Már nagyon rég ültem utoljára Škoda tesztautóban és akkor nem voltam elragadtatva, bár rossznak semmiképpen sem nevezném a Kodiaqot. Azóta eltelt viszont néhány év és vagy én lettem elfogadóbb, vagy Škodaéknál találták fel újra a kereket, de az Enyaq iV több, mint „rendben van”. Már azzal megvettek, hogy egy tisztán elektromos és erőteljes, nagy hatótávú autót dugtak az orrom alá. Kár, hogy piros. Minden esetre, 2021 januártól novemberig 158 példányt helyeztek forgalomba a Datahouse adatai szerint a magas ára ellenére.

skoda enyaq teszt alapjarat

Nevezhetnénk egy felhízlalt Octaviának is, de kellően egyedi, hogy ne tegyük

Nem az Enyaq az első elektromos autó, de még csak nem is a második, amit a Volkswagen-csoport MEB-platformjára rajzolnak fel a mérnökök, hiszen az ID.4-gyel kézen fogva érkezett a piacra, mégis valahogy szebbnek látom ezt a kocsit.

skoda enyaq teszt alapjarat

19-es könnyűfém felniken gurul az autó, külsőre leginkább az Octaviára hasonlít, ám méreteiben sokkal inkább egy Kodiaq. Egy csinos és éles részletekkel bőven megszórt szabadidő-autóról van szó, 4649 mm-es hosszával ugyan rövidebb, mint egy Octavia, mégis sokkal több teret kínál, hiszen magasabb és szélesebb.

Összesen hét színből választhatnak a vásárlók ezek közül a 470 000 forintos Velvet Vörös Metál a legdrágább. Véleményem szerint a palettán szereplő összes szín szebb és elegánsabb, mint ez a harsány piros, ráadásul olcsóbbak is, de ez már egyéni ízlés dolga.

Beülve azért el lehet feledkezni a rikító külső színről

A Loft elnevezésű szövet és műbőr kombinációt kapta a tesztautó, ezen felül még négy különböző verzióból lehet választani és egyiken sincs felár. Ez a tulajdonság egyébként ritka, hogy a bőrt és a műbőrt azonos áron kínálja egy gyártó. Az elnevezésnek megfelelően egy fekete és betonszürke árnyalatokból kombinált, kellemesen szellős beltér fogadja az utasokat, s míg a hátsó sor ülései enyhén szólva is várótermes szék jellegűek, addig az elsők kifejezetten kényelmesek, ráadásul elektromosan állíthatóak.

skoda enyaq teszt alapjarat

A média és kényelmi funkciókat hat különböző csomagba rendezi a gyártó, amelyek természetesen felár ellenében igényelhetők. Az alapfelszereltségben van kétzónás klíma, USB-töltő és egy 13 colos, érintőkijelzős infotainment, amelyen keresztül probléma és kábel nélkül funkcionált az Apple CarPlay.

Hatalmas, de hátul hajt és ezért nagyon szerettük

Azok számára, akiknél az izgalom egy autóban a hátsókerék-meghajtásnál kezdődik jó hírem van, hiszen az Enyaq iV hátsókerekes. Hatalmas tehén méretei ellenére alkalmas a dinamikus közlekedésre, dől ugyan a karosszéria, de az alacsony súlypont miatt egészen lendületes tud maradni.

skoda enyaq teszt alapjarat

Az elektromotor kellően erős ahhoz, hogy megmozdítsa ezt a 2121 kg-os villanyautót, a három szinten állítható rekuperációs lassítás is kiválóan működik, remekül használható. Hármas szinten állóra lehet fékezni csak a „motorfékkel” az autót, ez dugóban kifejezetten jól jön és kényelmi, fogyasztás szempontjából is előnyös.

Az autó 82 kWh-s akkupakkja 510 kilométert ígér a WLTP-szabvány szerint és azt kell mondjam, hogy hármas szintű visszatöltéssel nem lehetetlen a kihívás. Ha azonban a realitás és a vegyes használat mezsgyéjén maradunk, a megtehető kilométerek száma 350-400 körüli.

Ez persze a jelenlegi fagyos időkben tovább redukálódik, hiszen az ember fűt, és a lítium-ion akksik amúgy sem szeretik túlzottan a hideget. Jó hír viszont, hogy az Enyaq rendelkezik hőszivattyús, akkumulátort fűtő rendszerrel is. Az Enyaq a 11 kW-os AC töltővel vagy akár 125 kW-os DC-vel is tölthető, a leghosszabb töltési idő 8 és fél óra, de utóbbival akár 30 per alatt 80%-os töltöttséget is elérhetünk.

Négy motoropció egyetlen elektromos modellhez

Az Enyaq négy különböző elektromotor opcióval érhető el, a tesztautó a 204 lóerőset kapta. A vásárlók választhatnak még egy 148 lóerős, 179 lóerős és egy 245 lóerős változatból, amelyhez már összkerékhajtás is párosul. Az Enyaq az 8,1 másodperc alatt éri el a 100 km/órát és azonnal rendelkezésre bocsátja a 310 Nm nyomatékot, maximális sebességet 160 km/óránál határozták meg.

skoda enyaq teszt alapjarat

Ár és összegezve

Az Enyaqot a legkisebb akkupakkal és motorral 14 883 130 forinttól vásárolhatod meg, a tesztautó ára 19 850 560 forintról indul, a csúcsfelszereltség pedig 21 593 810 forinttól kezdődik. Egyértelmű, hogy az Enyaq a felső-középosztály kiváló családi elektromos autója lesz, de elfogadható hatótávja miatt a céges flottákba is remekül beillik.

A testvérmodell VW ID.4-ről készült tesztvideónkat itt találod:

Škoda Enyaq iV 80 (2021)

  • Max. teljesítmény: 204 LE
  • Max. forgatónyomaték: 310 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4649/1879/1616 mm
  • Tengelytáv: 2770 mm
  • Saját tömeg: 2121 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 15,6 kWh /100 km
  • Tesztfogyasztás: 16,4-18,6 /100 km
  • Végsebesség: 160 km/h
  • 0-100: 8,1 s