2023. május 15. | 14:34

3. Kipörgésgátló, vezetői segédeszközök és tankolási trükkök – Benetton, 1994

Következő

1993-ban a pilótákat segítő eszközök és az összetett elektronikai megoldások alkalmazása sosem látott szintet ért el, és mivel ezeknek a kütyüknek a fejlesztése rendkívüli összegeket emésztett fel, így az FIA úgy döntött, az 1994-es szezonra betiltja a használatukat. A csapatokat megfosztották az olyan eszközöktől, mint az aktív felfüggesztés, a kipörgésgátló és a rajtelektronika, valamint az ABS. Ugyanakkor ismét bevezették a verseny közbeni tankolást.

A Williamshez átigazolt Ayrton Senna biztosra vette, hogy a Benetton nem tiszta eszközökkel játszik. Gyanúját a Benetton gyors boxkiállásai keltették fel a brazíliai idénynyitón, emellett a B194-es kódjelű modell hangja is csak tetézte a gyanakvását. A háromszoros világbajnok azt feltételezte, hogy a rivális alakulat trükközik a tankolással és továbbra is használja a kipörgésgátlót – utóbbit azonban sosem tudták rájuk bizonyítani.

kép
Michael Schumacher 1994-ben egy Benetton-Fordban
forrás: Pascal Rondeau / Getty Images

Senna imolai halálát követően az FIA három csapatot – a Benettont, a McLarent és a Ferrarit – is arra kértd, hogy adják meg a motorvezérlő rendszerükhöz használt kódokat. A Benetton első körben pénzbírságot kapott, mert késve teljesítette a kérést, mivel a csapat erőforrásait szállító Cosworth „kereskedelmi okokra” hivatkozva nem akarta átadni az FIA-nak az adatokat.

Nem sokkal később az FIA befejezte a Benetton szoftverének elemzését, és megtalálta a füstölgő fegyvert – az úgynevezett „13-as opciót”. Ez volt a Benetton rajtprogramja, amely egy gombnyomással aktiválható volt. A Benetton azzal érvelt, hogy csak tesztelési célokra használták, és valójában egy hosszú indítási procedúrára volt szükség ahhoz, hogy a pilóták működésbe hozhassák. Ugyanakkor az FIA úgy találta, hogy könnyedén aktiválni lehetett az autóhoz csatlakoztatott laptopon keresztül. Ezt követően pedig a pilótának már csak néhány gombot kellett megnyomnia meghatározott sorrendben a kormányon ahhoz, hogy engedélyezhesse az üzemmódot.

Az FIA nem talált bizonyítékot arra, hogy a csapat valóban használta volna a versenyek folyamán ezt a megoldást. Az viszont kiderült, hogy a Benetton a tankolások során nem használt szűrőt a benzinszivattyúban, így sokkal gyorsabban tudta az üzemanyagot az autóba juttatni, amivel számottevő időt takaríthattak meg a boxkiállások során. Erre azt követően derült fény, hogy vizsgálatot indítottak annak kiderítésére, mi okozhatta az 1994-es Német Nagydíjon, hogy Jos Verstappen autója lángba borult egy tankolás során. Ám mivel az üzemanyagbetöltő rendszerekért felelős cég, az Intertechnique állítólag azt mondta a csapatoknak, hogy nyugodtan távolítsák el a szűrőt, így a Benetton megúszta a büntetést.

kép
Jos Verstappen lángra lobbant Benettonja az 1994-es Német Nagydíjon
forrás: Bernd Weißbrod / Picture Alliance / Getty Images

A csapat azonban nem kerülhette el a versenybíróság haragját. A Brit Nagydíjat követően Michael Schumachert kizárták, amiért a nem töltötte le a stop-and-go büntetést, amit azért kapott, mert a felvezető körön megelőzte Damon Hillt. Az esetért a német kétfutamost eltiltást is kapott. Ezt követően a Belga Nagydíj utáni átvizsgálás során a Benetton padlólemezén található kopóblokk vastagsága nem felelt meg az előírásoknak, amiért Schumachert kizárták.

Következő
Darren Heath/Getty Images