2019. február 15. | 13:43

A szürke-szomorkás téli-kora tavaszi égre tekintve gondolatban rögtön más tájakra kalandozol, ahol süt a nap, illatoznak a virágok és langyos az idő. Mondjuk Szicíliába. A csodás sziget bejárásához a Fiat 500C-nél nem is találhatsz alkalmasabb autót.

Szicíliai utazásunk során mindenképp egy autentikus autót szerettünk volna használni, így esett a kölcsönzőnél a választás az olasz autóipar örök klasszikusára, a Fiat 500-asra. Sajnos nem a 20. század olasz életérzésének egyik elsőszámú szimbólumára, az 1957 és 1975 között gyártott Cinquecentóra, csak az utódjára, a modern köntösbe bújtatott, ám elődje hangulatát nem csak nyomokban tartalmazó új 500-asra. Annak is a facelift előtti, 2009 és 2016 között gyártott kabrió változatára, egy 2015-ös 500C-re. Ez egyben nagyszerű alkalmat kínált arra is, hogy kiderüljön, hogyan öregszik egy közel négyéves autó az ideiglenes használók kíméletlen cipőtalpa és a forró dél-olasz nap alatt.

Fiat 500C bérelt autó
Fiat 500C hazai pályán

Fiat 500C - kívülről elolvadsz tőle

Azt a legelején le kell szögezni, hogy annyira minősül kabriózásnak az 500C-vel autózni, mint amennyire fürdőruhában nudista strandra menni: részleteiben nagyjából stimmel, de mivel nem veszel le mindent, pont a lényege veszik el. Gyakorló MX-5 tulajdonosként ismerem, hogy milyen, amikor a szél és a napsütés intenzívvé fokozza az utazás élményét, és bizony a kis Fiatban mindez sajnos sokkal sterilebb, köszönhetően a fix tetőkeretnek. A kis vászontető csak a kereten belül, gombnyomásra csukódik le elektronikusan, három fokozatban, teljesen lehajtott állapotban teljesen eltakarva a hátrafelé kilátást. De hát szép dolog a hagyománytisztelet, így volt ez az eredeti 500C-ben is, miért is változtattak volna rajta. A füleskosárszerű kialakítás nyilván hozzájárul a kasztni merevségének megőrzéséhez, és egy esetleges borulás esetén sem bánkódsz majd miatta.

Fiat 500C hátsó üléssor
Teljesen lehajtott tetőnél semmit sem lehet hátrafele látni a Fiat 500C-ben

Emellett az egész megjelenése még mindig valahogy annyira fantasztikusan aranyos, hogy nem tudod elkerülni, hogy az első pillantásra beleszeress. A forma örök, nem látszik rajta a lemeztetős verzió 2007-es bevezetése óta eltelt 12 év. Hátradobott tetővel meg sokat nő a vagányságfaktor is. Persze aki igazi menő ötszázas akar lenni, az járjon Abarth 500-zal. 

Régi és új Fiat 500C
Az Fiat 500 stílusteremtő tetőmegoldását az utódon is alkalmazzák

Fiat 500C - vidám belső

Az autó belseje részben hozza a retróautóktól elvárt bohémságot: a külső fényezéssel megegyező színű, a csillogó műszerfal, a viccesen kerek fejtámlák és az óriási óracsoport tényleg feldobja a hangulatot. A kis átmérőjű, vastag kormányt kellemesen meg lehet markolni, de túl nagy erőkifejtésre a városi lavírozásnál nincs szükség: a női izomerőre és ropikarú Luigikre hangolt szervónak köszönhetően szó szerint egy ujjal körbetekerhető.

A helykínálat két személynek elég, sőt, kényelmes, de a hátsó lábtér szinte teljes hiánya miatt hátra csak kisgyerekek férnek be, felnőttekkel még rövid távon se szúrj ki azzal, hogy hátul fuvarozod őket. A csomagtér az 500C-ben is pont olyan kicsi, mint a sima 500-ban: 185 liter, csak éppen rosszabbul pakolható. Az apró csomagtérajtó szűk résén keresztül feltáruló kis üregbe azért egy-két szerényebb méretű táskát bele lehet szuszakolni. Az autóbelső összeszerelési minősége hagy kívánnivalót maga után: a tesztelt példányban a résnyire lehúzott oldalablakok zavaróan rezegtek, a kemény, nem túl minőségi műanyagok hangosan percegtek, nyiszogtak.

Fiat 500C csomagtartó
A kis koffereket meglepően könnyen elnyeli a Fiat 500C csomagtartója

Igazi olasz autó lévén elektronikus anomáliákkal már bőven találkoztunk a négyéves példánynál. Pár nap használat alatt két izzó is kiégett – ez persze lehet puszta balszerencse is. Az sem a gyártó sara, hogy az utólagosan beépített immobilizer a legváratlanabb pillanatokban, meglepetésszerűen ránk ripakodott olaszul, és elvette a gyújtást. Ezt a kellemetlen élményt fokozta a Dualogic névre keresztelt robotizált váltó, ami automata módban eredeti funkcióját, a fokozatok közötti váltást sajnos csak kis hatékonysággal végezte. Sokszor egyszerűen nem váltott fel, csak bőgött, és várta a kézi rásegítést. A városi dugókat talán még így is kényelmesebbé teszi, de sokkal jobb lehet egy kéziváltós verzió. Az autóban esténként már jól esett volna egy kis fűtés, de a digitális klíma kizárólag akkor kezdett el meleget lehelni, amikor 27 fokra, vagy annál melegebbre állítottam. De akkor aztán megérkezett a szaharai időjárás az apró utastérbe.

Fiat 500C kormány
Bohém belső, szörnyű váltó

A hátrahúzható vászontető viszont különleges hangulatot ad a belsőnek: három fokozatban ereszthető le, az elsőben tetőablaknyi nyílást fed fel, a másodikban teljes hosszában lehúzódik, de a hátsó ablakot magában foglaló szakasz még a helyén marad, a legutolsóban a csomagtartóig hátraereszkedik. Ha nem is kabrió, de nagy élmény, amikor a nap besüt az utastérbe, a napfényre éhes utasok fejére.    

Majdnem kabrió a Fiat 500C

Fiat 500C - hogy megy?

A tesztelt Fiat 500C-t a kínálat egyik legszerényebbje, egy nyolcszelepes, 1.2-es szívó benzines motor hajtja, 69 lóerővel. A ménes egy része azonban szégyenlősen az istállóban maradhatott, mert még pörgetve, a légkondicionálót kikapcsolva is rettentően gyengének tűnt az ötszázas. A városban még hagyján, de kiérve az autóútra egy lomha teherautó előzése is hosszas nekidurálás után, rendesen kiforgatva is életveszélyes mutatványnak tűnt, amit nem szívesen ismételtem meg. A rossz tapasztalatok után inkább az amúgy is egyre divatosabb slow life keretei közé helyeztem az utazást, és többnyire lassan, az elhaladó táj megcsodálására időt hagyva csorogtunk a kátyús szicíliai utakon. Az autópályás tempót ugyan örökkévalóságnak tűnő idő alatt, de végül csak eléri, és onnantól kezdve akár tartja is. Érződik, hogy ez nem hazai terep a kis városi autó számára: érzésre a kényelmes utazósebessége inkább valamivel 130 km/óra alatt marad.

Ezt az autót sajnos robotizált váltóval adták, és ez tovább rontott a vezetés élvezeti értékén. Automata módban egyszerűen sokszor elfelejtett felkapcsolni a váltó, így ilyenkor át kellett venni az irányítást a fokozatválasztásban. Itt jött a meglepetés: vajon miért felfelé kell tolni a kart a visszaváltáshoz? És miért nem írja ki az autó, hogy melyik fokozatot használjuk éppen? Ha visszakattintjuk automata módba, hatalmas szünetekkel, bólogatva váltogat a szerkezet, és még a padlóig lenyomott gázpedálra sem reagál, vagy csak néhány másodperces gondokozás után vált vissza.

Fiat 500C nyaralásra
Ugyan nem túl lelkesen, de az Etnára is felvitt a Fiat 500C

A futóműve ugyanakkor nagyon jól eltalált: kényelmes, de nem túl billegős, szépen elnyeli az úthibákat, és a szerpentineken lefelé is élvezetesen lehet kanyarogni vele. A gokartos érzést a kasztni négy sarkára kitolt kerekek erősítik, a kocsi ennek megfelelően kezes, fordulékony, a szűk olasz városi utcákra egyszerűen ideális.

Fiat 500C összegezve

A Fiat 500C majdnem tökéletes autó arra, amire kitalálták: városban jól lavírozható, kis helyre könnyen leparkolható, és eszméletlenül cuki. Leparkolás után háromszor visszafordulsz, hogy megcsodáld, mennyire szép. És nem csak te: a menőséget nők és férfiak szemének sóvárgó csillogásából is lemérheted, ahogy az autó után néznek. Lehajtott tetővel, a dél-olasz nap alatt, narancs- és leanderillatban krúzolva teljes a dolce vita, erre sosem kéne jobb autó. Vagy legfeljebb egy 500C kézi váltóval, erősebb motorral.

Fiat 500C tesztautó
Kívánni sem lehet hangulatosabbat a Fiat 500C-nél

Fiat 500C 1.2 8V Dualogic (2015)

  • Lökettérfogat: 1242 cm3
  • Hengerek/szelepek hengerenként: 4/2
  • Max. teljesítmény: 51 kW (69 LE) 5500/perc
  • Max. forgatónyomaték: 102 Nm 3000/perc
  • Hossz./szél./mag.: 3546/ 1627/ 1488 mm
  • Tengelytáv: 2300 mm
  • Saját tömeg/ Össztömeg: 900 kg / 1340 kg
  • Csomagtér: 185 l
  • Vegyes fogyasztás: 4,8 l /100 km
  • Végsebesség: 160 km/h
  • 0-100 km/h: 12,9 s