2021. november 24. | 12:01

Az elektromos MINI eredetileg nem villanyautónak készült, az idős alapok miatt elavultabbnak számít a konkurenciánál, ráadásul hatótávja is az egyik legkisebb a szegmensben, mégis egy nagyon jó autó!

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
MINI Cooper SE facelift 2021
Előnyök
Gokartszerű, élvezetes vezethetőség
Kívül-belül remek dizájn és stílus
Nagy fokú testreszabhatóság
Hátrányok
Alulméretezett fékek
Szűk helykínálat
Magas zajszint nagy tempónál

Mi tagadás, kicsi az akkuja. A papíron 235 kilométeres hatótáv télen elérhetetlen, örülhet a vezető, ha teljes feltöltés mellett 160-180 kilométert jelez ki a fedélzeti számítógép. A teszthét alatt kétszer is sikerült teljesen lemerítenem az autót, amikor az utolsó métereket úgy kellett megtennem, hogy 0 megtehető kilométert írt ki MINI és közben végig töltésért sipítozott.

mini-cooper-se-2021-teszt

Az elektromos autózás ilyen, pontosabban akkor ilyen, ha olyasvalaki akar villanyautózni, aki nem állt még rá agyban a villanyautózásra, illetve nem áll rendelkezésére a megfelelő infrastruktúra. Egy biztos, az elektromos gépkocsi még messze nem a lakótelepen élők közlekedési eszköze, de erről igazán nem az autó tehet.

Csak imádni lehet a retró megjelenését

Az aktuális (újkori) MINI-generáció, - már a harmadik a sorban - 2014 óta kapható, a teljesen elektromos kivitel pedig 2020-ban debütált. Az egyes piacokon MINI Electric, MINI EV, máshol (pl. nálunk) MINI Cooper SE néven hivatkozott modell is megkapta a frissítést – alig több mint egy éves pályafutást követően.

A ráncok kiigazítása sokat nem változtatott az autó megjelenésén és nem hinném, hogy a tervezők, marketingesek vagy cégvezetők fejében bármikor is megfordult volna egy drasztikus beavatkozás ötlete. Kicsit megváltozott a maszk (például eltűnt az e-logó), kicsit átrajzolták a lökhárítókat, de nagyjából ennyi.

mini-cooper-se-2021-teszt

Nagy változások majd a 2-3 év múlva esedékes új MINI-generáció (G-széria) megérkezésével várhatók, addig ezzel kell beérni. De miért ne érnék be a vásárlók ennyivel? A MINI egy igazi cukiság, stílusos retró megjelenéséért nemtől függetlenül szinte mindenki odavan.

Igaz, hogy nem a legmodernebb(nek ható) villanyautó a sorban, de megannyi színváltozatával, tetőkombinációival, nyolc választható felnijével és számos kiegészítőjével testreszabhatóságban szinte verhetetlen. Pont ez adja a MINI-életérzés egyik alapját, mindenki összekonfigurálhatja magának a stílusához leginkább passzoló kisautót.

Tudtad-e?

A MINI Cooper SE hajtáslánca szögre megegyezik a futurisztikus BMW i3s rendszerével, kivéve, hogy utóbbiban egy nagyobb hatótávot biztosító, nettó 37,9 kWh kapacitású akkupakk dolgozik.

Belül a hagyomány és modern technika tökéletes aránya van jelen

Sok változás a beltérben sem érhető tetten. Megújult a díszbetétek választéka, új a tetőkárpit, az ajtópanel is módosult valamelyest, illetve modernizálták a menürendszert. Az anyaghasználatra továbbra sem lehet panasz és az összeszerelés minősége is változatlanul példás, zörgésnek nyoma sincs az autóban.

mini-cooper-se-2021-teszt

Hatalmas pirospont, hogy a MINI-kben (nem csak az elektromosban) még 2021-ben is kapcsolókkal, tekerentyűkkel ellátott külön klímapanel van, és a 8 colos központi érintőképernyő, valamint a mögötte megbúvó infotainment-rendszer továbbra is kezelhető a könyöklő előtt található, jól bevált iDrive-val.

Praktikus és egyben szerethető részlet a számos krómozott billenőkapcsoló is, amelyekkel a fontos funkciók azonnal elérhetők, nem kell a menüben turkálni értük. A MINI-kben a tökéleteshez közelít a modern kijelzők és fizikai kapcsolók aránya, ezt az ergonómiát ma szinte minden más gyártó megirigyelhetné.

mini-cooper-se-2021-teszt

A vezető és a mellette helyet foglaló személy kényelmesen ül a kifejezetten jól tartó ülésekben, ám a termetesebbek már passzentosnak találhatják a rendelkezésre álló helyet. Hátul még kevésbé lehet elférni, oda inkább csak ritka alkalmakkor illik felnőtteket ültetni, ráadásul a ki-beszállás is nehézkes. Sebaj, a kis MINI nem családi busz. Alapból 211 literes a csomagtartó, amely a 60/40 arányban dönthető hátsó ülések lehajtásával 731 literre bővíthető. Példás módon a töltőkábel a csomagtér padlója alatt lakik

A villanyhajtás utólag került bele, ez magyarázza a bizonyítványt

A MINI alapvetően nem villanyautónak készült. Hagyományos hajtáslánchoz tervezett gépjárműből eletromosat készíteni pedig sosem egyszerű feladat, általában csak komoly kompromisszumok árán sikerül. A mérnökök – más lehetőség híján – a belső égésű motor helyére a villanymotort és az invertert, az üzemanyagtank helyére pedig az akkumulátort építették.

mini-cooper-se-teszt-2021

Így fordulhatott elő, hogy az elektromos MINI-nek viszonylag kicsi, egy mindössze bruttó 32,6 kWh, nettó 28,9 kWh kapacitású, 96 cellás akkupakkja van (nagyobb nem férne bele), amely nem tesz lehetővé rekordokat döntögető hatótávokat. A hivatalos WLTP-ciklus szerint 235 kilométer megy el egy szuszra, a valóságban azonban ez szinte elérhetetlen.

Inkább a 180-200 kilométer a reális nyáron, nekem a késő őszi hidegben (0-10 fok) még teljes feltöltés mellett, és a fűtést is kilövő energiatakarékos üzemmódban (Green+) sem mutatott 160 kilométernél többet az autó fedélzeti komputere. Ez már olyan kicsi hatótávolság, hogy az ember összeszorult fenékkel indul el otthonról, ha este véletlenül elmaradt a töltés.

mini-cooper-se-teszt-2021

Nem kell elfelejteni töltögetni a MINI-t! Véleményem szerint a villanyautózás megrontója a hatalmas akkupakk, amely mindig fogyasztást növelő és vezetési élményt csökkentő többletsúlyt jelent. Már extra 10 kWh kapacitás is plusz 60-80 kilogrammot mutathat a mérlegen, nem véletlenül lendülnek három tonna környékére a nagyakksis batár elektromos SUV-k.

Amíg nincs minden sarkon töltőoszlop, addig jellemzően az vesz elektromos kocsit (már csak a magas vételárak miatt is), akinek van otthon a garázsban töltési lehetősége. Így már rögtön nem probléma a kisebb hatótávolság, mert az átlagember napi 50 kilométeres ingázáshoz a MINI is tökéletesen megfelel, miközben nem cipeli feleslegesen a nagy akkucsomagot.

Az elektromos MINI-nek egyébként is a napi töltögetés áll jól, a papíron 15,8 kWh-s, a valóságban inkább 18-20 kWh-s fogyasztás száz kilométerenként hamar elszívja az elektronokat. Cserébe hamar feltölthető, maximum 50 kW teljesítménnyel egyenárammal nulláról 35 perc alatt, váltóáramról 11 kW mellett 2,5 óra alatt tölthető fel 80 százalékra az akkumulátor. Vésztöltő is jár az autóhoz az alapfelszereltség részeként, de akkor csupán 3,7 kW a maximális töltési teljesítmény.

A MINI villanyautóként is gokartszerű viselkedéssel örvendeztet

A 184 lóerős, 270 Nm forgatónyomatékú asszinkron villanymotorral hajtott MINI papíron nagyjából megegyezik a 178 lóerőt és 280 Nm-t felvonultató hagyományos benzinmotoros Cooper S-sel, karaktere mégis teljesen más. Az elektromos modell 7,3 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, végsebessége 150 km/óra, a benzines ide vonatkozó adatai 6,6 másodperc, valamint 235 km/óra.

A számok tehát a belső égésű felé billentik a mérleg nyelvét, ám a valóságban olyan őket összehasonlítani, mint a tüzet a vízzel. A városban a villanymotoros verzió brillírozik az azonnali gázreakciójával, csendes működésével és helyi emissziómentességével, ugyanakkor a benzines városhatáron kívül van elemében, ahol a villanyos már nem érzi oly jól magát.

mini-cooper-se-teszt-2021

Egyébként nagyon kellemesen megy a MINI Cooper SE, a városi sebességtartományokban sokkal robbanékonyabb a benzines társánál. Az első métereken ugyan elmarad a hajtáslánc-testvér BMW i3-asban tapasztalható megindulás (éljen a hátsókerék-meghajtás!), ám amikor megjön a tapadás, az elektronika ráereszti a newtonmétereket az aszfaltra és 100-ig lankadatlanul húz az autó.

Ráadásul a konkurensektől 50-100 kilogrammal könnyebb MINI a kanyaroktól sem riad vissza, az alacsony súlypont, a nagyon direkt kormányzás és a remek futómű sportos viselkedéssel ruházza fel az autót, az élmény kicsit hasonlít a gokartozáshoz. Ebben nem sok autó éri utol a kis háromajtós MINI-t. A fékek azonban kissé alulméretezettek, ami főleg nagyobb tempóról történő fékezéskor ütközik ki.

A szokásosnál nagyobb erő szükséges a fékpedál taposásához, és érzésre a fékhatás is kisebb az elvártnál. A nagy sebességű haladás ezért sem, meg azért sem illik hozzá, mert a zajszigetelése nem olyan jó, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt MINI modelleké, országúton és autópályán – nincs mit szépíteni - sajnos zajos.

Ár és összegezve

Az egyféle karosszériával (3 ajtós) és egyféle hajtáslánccal kapható elektromos MINI Cooper SE 11 175 000 forinttól indul, de a legmagasabb felszereltségi szinttel választva, a legszexibb színeket kérve és minden lehetséges extrát bepipálva már 14,5 millió forint környékén áll a számláló. Viszont még így is belefér az állami támogatásba, valamennyi kivitel 1,5 millióval olcsóbban hazavihető – már amennyiben éppen elérhető a kormány anyagi hozzájárulása.

mini-cooper-se-teszt-2021

Ép ésszel konfigurálva, a legfontosabb vezetéstámogatókat nem kihagyva, valamint a gyönyörűen szóló HiFi rendszert (267 ezer) és a panoráma üvegtetőt (333 ezer) is bepipálva 13 millió forintra nő a listaára, amiből le lehet vonni a támogatást. Nem olyan vészesen magas ár ez, tekintve, hogy a hagyományos hajtáslánccal szerelt autók is nagyon drágák manapság.

Az elektromos MINI-vel azok lesznek boldogok, akik második vagy sokadik autónak veszik, városban fogják használni és olyan járművet keresnek, ami egyedi, stílusával, vezethetőségével kicsit kilóg sorból. Őket nem fogja érdekelni a relatíve alacsony hatótáv, mert minden este töltik majd a fűtött garázsukban, ha pedig messzire kell menniük, csak átülnek a garázs másik oldalán álló dízel szabadidő-autójukba.

A MINI Cooper SE-t ráncfelvarrás előtt is teszteltük:

MINI Cooper SE facelift (2021)

  • Elektromotor teljesítménye: 135 kW / 184 LE
  • Max. forgatónyomaték: 270 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 3845/1727/1432 mm
  • Tengelytáv: 2495 mm
  • Saját tömeg: 1440 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 15,2 – 15,8 kWh/100 km (WLTP)
  • Tesztfogyasztás: 18 - 20 kWh/100 km
  • Hatótáv: 226 - 234 km (WLTP)
  • Teszt hatótáv: ~160 km
  • Végsebesség: 150 km/h
  • 0-100: 7,3 s