyzeteket. Egy szó, mint száz, legyél résen, lehetőleg mindent állíts be magadnak indulás előtt, és vezetés közben mindig nézz előre!

  • Címkék: