Már a béoldalt hallgatod, haver – szívatnak a többiek, amikor begurulsz egy ilyennel a huszadik érettségi találkozóra és fékezéskor lehull néhány kekszmorzsa a padlóra a hátsó üléssorról. Nézegetik a fura autó-melléképület kentaúrt, valaki megszólal: a légellenállás a kutyáké lett. Gyűlölöd a méregetőket, de nem tudod azt mondani, hogy menjetek a fenébe, hisz amikor a Touran helyett a Caddyt választottad elfogadtad, hogy haszonjárművel fogod szállítani a családot, ezzel is mész munkába.

volkswagen caddy 2.0 tdi teszt alapjárat

Aki az utóbbi harminc évben egyáltalán azonosította a Caddy korábbi négy generációjának bármelyikét, az társadalmi helyzetétől függően viszonyult az ötletes furgonokhoz. Van, aki érti, mennyire fontos a köbméteres raktér, a jó pakolhatóság és a kis alapterület a legfeljebb közepes méretű tárgyakat szállító vállalkozásoknak. Más minimalista kempingautót képzelt a Caddyk héja alá, aki pedig családszállítót keresett, valószínűleg azért választotta a divattalan dobozformát, mert nem kifelé él, inkább azokra összpontosít, akiket indulás előtt maga köré ültet.

Tudtad-e?

Mocskosul tartja az árát az új Caddy sokáig gyártott elődje. Nem tudományos összevetést készítettem a Használtautó.hu hirdetésből és megdöbbentem: kerestem egy 2016. évvégi Caddy Alltracket, 75 lóerős, kétliteres turbódízel-motorral és sok extrával. A kiszemelt példányt kevesebb mint százezer kilométer futásteljesítménnyel több mint 5,7 millió forintért kínálják, ahogy sok hasonló korú, szintén keveset futott utasszállító Caddyt szintén, és szinte pontosan ugyanennyiért mennek a Comfort- és Highline kivitelű, hasonló korú Passat VIII Variantok is, persze a kétliteres TDI erősebb változataival. 

A tavaly óta kapható új Caddy sokat váratott magára. A 2015-től mostanáig gyártott negyedik generáció gyakorlatilag az erősen átdolgozott, 2003-tól létező harmadik generáció volt. Pokoli sok idő ez az autóiparban, de az új modell sem hipertérugrás. Még mindig egy nagy feltartott középsőujj: elmehetnek a fenébe a kombik, az egyterűek és az SUV-k, ez itt a köztes kategória, formai részletei csak szükségből vannak, amúgy céleszköz minden eresztékében. Alig látni a forgalomban és gyanítom, sokan nem is tudják megkülönböztetni az előzőtől, mert bár a hátsó oszloplámpák, az első fényszórók és az oldalnézet karakteresebb, sarkosabb, rájátszik a formáira, a VW nem akarta feltalálni a melegvizet: aki régen Caddyt akart, az újtól sem a világmegváltást várja.

Még nagyobb doboz

Hát akkor mit? Például egy kicsit szélesebb (1793 helyett 1855 milliméter), nagyobb tengelytávú (2685 helyett 2755 milliméter), jobb térkihasználású autót, amely semmilyen negatív asszociációt nem vonz és nagy használati értéket ad, ráadásul a hagyományos autók eltűnéséig ebből aligha fog veszíteni.

volkswagen caddy 2.0 tdi teszt alapjárat

Ha hajtod, billeg

Dobogókőről autózom Budapest felé egy szombat délutánon és azon töprengek, hogy mennyire autó egyáltalán a Caddy. Lehet-e élvezni a vezetését a szó hagyományos értelmében? Megjártam vele a hegyi szerpentint, ahol minden megörténik, amitől igazán kiadja az ízét bármilyen hétköznapi típus. Az aszfalt sokszor a kanyarokban a legrosszabb, ezért néha korrigálni kell az íven. A Caddy alatt hagymányos futómű van: elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkar, a hangolása pedig olyan, mintha kérné, hogy alaposan pakolják meg. Terhelés nélkül eltáncol egy-egy bukkanón, de sosem veszélyesen és a billegés sem okoz tengeribetegséget.

volkswagen caddy 2.0 tdi teszt alapjárat

Benzines helyett dízelt válassz

Hatalmas polgárpukkasztás következik: ehhez az autóhoz még mindig a dízelmotor a legjobb választás. A kétliteres, közös nyomócsöves EA288evo a tesztautóban mindössze 122 lóerős, de létezik gyengébb kivitel, akár egészen 75 lóerőig képesek lebutítani a konstrukciót. Persze nem a teljesítmény a lényeg, hiszen 1600/perc fordulatszámtól 2500-ig 320 newtonméter csúcsnyomatékot produkál és ezer fölött tolni kezd, majd háromezerig letudja a feladatot.

Jóformán lefullaszthatatlan és amikor megjön a töltőnyomás, nagyon lazán mozgatja az 1,6 tonnás Caddyt. Kirándulótempóban jó vele autózni, teljesen mindegy, hogy mennyire kerregteted, a fogyasztás szigorúan monoton módon csökken, végül 6,3 l/100 kilométer átlagot mutat a műszer és ez városban is alig megy feljebb. A váltó lehet DSG, én azzal venném, de ezúttal hatfokozatú, kézi. Elindulás után hamar jöhet az ötödik, majd nagyobb tempónál a hatodik, tehát szinte elfelejthetjük a kapcsolgatást.

volkswagen caddy 2.0 tdi teszt alapjárat

Kopogós műanyagok, egyszerűség

Amikor felvettem két stoppost, az egyikük kicsit bajlódott az autónyitással-zárással. Féltem, hogy lenyesi a kezét a tolóajtóval, de ez nem a rendszer hibája. Az emberek többsége soha nem ül tolóajtó mögé, nem tudják, hogy kell kezelni. A reteszelés finom, még a luxusautókéhoz hasonló automatikus behúzórendszer is van, amely az utolsó centin helyére illeszti az ajtót. Kizárt, hogy egy gyerek nem tudja bezárni és zörögni fog egész úton. Nem így a hátsóajtó, amely jó magasra nyílik és ugyan feláért adnak hozzá elektromos segédletet, a tesztautóban buszkapaszkódóval kellett megindítani lefelé. Hát, nem így képzeltem 2021 végét...

Az alkalmi utasok szerint van valami tömegközlekedésieszköz-szerű ebben a Caddyben. Hiába rakták alá a mostani Golfokból ismert MQBevo-platformot, kapcsolókat, apróságokat, a Caddy talán a legsprődebb építmény a konszern kínálatában. A tesztautóban sem krómozott belső kilincsek, sem minőségi műanyagok nem voltak és a fedélzeti infotainment-rendszer is a lehető legbutábbnak tűnt. Nem adnék pénzt autós navigációért amíg van nálam mobiltelefon, de a fapados kivitellel annyira lementek a padlóig a Volkswagennél, hogy a rádión és a bluetooth-kapcsolaton kívül csak az autó néhány funkcióját lehet a középkonzolról vezérelni.

volkswagen caddy 2.0 tdi teszt alapjárat

Sajnos a klímát is. Valamiért azt gondolták, hogy a szokásos fizikai gombok helyett egy dedikált menügombra és megannyi menürétegre lehet bízni a szellőztetés-fűtés-hűtés szabályozását, és az majd jó lesz. Kötve hiszem, hogy az a modernitás non plus ultrája, hogy le kell vennem a szemem az útról, ha túl meleg vagy hideg van az utastérben, esetleg nem az ablakra vagy a lábamra jön a levegő. Hány eurocentbe kerül termelői áron egy tekerőkapcsoló?

volkswagen caddy 2.0 tdi teszt alapjárat

Azért is bizarr a szuperintegrált, feleslegesen bonyolult megoldás, mert a Caddy ebben a rövidpadlós, hétüléses kivitelben összesen kettő (!) nyitható ablakot tartalmaz. Igen, jól olvastad, csak a két első oldalablakot lehet leereszteni, aki pedig a hátsó üléssorra van kárhoztatva, az a klímaszabályozásra és az elölről érkező menetszélre számíthat az amúgy a hatalmas, roló nélkül és szintén fix tetőablakkal együtt kilenc üvegfelülettel határolt dobozautóban.

A középső sor ülései egyharmad-kétharmad arányban dönthetők és az egész üléspad kivehető, ahogy a két önálló hátsóülés is. Amikor azok a helyükön vannak, csak 190 literes a csomagtér, ez az ovijárat-konfiguráció, minden más esetben otthon maradnak a pótszékek és több mint ezerkétszáz literre dobálhatjuk be a babakocsit meg a gyerekbicikliket. Amikor viszont a teherautóság kell és mindkét széksor kikerül, két és fél köbméterrel játszhatunk teherautósat.

Ez fájni fog

Használtautós-mentőangyalunk, Marci szerint a Caddy mindig felfoghatatlanul jól tartja az árát és majdnem mindegy, hogy milyen kivitelről van szó. Ilyen dobozautót nem impulzusvásárlók keresnek, ezért akinek az éppen a dízelsége miatt kiváló motor minden szempontból megfelelő, olykor vállallaja az AdBlue-vacakolást és nem tart a technológiai váltás okozta hullámveréstől, kezdjen ismerkedni a különböző összeállításokkal.

Az 1,5 TSI, tehát a benzines, a harminchat centiméterrel hosszabb Maxi-kivitelben már járt szerkesztőségünkben, én, ha lenne három gyerekem maradnék ennél a rövid kivitelnél és nyelnék egy nagyot, amikor bekopogok az államkincstárhoz az erre az autóra is igényelhető 2,5 millió forintos támogatásért. Ezt levonva további 10 millió forintot kell leszámolni a kereskedésben. Igen, én is tudom, hogy ez horror egy ennyire funkcióorientált autóért és messze nem ez a legolcsóbb támogatható autó a piacon, viszont amikor a többieket hasonló összeállításban kérjük, az áruk sem esik majd túl messze a doboz-Volkswagenétől. 

Volkswagen Caddy 2.0 TDI (2021)

  • Lökettérfogat 1968 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 122 LE
  • Max. forgatónyomaték: 320 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4500/1855/1798 mm
  • Tengelytáv: 2755 mm
  • Saját tömeg: 1611 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 4,9-5,5 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 127-143 g/km
  • Végsebesség: 187 km/h
  • 0-100: 11,6 s