A Toyota már többször hangsúlyozta, hogy nem az elektromos autózás az egyetlen út a jövő felé, a vállalat vezetője, Akio Toyoda ki is fejtette, nem rajong a villanyautókért. Nem meglepő tehát, miért vártak olyan sokat, hogy beszálljanak a tisztán elektromos autók piacára. A 2019-től jelen levő UX-ből 2020-ban jött a villanyos változat, az UX 300e.

lexus ux 300e teszt alapjarat

A japánok prémium crossovere alapvetően hibrid hajtásra készült, és még csak azt sem lehet mondani, hogy a Lexus bajban lett volna az emissziós kvóta miatt, hiszen a hibridekkel röhögve teljesítették azokat. Egy nyomósabb oka volt annak, hogy bemutatták a tisztán elektromos változatot: kényelmetlen kezdett lenni, hogy nincs nekik.

Kinézetre nem nagyon változott a hibridhez képest, így erről sok szót nem ejtenék. Talán annyit, hogy kicsit érdekesen néz ki, ahogy az aljára cuppantották az akkucsomagot, erre érdemes vezetés közben is figyelni, mert könnyen fennakadhat.

Korrekt anyagok, elavult technika

Az összeszereltségre nem lehet panasz, hozza a márkától elvárhatót, azonban a beltérben még mindig vannak furcsaságok. A Lexus által preferált egérpad kezelése továbbra sem könnyű, megszokást igényel, a központi kijelző ugyanis nem érintőpanel, és a felbontása sem a legjobb. Vannak viszont fizikai gombjai a klímának, az ülés- és kormányfűtésnek is. Van vezeték nélküli telefontöltés és egy méretes rekesz a középkonzolban, hátulra szintén jutott légbeömlő, ülésfűtés és USB aljzat. A helykínálat itt nem túl bőséges, de a szegmens átlagát hozza.

lexus ux 300e teszt alapjarat

A csomagtér alaphelyzetben 367 literes, amely az ülések síkba döntésével tovább bővíthető. A nyílása nem nagy, a perem is magas, a töltőkábelnek pedig nincs helye a padló alatt, így az a raktérben vergődik. Az orrában nincs másik csomagtartó, ott a hajtás elemei vannak, hiszen ez nem egy eleve villanyautónak készült modell.

Lassú a töltés

Az UX 300e-ben egy bruttó 54,3 kilowattórás akkucsomag dolgozik, amely ideális esetben 250-300 kilométeres hatótávot biztosít a 204 lóerős villanymotor segítségével, amely az első kerekeket hajtja. A nagyjából 400 kilométeres teszthét alatt zömmel autópályán közlekedtem, legfeljebb 115 km/órával, de volt országút és városi szakasz is. Végül egy kifejezetten kedvező, 17,3 kWh-s fogyasztás jött ki óvatos vezetéssel.

lexus ux 300e teszt alapjarat

A töltés CHAdeMO és Type2 csatlakozón keresztül történik, előbbin egyenáramról legfeljebb 50 kilowattal lehet tölteni, míg a Type2-n nagyjából 6,5 kW-tal. Ez már a bemutatásakor sem volt jó teljesítmény a villanyautók körében, így ez nem mondható az UX erősségének. Szintén zavaró volt, hogy bezárt állapotban nem írta ki a műszerfalon, éppen hány százaléknál áll a töltés, vagy hogy még mennyi idő van hátra, amíg tele lesz.

elektromos crossoverek

Mint autót nem rossz vezetni, jó a menetkomfortja, kényelmesek az ülések (bár a fehér kárpit hamar koszos lesz) és villanyautóhoz híven csendes is. A rugózása nem túl kemény, a villanymotor ereje pedig az átlagos forgalmi szituációkhoz éppen elegendő. A B üzemmód még legerősebb fokozatban is gyenge, sajnos az egypedálos vezetést így nem nagyon lehet megvalósítani, ami egy elektromos autónál szintén hátrány.

Tudtad-e?

A Lexus új, a kezdetektől villanyautónak tervezett modellje, az RZ 450e egy sokkal kiforrottabb technika.

Ami az UX 300e árát illeti, nos, nincs neki. Nem rendelhető, ugyanis hamarosan jön a frissített változat. A legutóbbi ismert ára 25 millió forint körül volt ennek a tesztpéldánynak.

A Lexus UX 300e-ről készült tesztvideónkat itt találod:

Lexus UX 300e FWD (2022)

  • Akkucsomag: 54,3 kWh
  • Max. teljesítmény: 204 LE
  • Max. forgatónyomaték: 300 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4495/1840/1545 mm
  • Tengelytáv: 2640 mm
  • Saját tömeg: 1832 kg
  • Tesztfogyasztás: 17,3 kWh/100 km
  • CO2-kibocsátás: 0 g/km
  • Végsebesség: 160 km/h
  • 0-100: 7,5 s