2023. november 08. | 18:28

A legtöbb utcai autó gyakorlatilag előrefelé sem tud annyival menni, mint a horvátok elektromos csodagépe tolatva.

Lassan már nincs olyan sebességgel és gyorsulással kapcsolatos rekord, amit ne a Rimac Nevera döntene meg. Legutóbb a leggyorsabb tolatás világcsúcsát hódította el.

A horvát villanyautó ugyanis több mint 170 mérföldes óránkénti tempóval, egész konkrétan 275,74 kilométer/órával hasított hátrafelé menetben. Ezzel a Föld leggyorsabban tolató szériagyártású autója lett, ami egyúttal bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe is.

Az őrületes mutatványra a németországi papenburgi autóipari tesztpályán került sor, ott, ahol a Nevera korábban már 20 rekordot megdöntött egyetlen nap leforgása alatt. Az ovális kanyarokkal rendelkező pályán található két darab 4 kilométeres egyenes, ami miatt sok gyártó szokta gyorsasági tesztekhez használni azt – a Nevera is itt érte el 412 km/órás előremeneti sebességrekordját. Ennek kapcsán Matija Renić, az autó főmérnöke is megszólalt.

„Eszünkbe jutott a fejlesztés során, hogy a Nevera lehet a világ leggyorsabb autója hátrafelé, de csak nevettünk egyet rajta. Sem az aerodinamikai elemek, a hűtés, de még a stabilitás szempontjából sem úgy terveztük az autót, hogy ilyen tempóval közlekedjen tolatva. Aztán elkezdtünk arról beszélni, mekkora poén lenne kipróbálni (mire képes). A szimulációink azt mutatták, hogy 150 mérföldet (241 km/órát) meghaladó tempót elérhetünk, de nem tudtuk, mennyire lesz stabil” - mondta.

A világcsúcsot az autóval elérő Rimac tesztpilóta, Goran Drndak részelteket árult el arról, mit érzett.

„Egyenesen hátrafelé nézel, és figyeled, ahogy a táj egyre gyorsabban távolodik el tőled, és úgy érzed, hogy a nyakad előrehúzódik, szinte ugyanolyan érzéssel, mint általában erős fékezéskor.”

Hozzátette még, hogy szerinte azért nehéz tolatva gyorsan menni, mert nagyon óvatosan és finoman szabad csak kormányozni, nehogy felboruljon az egyensúly. Közben figyelni kell az irányra, a fékezésre és a visszapillantó tükrökre egyaránt, miközben egyre nő a sebesség.

Az 1900 lóerős szörnyeteg azért volt fizikailag képes ilyen tempó elérésére, mert nincs benne sebességváltó, csak minden keréknél egy-egy elektromotor. Ezzel a tempóval a Nevera egyébként gyorsabbnak bizonyult, mint amire a legújabb, általunk is tesztelt Honda Civic Type R sportkocsi képes.

Azt nem tudni, hogy a vevőknek átadásra kerülő példányokba tesznek-e tolatási sebességlimitálót, bár előre menetben 412 helyett be kell érniük „csak” 352 km/órával. Bár ez valószínűleg aligha zavarja az olyan tulajdonosokat, mint az F1-es világbajnok, Nico Rosberg.

Rimac