2023. május 08. | 15:47

A cél az lenne, hogy az elektromos autók hosszú távokat mehessenek, miközben töltenek.

A skandináv országok komoly erőfeszítéseket tesznek a villanyautózás érdekében. Az újrahasznosításban és a feldolgozásban is jeleskednek, de a kibocsátástól mentes közlekedés fejlesztésébe is rengeteg pénzt ölnek.

Még korábban kísérleteztek olyan utakkal, amelyek fölé villamospályát építettek ki. Így a trolibuszokéhoz hasonló áramszedőkkel közlekedhettek volna útjaikon azok az elektromos kamionok, amik éppen lemerültek és töltés kell nekik.

Nem sokkal később ezt a koncepciót megfordították és egy bizonyos szakaszon az aszfaltba építettek be töltést adó sínt. Itt a teherautó alulra engedte volna ki áramszedőjét és úgy töltött volna menet közben (a korai budapesti villamosok is hasonló elven működtek, ám ezt végül elvetették, mert túl sok probléma volt a rendszerrel).

Most viszont egy harmadik irányt is megpróbálnak, ami a vezeték nélküli töltésen alapszik. Ma már ez sok autóban elérhető a mobiltelefonok számára, de több háztartásban is jelen van indukciós töltő néven.

A lényeg, hogy a töltőben és az autóban is van egy-egy tekercs, amely képes korlátozott távolságon belül energia átadására. A tervek szerint egy útszakszt ilyen tekercsekkel tennének tele, így nem csak az elektromos teherautókat, de az autókat is tölthetnék menet közben.

Ennek a rendszernek a kiépítése annyira előrehaladott fázisban van, hogy 2025-ben már élesben szeretnék tesztelni. Ehhez az E20 elnevezésű autópályájukat fogják módosítani, amely az ország egyik legfontosabb szakasza.

Három nagyvárost is összeköt, mint Stockholm, Göteborg és Malmö. Ezen a pályán összesen 3000 kilométeres hosszban fektetik majd le az új technológiát, tehát innen is látszik, hogy komolyan veszik.

A projektnek olyan nemzetközi visszhangja lett, hogy Németország és Franciaország partnerségi megállapodást kötött Svédországgal. Ennek a lényege a technológia fejlesztése és az azzal kapcsolatos kutatási eredmények megosztása a jövő érdekében.

Depositphotos