Az Európai Unió a benzin- és dízelüzemű autók fokozatos kivonásával a karbonsemlegesség mielőbbi elérését célozza, de Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója úgy látja, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének olcsóbb és gyorsabb módjai is vannak.

Az Európai Bizottság a belső égésű motorok nyugdíjazást szorgalmazza az elektromos autók javára, de ez egy olyan politikai döntés, amely környezeti és társadalmi kockázatokat hordoz magában, jelezte Tavares a Les Echos, a Handelsblatt, a Corriere della Sera és az El Mundo című európai lapoknak adott közös interjújában.

Carlos Tavares
Carlos Tavares (Fotó: Stellantis)

A szakember kimondta, az erőltetett villanyosítás a politikusok által választott út, az autóipar pedig kénytelen igazodni az EU törekvéseihez. Hozzátette, hogy léteznek olcsóbb és gyorsabb módszerek a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére.

Tavares kifejtette, hogy a jelenlegi európai energiamixet figyelembe véve egy elektromos autónak 70 ezer kilométert kell megtennie ahhoz, hogy kompenzálja az akkumulátor gyártásának szén-dioxid-kibocsátását. Rámutatott arra is, hogy egy hibrid autó most még fele annyiba kerül, mint egy elektromos jármű (itt a gyártási költségekre is gondolhatott), de idővel azért ez változhat.

Elektromos autók töltés közben

A szakmabeli azt is elmondta, hogy a belső égésű motorral hajtott járművek 2035-ig történő betiltása Európában azt jelenti, hogy az autógyártóknak gyorsan meg kell kezdeniük üzemeik és ellátási láncaik átalakítását, a „változás brutalitása pedig társadalmi kockázatot teremt”.

Az interjú során Tavares árnyalta azt a kijelentését, miszerint egyetlen európai üzemet sem zár be a Stellantis:

„Általában tartom magam az ígéreteimhez, de nekünk is versenyképesnek kell maradnunk. Az olaszországi termelési költségek például hihetetlenül magasak, főként a mértéktelen energiaárak miatt.”

Az interjú során az is kiderült, hogy a Stellantis március 1-jén fogja bejelenteni új stratégiai tervét.