2022. február 16. | 17:06

Vajon megéri a felárat a testvér Renault Kangoo-val szemben?

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Mercedes-Benz Citan 112 CDI 2022
Előnyök
kishaszonként is ízléses külső-belső
stabil infotainment
számos választható extra
takarékos dízelmotor
Hátrányok
plusz üléssel is szűkös három személynek
csak USB-C csatlakozó
nincs kamerás visszapillantó
alapdízel gyenge

Az utóbbi évtizedben megfigyelhettük, hogy a Mercedes feleslegesen nem fordít pénzt saját kis- vagy közepes haszonjárművek fejlesztésére. A Nissan Navarára építkező X-osztállyal jól befürödtek és az első generációs, 2012-ben megjelenő Citánnal sem arattak maradandó sikert, hiszen jó, ha évente eladtak belőle 30-50 itthon. Mindenesetre ha kérdezik: -Van-e Citan? -Van! És igaz, hogy gyakorlatilag egy Kangoo-ról beszélünk, elmondásuk szerint mégis sokat dolgoztak az új modellen azért, hogy többet nyújtson az orrán lévő csillag miatt.

mercedes citan teszt alapjárat

Barátságos tekintet

Ha az A-oszlop mögötti résztől eltekintünk, akkor akár személyautóként is simán létezhetne a Citan, annyira ízléses lett az orra. Üde arculatot kapott a csepp alakú fényszórókkal, bennük a könnyed LED-es menetfényekkel. Persze az összképhez sokat tesz hozzá, hogy az első lökhárító, a kilincsek, sőt még a tolóajtók sínjei is színre vannak fújva – sőt, ha a pénztárcánk engedi, négyféle új metálfénnyel, 15-16 colos könnyűfém felnikkel is felruházhatjuk munkás autónkat.

A Kangoo-hoz képest tehát sokkal barátibb az arca, hátul viszont nem sokat gondolkodhattak a formatervezők: ugyanazokat a lámpatesteket kapjuk, mint a francia testvér esetében.

mercedes citan teszt alapjárat

Egyelőre 2716 mm-es tengelytávval és 4498 mm-es hosszal kapható a Citan, de később érkezik belőle egy hosszított kivitel. Oldalsó tolóajtó alapból nem jár, felárért viszont mindkét oldalra kérhetünk ilyet, ezeken a nyílásokon akár 615 mm széles és 1059 mm magas tárgyakat is behelyezhetünk a 2,9 köbméteres raktérbe, ahová egy raklap és/vagy 383 kilónyi áru simán befér. Szintén feláras a vonóhorog, amivel akár 1,5 tonnát is elvontathatunk.

Tudtad-e?

Az azonos gyártósoron készülő Mercedes-Benz Citan és Renault Kangoo közösen söpörték be a 2022-es Év Furgonja díjat.

Egészen otthonos belső

A belterén abszolút érződik a Mercedes törődése az utasok irányába, de persze munkaeszközről révén szó rideg, sötét műanyagokból építkezik, bár az ajtópanelek könyöklőjére igazán szabhattak volna egy darabka, szivaccsal alástócolt szövetet. Középen könyöklő nincs, hiszen a sofőr mellé papíron két fő is befér – a középen ülőnek lábtér nem jut, így az anyóson utazót is zavarja, szóval nyugodtan könyveljük el kétszemélyesnek, ezt az extrát nem érdemes beikszelni vásárlásnál.

mercedes citan teszt alapjárat

A sofőrülés azonban egészen jól személyre szabható. Base, tehát az alap szinten még nem, de ebben a Pro verzióban kapunk állítható magasságú vezetőülést, klímát, LED-es belső fényeket, elektromos ablakokat és műanyag védőborítást a raktér padlóján. A tesztautóban található bőrkormány könnyen a munkáskezek áldozatává válhat.

mercedes citan teszt alapjárat

Az MBUX infotainment zavarodásmentesen tette a dolgát, vezetékkel az Apple CarPlay-re hagyatkoztam legtöbbször, bár az USB C-s kábelemet kellett csatasorba állítani, hiszen klasszikus USB port nem található az utastérben. A tolatókamera képének minősége egészen kiváló, egy ilyen autónál még talán kevesebbel is beérnénk.

Azonban a Kangoo-ban megismert, kameraképpel rendelkező visszapillantót hiányoltam, ez nem kapható a Citanhoz, ahogyan B-oszlop nélküli változat sem, az ülések mögötti válaszfal azonban nyitható, ha még nagyobb térre volna szükségünk. A szélvédő feletti tárolórekeszek és a középkonzol apró zugai igazán praktikusak, de a klasszikus, lehajtható kesztyűtartó nem nyújt annyi teret, mint a Kangooban található, fiókként működő tároló.

Célszerű a legerősebb dízelt választani

A Mercedes-Benz Citan zárt áruszállítóként 75, 95 és 116 lóerős dízellel, 103 és 131 lóerős benzines motorral kapható, a személyszállító Tourer változat csak 95 lovas dízellel és a már említett benzinesekkel érhető el. Elkél a 116 lóerő, nagyon elkél. Volt alkalmam vezetni a 75 lóerős Kangoo-t, ami egy személlyel, csomagok nélkül sem ment és valójában a 116 lóerős, tesztautó sem egy erőgép.

A 270 Nm-es maximális nyomatékot valahol 1800-2500-as fordulatszám-tartományban elhasználjuk, se alatta, se felette nem történik semmi – én a legerősebb dízellel javallom, már ha valaki mindenképp egy öngyulladósra pályázik. A dízel jellegzetes, kerregő orgánuma hidegen-melegen jelen van, de ezt megint csak nem érdemes felróni egy haszonjárműnek, hiszen itt nem az utasok komfortja az elsődleges.

mercedes citan teszt alapjárat

Az öntöttvas motorblokk fejlesztését közösen vállalják magukra a gyártók, de a Mercedes elmondása szerint minden mást ők maguk optimalizáltak a Citánra. A négyhengeres, közös nyomócsöves dízel hengerenként két szelepet kapott, a hengerfej alumínium.

A hatfokozatú manuális váltó kapcsolási érzete egészen vállalható, az egyhetes használat során vegyes használatban 6,9 literes átagot értem el, igaz a 130 km/órás autópálya tempót már nehézkesen hozza még üresen is, ilyenkor érdemes 8 literes átlaggal kalkulálni. Az erősebb benzineshez és a dízelekhez még kérhető a hétfokozatú, duplakuplungos automata váltó.

mercedes citan teszt alapjárat

A kötelező károsanyag-kibocsátási normákat hozza, alap a Start-Stop rendszer, a Pro kivitelben a radar nélküli tempomat, a visszagurulás-gátló, az esőszenzoros ablaktörlő, az éberségfigyelő, de az extralistában akad aktív sávtartó, adaptív tempomat és elektromos kézifék is. A hagyományos sebességtartó automatikával nem volt problémám, a sávtartó azonban nem mindig találta a helyét jól érzékelhető felfestések között sem, ráadásul minden indításnál külön ki kellett kapcsolni a menüben.

Ár és összegezve

A Mercedes-Benz Citán nettó 6,3 milliótól vásárolható meg, bár a gyártó konfigurátorában 7 milliótól indul a fapados változat. A tesztautót már 8,7 millióig extrázták fel, tehát nem nehéz elszállni az árakkal – egy józanul felszerelt változat azért 8 millió alatt megáll, főleg, ha a benzines Citan mellett döntünk.

A Renault Kangoo-hoz képest nem találunk észveszejtő különbséget az árak tekintetében, hiszen a 100 lóerős, 1,3-as benzinessel 6,5, míg a 75 lóerős dízellel 7, a 115 lóerős dízellel pedig 7,2-től indul az ára, a B-oszlop nélküli verziók esetében plusz 300 000 forintot kell hozzáadni. VW Caddyt 7,3-tól, Fiat Doblót 5,9-től, Ford Transit Connectet 6,2 milliótól kaphatunk, tehát ahhoz képest, hogy Mercedes logó van az orrán, nincs kimagasló ára a Citánnak. Cserébe viszont megkapjuk a kategória legigényesebb belterét és megannyi biztonsági, kényelmi extrát, nem beszélve az ízléses frontrészről.  

Mercedes-Benz Citan 112 CDI

  • Lökettérfogat: 1461 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 116 LE
  • Max. forgatónyomaték: 270 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4489/1859/1832 mm
  • Tengelytáv: 2716 mm
  • Saját tömeg: 1464 kg
  • Vegyes fogyasztás: 5,4 l
  • Tesztfogyasztás: 6,9 l
  • CO2 kibocsátás: 153 g/km
  • Végsebesség: 175 km/h
  • 0-100: 11,7 s