2021. június 24. | 13:34

Nem csak a komfortosabb és tisztább üzemé a főszerep, érkezik a szuper praktikus Kangoo is.

A Renault a haszongépjárművek gyártásában nem számít kezdő versenyzőnek, hiszen már a ‘20-as években is foglalkoztak közúti logisztikával. Az ezredforduló környékén Trafic, Master és a Kangoo példányai mellett a Clio dobozos változatai örvendtek nagy népszerűségnek, melyek közül sok még a nyugdíjazás után is a mai napig szolgálatban van. Hiába hát, ahogy a szép korú állampolgárok, az autók sem állhatnak meg a kiegészítő bevétel termelése nélkül.

A megújult paletta bemutatására szervezett sajtótájékoztatót nem is lehetett volna alkalmasabb helyen megrendezni - az első komolyabb nyári kánikula közepén -, mint az Aquaworld Resort Budapest emeleti konferenciatermében. Miközben tűkön ülve vártam, hogy a számomra legérdekesebb új Kangoo-t kipróbálhassam, részletes tájékoztatást kaptunk az új kompakt kistehernek szánt Express modellről, és a very high-end személyszállításra szánt Trafic Combi, valamint az árulkodó névválasztású Trafic SpaceClass is bemutatkozott.

Renault kishaszon modellek

A kisteher kategória nagyvadjainak számító kétféle Trafic igazából nem a teherszállítmányozás szempontjából volt izgalmas, hiszen ezek a modellek kifejezetten a nagycsaládos és az üzleti kategória személyszállítóinak születtek. A vezetés személyautós kényelmét kínálják, a többi termékükben már megismert teljes vezetéstechnikai arzenállal. Az utasok számára nem csak a báli ruhában történő utazást elősegítő óriási hely áll rendelkezésre, hanem a fejedelmi kényelem választásának lehetősége, amit a SpaceClass felszereltség kínál. Praktikus rekeszek tárháza áll rendelkezésre az utazók számára, így az apróbb dolgok nem fognak fel s alá gurulászni az ülések alatti sík felületen.

A tesztvezetést Kangoo-val kezdtem, mert a bemutató során megismert praktikus megoldásai levettek a lábamról. Tény, hogy a napon parkoló autók első megítélése önkénytelenül is hátrányos helyzetből indult, miután az 50 fokos kabinba beülve a légszomjjal küzdve próbáltam maximumra tekerni a klímát, de szerencsére azonnal helyre állt a béke, mert az M0-ra felkanyarodva már kellemes közegben lehetett vizslatni a munkahely kütyüit. Akadt is belőle bőven.

Renault Kangoo elölről

A tesztautó 280 kilós súllyal volt előterhelve, aminek köszönhetően kiegyensúlyozott mozgással lépte át az aszfalt indokolatlan kátyúit. Meglepve tapasztaltam, hogy nem vicceltek a személyautós vezetési élménnyel, mert a kormány mozgása meglepően könnyed, a motorhang minimális, a váltó kifejezetten pontosnak tűnt. Kényelem szempontjából is kifejezetten jó, könnyedén személyre szabható az üléspozíció és a kellően hosszú ülőlap is támogatja a pihentető vezetést. A főutakon átvezető tesztút során volt lehetőségem kipróbálni a terhelt jármű úttartását, ami a kényelmesen puha futómű mellett is stabilan tartotta a nyomvonalat.

Renault kishaszon raktér

Összességében tényleg egy nagyon kényelmesen vezethető, elfogadható teljesítménnyel rendelkező kistehernek tartom az 1.5 dCi erősebbik változatával, de a teljesítmény elégsége dombosabb területen lenne kérdéses. Az igényektől függően választható az 1.33 TCe benzinesből 100 valamint 133 lovas, vagy dízel 75 és 95 lovas kivitele. Az autópályát gyakran használók számára mindenképpen az erősebbik gázolajost ajánlanám.

A legjobb része viszont a raktérben van, ugyanis a Kangoo nem csak a szállítmányozás, hanem a mobil műhelyt üzemeltető kisvállalkozók számára is nagyszerű lehet. A raktér tetején helyett kapott lehajtható szerkezet segítségével a hosszabb lapos tárgyakat ide rejtheti a tulajdonos, így bőven marad hasznos alapterület a pakolásra. A formabontó megoldás viszont az oldalajtó kinyitásával tárult elém, ugyanis a Kangoo-ban nincsen B-oszlop.

Néhány év kisteherrel való ingázás során számtalanszor előfordult, hogy olyan tárgyakat kellett szállítani, amit hosszúsága és formája miatt az utasülésre (mellé, alá stb.) kellett bematekolni. A sok szerencsétlenkedés után végre a Kangoo-ban láttam megoldást, mert a B-oszlop elhagyásával óriási rakodónyílássá vált az autó oldala. Nem mellesleg az utasülés minimális origamival lehajtható, így hatalmas helykínálat szabadul fel és attól sem kell aggódni, hogy az ide pakolt dolgok elszabadulnak, mert a rakteret elválasztó rács 90°-ban elfordul. A leválasztott vezetőfülkével csak arra kell figyelni, hogy a jobb oldali tükör rálátását ne korlátozzuk az anyós helyére pakolt dolgokkal.

Az előadáson elhangzott, hogy a csomagszállítás során sokszor használhatatlanná váló középső tükör helyére kijelzőt szereltek, ami folyamatos képet biztosít az autó mögötti területre. Őszintén szólva a bemutatóanyagban látható retró monitor-tükör kifejezetten nagy mellélövésnek tűnt, legalábbis ami a megvalósítást jelenti, azonban használati szempontból nagyon hasznos a négyzet alakú kép.

Azon felül, hogy az a ritka embertípus, aki használja is a visszapillantót nem érzi félig vaknak magát a középső tükör nélkül, a kevésbé nívós közbiztonsággal rendelkező helyeken állandó figyelemmel kísérheti, mi történik a jármű mögött. Hasznos, bár a megvalósítás kicsit olyan, mintha a képcsöves TV-be tennénk az amoledet. A különleges megoldások mellett triviális praktikákkal is találkoztam, mint például a kormány jobb vagy bal oldalára helyezhető telefontartó, amivel a jobb vagy balkezesek tetszőleges helyre tehetik a készüléket. A Kangoo induló nettó ára 6,5 millió forint körül alakul.

Mivel kifejezetten a kisméretű haszonjárművekre voltam igazán kíváncsi, a második út az Express modellel történt. Az már rögtön az elindulás után feltűnt, hogy a két kocsi között nem csak a minimális méret, a műanyagok és a B-oszlop a különbség, bár ez meglátszik az árazásán is. Az Express igazi belépő kategóriás kisteher, most akciósan nettó 3,8 millió körül hozzá lehet jutni a fapadoshoz.

Az Express érzetre minden szempontból kényelmetlenebb, jóval nehezebb tekerni a kormányt, kevésbé finom a futómű és a nagy teher is sokkal jobban cibálja. Hiába na, ez egy kisebb és olcsóbb kocsi. A gyengébbik gázolajost próbáltam, mert itt is választaható a 100 lovas TCe vagy a kétféle (75 és 95 lovas) dízel is.

Autópályán és főutas előzésénél azért jóval fekészültebbnek kell lenni, ráadásul az oldalszél is jobban rángatja, mint a nagy testvért. Pakolhatóság szempontjából egyébként remek, bár ez jellemző most az összes Renault kisteherre, mert a létező összes felületet úgy alakították ki, hogy kisebb-nagyobb rekeszeket helyezzenek el benne. A középső tükör helyén a tesztautóban is kijelző volt, ami a korszerűtlen kerettől eltekintve remek képet ad változó fényviszonyok között. Vezetéstámogatók szempontjából szerényebb a felszereltség, de a bemutató alapján ez nem is csoda, mert a Renault ma ismert technikai arzenálját csak a legdrágább kategóriát képező Trafic-nál lövi el.

Renault Trafic beltér

Az Express egy igazán ésszerű választás a városi csomagszállítás szempontjából, de ha valaki praktikus dolgot keres, esetleg nem csak szállításra kell, de mondjuk hordozható műhelyt is szeretne magának, a Kangoo igazán jó társ lesz sokak számára. A kistehergépjárművek csúcsát képező Trafic-család személyszállítói meglepően jó minőségű személyautós környezetet kínálnak, de azért kétlem, hogy a kormányzati Multivan-flottát rohanának lecserélni ilyenre.