Sportosan zöld: MINI Cooper S E Countryman ALL4 (2018) – Teszt

Közzétéve:
2018-12-21, 11:13

A Countryman plug-in hibrid olyan, mint egy felfújt Cooper S, legalábbis ami a dizájnt illeti. De ha a mélyére tekintünk, valójában sokkal több annál.

A Countryman múltja nem nyúlik túl régre, a MINI Countryman első generációját 2010-ben mutatták be. 2014-ben kapott egy kisebb ráncfelvarrást, majd 2017-ben megérkezett a várva várt második generáció, ennek tagja a MINI Cooper S E Countryman ALL4, amely megkapta a gyár első plug-in hibrid hajtásláncát. Itt meg is érkeztem első tesztelt autómhoz. Érdemes pár mondatot fordítani a típus nevének elemzésére így kezdésnek. Szóval MINI Cooper S, tehát egy kisméretű, közvetlen, szinte már gokartos vezetési élménnyel rendelkező jármű. E, mint elektromos, na ezt még nem láthattad tömeggyártású MINI modellen, maximum koncepció autón. A Countryman szó előrevetíti azt, hogy ez nem egy kisméretű városi autó, de legalább egy kompakt crossover, amely maximálisan kielégíti a családi igényeket, a már megszokott MINI-s stílusban. Az ALL4 jelvény pedig azt jelöli, hogy egy összkerekes autóról van szó, melynek első tengelyén egy benzines, hátul pedig egy villanyos motor forgatja a kerekeket.

MINI Countryman S E - Teszt

MINI S E Countryman - tetőtől talpig brit, avagy British Racing Green

A fényszóróktól kezdve, a tükrökön keresztül a hűtőrácsig az autó karaktere egyértelműen MINI, de valamiben mégis több, igen, a méreteiben: az elődhöz képest 20 centiméterrel hosszabb, 3 centiméterrel szélesebb lett és 7,5 centivel nőtt a tengelyek közti távolság. Tehát ez a legnagyobb modell a gyártó palettáján, a plug-in hibrid viszont emellett még nehéz is, pontosan 130 kilóval nehezebb, mint a villanymotor nélküli 2 literes, négyhengeres motorral szerelt S ALL4 típus.

MINI Countryman S E - Teszt

Az első kerekek mögött található mind a két oldalon egy-egy sárga E jelölés, amelyek közül a bal oldali rejti az elektromos töltőnyílást. Az E-betű az autó hátulján is visszaköszön, ahogy az S jelzés is, ami az első hűtőmaszkról sem maradhatott le. Az új Countryman tehát maga a stílus, ez vitathatatlan, kérdés, hogy kell-e ennyi extra a már alapból extravagáns külsőre, mint például a 40 000 forintos fehér versenycsík a motorháztetőre?! Kicsit szükségtelennek érzem.

MINI S E Countryman - német precizitás, hangzatos brit részletekkel

Az ajtót kinyitva azonnal megfogták szemeimet a Chester bőrkárpittal ellátott brit tölgy színű ülések, amelyek nem csak ránézésre tűntek kényelmesnek. Nyilván függ attól, hogy ki mekkorára nőtt, de személy szerint úgy éreztem, hogy eléggé biztosan támaszt mindenhol. Elfoglalva a vezetőülést, elém tárultak a már megszokott MINI-s kezelőszervek, minden kör alakú, ami nem, az meg a középső nagyméretű kijelzőre tereli a figyelmet. Jópofa a fő képernyőt körülölelő fényes ív, amely különböző színekben képes pompázni, attól függően, hogy mennyire környezettudatosan használod a személygépjárművet, tolatásnál például pirosra vált. Ezt a menürendszert a két első ülés között található érintésérzékeny, írásfelismerő vezérlőtárcsával is irányíthatod – ez a megoldás ismerős lehet már több BMW modellből.

MINI Countryman S E - Teszt

A kormány mögötti apró fedélzeti rendszeren zölddel jeleníti meg a töltöttséget és a hatótávot. A körműszer melletti fogyasztásmérőn jelenik meg, hogy a villanymotor működik-e, illetve az eDrive képernyőjéről információt kaphatsz, hogy hogy áll a visszatöltés, valamint a fogyasztási adatok is leolvashatók. A középkonzolon billenőkapcsolók sora található, ami szintén klasszikus megoldás. Nagyméretű tárolórekeszek, USB és USB C csatlakozók, vezetéknélküli töltő is található a beltérben, utóbbi a könyöklőben kapott helyet.

MINI Countryman S E - Teszt

A beltér hangulatvilágítása állítható, természetesen a zöldet választottam ki, mert így volt teljes az összhang. A legtöbb megoldással már találkoztam más modelleknél is, így nem volt szokatlan, de az ajtónyitó fülecske megosztotta a kollegák véleményét, sőt az üvegtető árnyékolója kézzel húzható, ami kicsit elvesz a prémium életérzésből. Nem csak a vizuális élmény, de a hangzás is kiváló a Harman Kardon hangrendszernek köszönhetően.

MINI Countryman S E - Teszt

A hátul utazók is kényelmesen elférnek, igaz, az akkupakk 3 centit elvesz a fejtérből, de előny lehet, hogy a hátsó támlák szöge állítható. A hátsó ülések és a csomagtér alá helyezett 7,6 kWh-ás lítiumion akkumulátorcsomag csökkenti a csomagtér tárolókapacitását 45 literrel, de így is marad 405 liternyi helyed pakolni, amit akár 1275-ig bővíthetsz, amennyiben ledöntöd a hátsó üléseket.

MINI S E Countryman - elöl benzin, hátul villany

A tesztautóban elöl egy 1,5 literes, 136 lóerős, háromhengeres erőforrás dolgozik, amely 220 Nm nyomaték leadására képes, ehhez egy hatfokozatú steptronic automata váltó csatlakozik. A hajtáslánc egyébként ismerős lehet a BMW 225xe i-Performance-ból - hátul egy 88 lóerős, 220 Nm-es villanymotor dolgozik, amely lehetővé teszi 125 km/h-ig a tisztán elektromos közlekedést, abban az esetben, ha a töltöttsége nem esik 7% alá, mert akkor csak a benzinmotorra hagyatkozik. Felmerült bennem is a kérdés, hogy el lehet-e rakni keresztbe, de sajnos nem, mert nagyobb gázadásra mindig bekapcsolja a benzinmotort. A két erőforrás teljesítménye összesen 224 lóerő és 385 Nm, ami egy 1735 kg-os, összkerekes autóhoz képest nem rossz, ahogy az sem, hogy 6,8 másodperc alatt teljesíti a 0-100-as sprintet.

MINI Countryman S E - Teszt

A középkonzolon található egy e-drive kapcsoló, amelyet MAX e-drive módra váltva csak akkor kapcsolja be a benzinmotort, ha lepadlózod. Ezen felül Auto e-drive és SAVE Battery opciók között váltogathatsz, előbbi automatikusan szabályozza a hajtást, utóbbi pedig egy távolabbi időpontra tárolja el az elektromos energiát.

MINI Countryman S E - Teszt

Az e-drive-on felül három üzemmód közül választhatsz: sportos, normál hibrid, illetve green. Utóbbiban törekszik a technika csak az elektromotort használni, ilyenkor az energia visszatermelése minimális, ugyanakkor gyári adat szerint 42 km megtételére képes, így bőven teljesíti a zöld rendszámhoz tartozó 25 km-es minimumot. A rendszer azonban maximum 35 km-t ír ki teljes feltöltöttség mellett, de legalább őszinte, mert ezt általában tudja is teljesíteni. Otthoni hálózatról 3,5 óra alatt szedi meg magát teljesen az akkupakk, de Type 2-es töltővel ez természetesen gyorsítható. Sportmódban kissé idegesebbé válik az autó, éberebb, azonnal reagál mindenre és magasabban tartja a fordulatszámot. Ha van elég villamos energia, akkor igyekszik egyszerre használni a két motort, így aztán kifejezetten sportos autó benyomását kelti.

MINI S E Countryman - robusztus városi cirkáló

A háromhengeres motor nem nyerte el a tetszésemet, legalább is a hangja, meglehet, hogy ez a legnagyobb bajom az autóval. A szélvédő dőlésszöge kissé meredek, azonban jól rálátni a motorháztető domborulataira, amelyek erőt sugároznak kívülről, azonban a szélzaj elég zavaró autópályán. A futómű viszont nagyon rendben van, pont annyira feszes és kemény, amennyire kell, a megemelt hasmagassága miatt sem bólintós, az útegyenlőtlenségeken nagyobb zaj nélkül halad át. A kormányzás feszes és pontos, alig van holtjátéka a kormánynak, szerencsére vaskosan mozog.

MINI Countryman S E - Teszt

Az adaptív tempomat roppant finoman működik, a fékezést és gyorsítást is ügyesen megoldja helyettünk az elektronika. A váltó is szinte észrevétlenül teszi a dolgát, erőteljesebb gyorsításoknál az elektromotor tökéletesen tölti ki a váltások között keletkező lyukakat, így kaphatunk lineáris, kellemes gyorsulási érzetet. Rájöttem, hogy a head-up display egy jó találmány, láttam már kevésbé szerencsés kivitelezést is, de a MINI-ben kimondottan hasznos és informatív fajtával volt dolgom. Egy plasztik lapra kivetíthető a navigáció, az aktuális sebesség, a táblafelismerés és még az adott rádióállomás neve is. Sok információ kis helyen, de még így is kellemesebb a szemnek, mint lefele tekintgetni.

MINI S E Countryman ár és összegezve

A belépő benzines Countryman már 7,7 millió Ft-tól elérhető, hibrid tesztautónk listaára 11 771 000 Ft, azonban ezt jól fel lehet extrázni, ahogyan ebben az esetben az importőr is tette. Több mint 5 millió forintnyi plusz került bele, kezdve a Chili felszereltség szinttel, a Chester bőrkárpit és a panoráma üvegtető is több mint 300-300 000 Ft, csak hogy néhány példát említsek.

MINI Countryman S E - Teszt

A Countryman S E egy abszolút prémium termék, minden apró részletében érződött ez számomra. Sportos, vagány, stílusos családi autó, amely hibridként remekül használható, ha van lehetőséged otthon töltögetni az akkupakkot. Városban dinamikusan és környezettudatosan lehet cirkálni és persze élvezni a zöld rendszám előnyeit. Egyáltalán nem csalódtam a legnagyobb MINI-ben, közvetlen és dinamikus volt, ahogyan egy MINI-nek lennie kell. Egyetlen negatívumként talán a menetzajt tudnám felhozni a számtalan előnyével szemben.

MINI Cooper S E Countryman ALL4 Steptronic (F60)

  • Lökettérfogat: 1499 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/12
  • Max. teljesítmény: 224 LE
  • Max. forgatónyomaték: 385 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4299/1822/1599 mm
  • Tengelytáv: 2670 mm
  • Saját tömeg: 1735 kg
  • Átlagos energiafogyasztás: 13,2-14 kWh/100 km
  • Városi fogyasztás: 7-8 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 7-8 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 2,1-2,3 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 7-8 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 49-52 g/km
  • Végsebesség: 198 km/h
  • 0-100: 6,8 s

Kapcsolódó írások

Vetkőző francia szépség 1,5 millióért
2017. november 06.
A kabriózás egy életérzés. Hétvégi autónak képzeled el, amivel csak akkor mennek egy kört, ha jó idő van. Azonban létezik olyan is, amit bármikor használhatsz, ráadásul egész kedvező áron.
Halálra ítélve: Ford Focus ST 170
2017. július 06.
A nagyobb szériaszámmal gyártott sport kiadások rendszerint 10-15 évvel kiadásuk után elérik azt a mélypontot, amikor pár évig szinte potom pénzért hozzájuk lehet jutni. 
Mercedes-Benz E300 T-modell - Teszt
2017. október 13.
A Mercedes E-osztály formanyelve valamilyen szinten mindig a luxust tükrözi. A puttonyosnál viszont a funkcionalitás van előtérben, kiegészülve egy V6-os dízellel.
Suzuki Ignis GLX 4WD - TESZT + VIDEÓ!
2017. október 19.
Az Ignis legfelszereltebb változatát, a GLX-et teszteltük, ami kicsi, fürge, megbízható, ám ez esetben olcsóságról nem beszélhetünk. Vajon megéri a fullos változat?