Az Európai Unió jelentős szigorítást tervez bevezetni az új autók szén-dioxid-kibocsátására vonatkozóan. Ez pedig nemcsak a tisztán belső égésű motoros járművek, de a plug-in hibridek esetében is komoly érvágást jelenthet, és felgyorsíthatja az elektromos autók elterjedését. A 2027-re kilátásba helyezett új, Euro 6e szabályozással a konnektoros hibridek esetében a duplájára emelkednének a hivatalos emissziós értékek.

A mérési rendszer átalakításával a mindennapi élethez közelebb hoznák a kibocsátási értékeket a valósághoz, amelyben a Utility Factor (UF) komoly szerepet játszik, ez mutatja meg, hogy mennyit használják tisztán elektromos üzemmódban a plug-in hibrideket. Az Euro6 bevezetésekor ugyanis úgy kalkuláltak, hogy a plug-in modellek többnyire nem üres akkuval közlekednek, a gyakorlatban azonban sokan nem töltögetik szorgalmasan az akkut a konnektoros hibridekben.

Ennek eredményeként a plug-in hibridekre jelenleg vonatkozó 50 g/km-es kibocsátási határérték 2027-ben várhatóan körülbelül 125 g/km lehet, ami befolyásolná az autókhoz kapcsolódó költségeket a magasabb adók és kibocsátási pótdíjak miatt.

Skoda Superb iV plug-in hibrid
Kép: Škoda

Ezek a magasabb szén-dioxid-kibocsátási értékek egyúttal azt eredményeznék, hogy az autógyártók átlagos flottakibocsátási célszámait újra kell kalkulálni. Ezen túlmenően pedig fel kellene pörgetni az elektromos autók eladásait, hogy ellensúlyozni lehessen a konnektoros hibridek magasabb határértékeit. Ez komoly kihívás elé állítaná a chiphiánnyal és az akkumulátorcellák utánpótlásával küszködő autóipart.

A 125 g/km-es átlagos CO2-kibocsátást szinte lehetetlen feladatnak tűnik összhangba hozni a 2030-tól életbe lépő Euro 7-es normával, amely 42 g/km-re csökkenti majd a flotta átlagos szén-dioxid-emisszióját.

Skoda Superb iV töltés közben
Kép: Škoda

A bonyolult és költséges mérnöki megoldások csökkenthetik a plug-in hibridek CO2-kibocsátását, például a nagyobb akkumulátorok használata a tisztán elektromos hatótávolság meghosszabbítása érdekében, vagy a kisebb belső égésű motorok az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében. A becslés szerint ennek eléréséhez a szükséges minimális akkumulátorméret 30-40 kWh lehet, ami már nagyon közel jár az elektromos járművek akkumulátorának kapacitásához.

A komoly befolyással rendelkező zöld lobbisták - mint például a Transport and Environment - idén márciusban közzétett kimutatása alapján 2021-ben mintegy 600 ezerrel kevesebb elektromos járművet adtak el Európában, köszönhetően a plug-in hibrideknek.  

Nyitókép: Škoda