2021. október 21. | 19:32

Péter szempontjai a magyar használtautó-vásárlók zömét érintik. Seat helyett Fiatot, Chevrolet-t, Volvót vagy valami mást. Marci segít az alapos felkészülésben.

„Helló Marci!

Jelenlegi (első) autóm egy 2003-as Seat Toledo 1M2 1.6 BCB 16V, már több mint 300 ezer kilométerrel. Nem eszi az olajat, nem issza a vizet, inkább a beltérre költöttem sokat eddig és pár kopóalkatrészre. A jövőben lehetőségem lesz váltani és a keret nagyjából 1,5 millió forint lesz. Mi lenne az az autó, ami kategóriájában hasonló, mint a jelenlegi? Átülni egy 1.4-es, műanyag dísztárcsás ferdehátúba, aminek kisebb a csomagtartója az nekem visszalépés, lehet bármilyen megbízható autó.

Az alábbiak a kritériumok:

benzines (főként városban használom, van hogy heti egyszer indítjuk be, viszont 1-2 havonta egy minimum 700 km-es utat fixen megteszünk - ezért nem merek dízelt venni)

500 liter körüli csomagtartó (két nővel ez is mindig igencsak ki van használva, illetve garázs híján az alap autós dolgokat itt tárolom)

szedán (semmiképp sem kombi vagy ferdehátú - utóbbit csak nagyon indokolt esetben)

minimum 105 LE (néha még ezt is kevésnek érzem, főleg ha 4 utas van + csomagok)

Nem igazán szempont az élményautózás vagy a presztízs. Tisztában vagyok vele, hogy egy használt autóra mindig kell költeni - a jelenlegire is kellett/kell majd, de nagyjából ezen a fenntarthatósági szinten szeretnék autót. A lényeg az lenne, hogy 1-2 havonta ne kelljen hatszámjegyű összegeket fizetnem valami újdonsült problémára.

Eddigi kiszemeltjeim a Chevrolet Cruz, a Fiat Linea T-Jet és a Volvo S40, de ezek csak az első ötletek, bármilyen javaslatot meghallgatok.

Köszönöm a segítséget,

Péter”

Szia Péter!

Józan leveled és összeszedett gondolataid nem igazán könnyítik meg a dolgom, mert szerintem mindhárom autó remek választás és egyikkel sem lőnél nagyon mellé, hacsak véletlenül nem egy rossz állapotú példány mellett teszed le a voksod.

Amennyiben az elvárásaidnak legjobban megfelelő sorrendet kellene felállítanom, akkor a Cruze-t a Linea követné és a Volvo kerülne a harmadik helyre. Ennek oka, hogy a Cruze esetében fizeted ki a legkevesebb presztízsfelárat, vagyis ebből találod a pénzedért a legfiatalabb és legjobb állapotú példányokat, valamint személyes tapasztalataim is kedvezőek a Cruze-zal kapcsolatban.

A Linea török válságszedán, de remek hangulata van ami sokaknak bejön és ehhez a dinamikus T-jet motor csak hozzátesz egy lapáttal. A legjobb „autó autó” viszont mind közül a Volvo, de a fenntartási költségek is az általad felsorolt kritériumok között szerepeltek, és a márkához minden alkatrész lényegesen többe kerül, mint az előző két példa esetében.

A másfél millió forintos árkategóriában elkezdenék a hetedik generációs Honda Accord gondolatával is játszadozni, mert szerintem ez a legjobb szedánok egyike és annak ellenére, hogy a Honda-alkatrészek sem olcsók, legalább kevésre lesz szükség belőlük. A rozsdásodás okozhat ugyan némi problémát az Accord esetében, de kellő odafigyeléssel és egy kis szerencsével találhatsz olyan példányt, amit még érdemes egy profi alváz és üregvédelemmel tartósítani.

Második tippem pedig a Toyota Avensis T25 legalább az 1,8 literes, de sokkal inkább a 2,0 benzinmotorral, mert a mai napig jó minőségű és tartós autók, ráadásul a tulajdonosok az Avensis birtoklása után el sem tudják képzelni, hogy másik márka autóját válasszák. A korai 1.8, vagyis az 1ZZ kódjelű motorok problémája volt az olajfogyasztás, melyet egy vásárlás előtti nyomásveszteség-, illetve CO-méréssel és számítógépes diagnosztikával lehet a nagyjából kiszűrni.

Tapasztalataink azt mutatják, hogy ezek a motorok az utóbbi tizenöt év során többnyire átestek a felújításon, vagy a gyártó által garanciában végzett motorcserén, így elég a megfelelő olaj használatára és a rendszeres cserékre figyelni. A kétliteres, közvetlen befecskendezéses motorok problémája az olajkoksz-lerakódás és a lambdaszondák hibája, általánosságban pedig az Avensisről elmondható, hogy a hátsó futómű rozsdásodhat, de a karosszériát csak kivételes esetben érinti a korrózió-probléma.

Röviden tehát:

Cruze: megbízható technika és esztétikus formavilág, semleges vezetési élmény, gagyi anyagok, fiatal a pénzedért.

Linea: kellemes utastér, olcsó alkatrészek, óriási csomagtartó és meglepően tágas utastér, de mégis csak szarolasz.

Volvo S40: valójában egy Ford Focus, ami jót jelent, viszont a fenntartási költségek könnyen az egekbe szökhetnek.

Accord: örök élet. Formavilága a mai napig öltözteti az utcaképet, de az alkatrészek drágák és önmagában az autó is.

Avensis T25: örök élet +1 nap. Szándékosan tönkre kell tenni, hogy baja legyen, csomagtere és utastere is óriási, remek utazóautó.

Én személy szerint az Accord, Avensis, Cruze vonalon mozognék, mert ezekkel van a legkevesebb probléma, ráadásul az elvárásaidnak is megfelelnek.

Sok szerencsét és kellemes vásárlást kívánok!

Marci