1. Dacia Spring
A győztes természetesen a Tesla Model S Plaid – legalábbis a gyorsulási versenyeken. A fogyasztást tekintve azonban nem meglepő módon egy sokkal könnyebb és kisebb – na meg szerényebb – járgány az e-autózás koplalóbajnoka.
Az általunk is tesztelt Dacia Spring egy crossovernek kinéző, ám alig négyszemélyes kisautóról van szó, amely ára mellett kinézete és kedvező fenntartási költségei miatt hívta fel magára a közvélemény figyelmét. Mondanunk sem kell, hogy nagy siker lett, amit az egyre emelkedő alapár (bemutatásakor 6,5, jelenleg 8,8 millió forint) sem tudott érdemben visszavetni.
Nagy varázslat nincs, 188 kilogrammot nyom az akkupakk a Springben, és mivel nem bővelkedik csilli-villi extrákban, így öntömege is megáll egy tonna alatt (937 kilogramm). Ehhez egy mindössze 33 kW-os (44 lóerős) elektromotor társul, ami finoman szólva sem varázsol rakétát belőle: 19 másodperc a százas sprint és 125 km/óra a csúcssebessége, tehát gyorshajtási csekket nehéz lesz vele összeszedni.
Igaz, közben megjelent az erősebb, jobban feleszerelt 48 kW-os (65 lóerős) változat is, ez már 13,7 alatt abszolválja álló helyzetből a 100 km/órás tempót, bár végsebessége nem lett nagyobb. A sok megszorításnak és spórolásnak persze hatalmas előnye a fogyasztás. A nettó (tehát kiautózható) 26,8 kilowattórás akkuval képes akár 250-280 kilométert is megtenni – persze nem csúcssebességen -, azaz tényleges fogyasztása alulmúlja a gyártó által közölt étvágyat.
Mivel az erősebb változat némiképp nehezebb (960 kiló), így étvágya is picivel a gyengébb kiadás feletti: előbbi 11,9-13,9, míg a 65-ös 12,5-14,5 kWh közötti átlagfogyasztással jár – a Dacia szerint, de mint írtam és többen beszámoltak róla, a valós átlag valahol 10 kWh körül lehet. A töltést illetően AC oldalon maximum 6,6 kW-ot tud felvenni (kb 29 amper egy fázison), így teljes lemerülés esetén kevesebb mint öt óra szükséges a 100%-os akkuhoz.
Jó hír, hogy DC (egyenáramú, vagyis villám)töltéssel is elboldogul, igaz, itt 30 kW a maximum – a Renault Zoe 22 kW-ot tud sima AC oszlopról. Ezzel egy órán belül érhetjük el a 80%-os állapotot, onnan azonban már nagy mértékben romlik a felvett teljesítmény, illetve az akkunak sem tesz jót ilyen módon teletölteni.
Habár a Spring egy kiváló kompromisszum második autónak munkába vagy a gyerekért járni, a listánkon szereplő összes elektromos jármű közül egyedül ezzel nem tanácsolnánk az autópályára tévedést. Már csak azért sem, mert nem emlékszem, milyen autón volt utoljára 165/70 R14-es kerék, ez manapság kis túlzással szinte robogókra való méret.
Dacia Spring - átlagfogyasztás 11,9-14,5 kWh/100 km