Az ember nyugodt szívvel tervezhet elektromos autóval is viszonylag hosszabb távú kirándulásokat, hiszen akár telefonos alkalmazáson keresztül megkeresheti, kiválaszthatja és elindíthatja az autójának és az igényeinek megfelelő elektromos töltést. Én is ezt hittem.

Előre megtervezett útvonal alapján indultam el egy elektromos hajtású Opel Mokka-e tesztautóval Kelet-Magyarország felé, kiválasztva az M3-as autópálya kerekharaszti pihenőhelyénél található MOL Plugee töltőpontot. Tíz kilométernyi maradék hatótávra figyelmeztetett az autó műszerfala, amikor begurultam a kútra, ahol a töltőoszlophoz parkolva már indítottam is a mobiltelefonos alkalmazást. Pontosabban csak szerettem volna, hiszen a folyamat a fizetés jóváhagyásánál megszakadt. Mivel többszöri próbálkozás ellenére sem sikerült elindítani a töltést, bementem a shopba, hogy ott fizessem ki a bizonyos összegű kreditet, ez végtére is kapóra jött, hiszen amúgy is áfás számlát szerettem volna kérni.

A pénztárban dolgozók elsőre érdekesen reagáltak a kérésemre, láthatóan nem szoktak hozzá, hogy alternatív hajtású autóval érkeznek a kútra. Szinte én éreztem kellemetlenül magam, hogy mégis mit szeretnék, mert értetlenséget és elutasítást láttam az arcokon. Az egyik alkalmazott telefonos segítséget is kért talán egy felettesétől vagy kollégájától, hogy hogyan tudná elindítani az oszlopon a töltést, hiszen elmondása szerint ilyet még sohasem csinált.

Elektromos autó töltése

A hívást követően közösen kimentünk az autóhoz, ám az illető többszöri próbálkozásra sem tudta működésre bírni a Plugee-t, sőt, látszólag azzal sem volt tisztában, hogy pontosan hogyan és mit kellene tennie. Visszamentünk a shopba, ahol közölte, sajnálja, de nem fog tudni segíteni, és sztornózta a számlát. Ekkor hasított belém a felismerés, hogy innen ezzel az autóval nem jutok sehova, hiszen szinte teljesen lemerült.

Nagyon kellene a töltés, próbáltam kifejezni többféleképpen, de a shopban dolgozó hölgy felháborodva reagált: ez egy benzinkút, ahol benzint és gázolajat lehet venni! Továbbá, ha nem értek az elektromos autómhoz, minek használok ilyet? Különösen fájdalmas mondatok ezek 2021-ben, a legnagyobb kúttársaság munkatársának szájából, de tökéletesen megmutatja, hogy mennyire kiszolgáltatott bárki, aki Budapesten kívül szeretne villanyautóval közlekedni, esetleg akkumulátort tölteni.

A tehetetlen düh talán a legjobb kifejezés, amit akkor és ott éreztem egy tíz kilométernyi hatótávval rendelkező autó mellett állva, megborítva a teljes aznapi programot. Az egyetlen dolog, ami a fejemben járt az az, hogy ha most felhajtok az autópályára (és más lehetőségem nem volt) akkor vajon mikor fogok rajta megállni.

Mivel a villanyautók a fékezésekkel és kigurításokkal tűzdelt városi szakaszokon érzik a leginkább jól magukat, autópályán pedig ilyesmi kevesebbszer fordul elő, miközben nagyobb a sebesség, feltételezhető volt, hogy a Mokka fedélzeti műszere által saccolt tíz kilométer ebben a közegben talán 5-6 sem lesz, majd az autó lemerül és megáll.

Végül szerencsém volt. Egy másik alkalmazás segítségével sikerült találni egy viszonylag közeli, Hatvan külvárosában található töltőpontot, így egyéb opció híján autóba ültem, és elindultam a megjelölt pont felé. Az MVM Mobiliti oszlopát végül egy teljesen jelöletlen, külvárosi, sorompóval lezárt Decathlon-raktár parkolójában találtam meg, hatótávpárával gurultam oda, ahol sikerült az alkalmazásukon keresztül elindítani az elektromos töltést.

Az ügy kapcsán felkerestem a MOL sajtóirodáját, hogy választ kapjak néhány kérdésre, mint például:

  • Kapnak-e képzést a MOL töltőállomások alkalmazottai az elektromosautó-töltők üzemeltetéséhez?
  • Ha igen, kell-e ebből bármilyen vizsgát tenniük?
  • Az említett töltőállomás személyzete részt vett-e ilyen képzésen?
  • Milyen esetekben hiúsul meg a villanytöltés megkezdése, amennyiben az ehhez szükséges mágneskártyát megfelelően használja a kútkezelő?
  • Mit tehet egy merülőben lévő villanyautó vezetője, ha a fenti helyzetbe kerül egy MOL töltőállomáson?

Kérdéseimre az alábbi választ kaptam:

„Az említett napon, június 19-én a MOL Plugee elektromos töltőhálózatában országszerte technikai problémákkal küszködtünk, amelynek következtében mind az applikáción, mind pedig a shopban vásárolt kártyáról indított töltést a rendszer nem indította el. Bár az e-mobilitás Magyarországon még gyerekcipőben jár, töltőállomásainkon már nem számítanak újdonságnak az elektromos töltőberendezések, melyek használatára rendszeresen oktatjuk is kollégáinkat.

A tapasztalt kellemetlenségekért elnézést kérünk, és amennyiben a shopban vásárolt fix töltésről elküldi nekünk a számlát, természetesen kompenzálni fogjuk.”

Bár a cég nem adott választ a feltett kérdések egy részére, ezeken felül is felmerülhet egy újabb. Ha egy villanyautó önerőből nem tudja elhagyni a töltőállomást, mert éppen szünetel a töltési lehetőség és/vagy senki nem tud segíteni a használatában a helyiek közül, akkor kinek kell kifizetnie a lemerült autó elszállítását. További kérdés az is, ha nem számít újdonságnak a villanytöltő a kúton, akkor a használatára rendszeresen oktatott kollégáknak miért nincs fogalmuk a működéséről?

Sajnos a probléma nem egyedi és nem újkeletű. Majdnem egy éve már kerültem hasonló helyzetbe, az „szerencsére” egy Budapesten belüli MOL benzinkúton történt, így hamar találtam egy másik töltőpontot. A fentiek alapján számolnunk kell hasonló kellemetlenséggel, ezért aki Budapesten és Pest megyén kívül szeretne villanyautózni, az jobban teszi, ha nagyobb hatótávtartalékokkal számol és nem lepődik meg, ha végül nem egy benzinkúton, hanem egy elhagyott parkolóban tudja feltölteni az addigra szinte mozgásképtelen autót.

A MOL válaszának fontosabb állítása, hogy Magyarországon még gyerekcipőben jár az e-mobilitás, de szeretnénk megismerni villanyautós olvasóink tapasztalatait is, ezeket akár kommentben, akár levélben is eljuttathatod hozzánk az info@alapjarat.hu címre.