Az amerikai szakszervezetek szerint több millió hivatásos járművezető megélhetése kerülhet veszélybe.
Egy magas rangú amerikai szakszervezeti vezető arra szólította fel az amerikai törvényhozókat, hogy a kormányzat olyan szabályozásokat hozzon, amelyek kötelezővé teszik egy emberi kezelők jelenlétét az összes önvezető személyszállítási szolgáltatást nyújtó járműben, hogy vészhelyzet esetén át tudják venni az irányítást a számítógépektől.
Greg Regan, az AFL-CIO (American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations = Amerikai Munkaügyi Szövetség és Ipari Szervezetek Kongresszusa) Közlekedési Kereskedelmi Osztályának elnöke szerint az autonóm járművek „munkahelyek millióit veszélyeztetik”, és az önvezető autók minél gyorsabb elterjedését célzó jogszabályoknak nem szabad kiterjednie a 4,5 tonnánál nagyobb tömegű járművekre – olvasható a szervezet hétfőn kiadott közleményében.
„Azt sem engedjük meg, hogy az utasszállító repülőgépek pilóta, vagy a személyszállító vasúti szerelvények mozdonyvezető nélkül közlekedjenek, és hasonló megközelítést kell alkalmaznunk az olyan önvezető járművek esetében is, amelyek a gyakran zsúfolt közútjainkat és komplex fuvarozási hálózatunkat használják" – nyilatkozta Regan.
A szakszervezeti vezető bejelentésére azt követően került sor, hogy az Alphabet Inc. Waymo és a rivális Cruise a múlt hét folyamán engedélyt kért arra, hogy autonóm járművek segítségével elindíthassa személyszállítási szolgáltatását San Franciscóban.
A Waymo azt tervezi, hogy kezdetben mindenképpen lennének „sofőrök” is a járműveiben, akik a rendszer működését felügyelnék. Ezzel szemben a Cruise autóiban senki sem ülne a volán mögött – derül ki a Reuters által közzétett hivatalos dokumentumokból.
A nagy szakszervezetek, mint például a Teamsters által felvetett aggodalmak is jelentős szerepet játszanak abban, hogy az elmúlt öt évben nem sikerült jóváhagyni azokat a jogszabályokat, amelyek értelmében az USA szabályalkotói felmentenék az önvezető autók tízezreit az amerikai biztonsági előírások alól.
„Láthattuk már az automatizálás hatásait más szektorokban is – a gyártásban, az egészségügyben és a kiskereskedelemben, hogy csak néhányat említsünk – és annak következményeit, amikor a szabályozások nem védik meg az általa érintett munkavállalókat és felhasználókat. Minden olyan járműnek, amely 4,5 tonnánál könnyebb, és a közúthálózatot használva közlekedik, megfelelő szabályozásnak kell megfelelnie” – tette hozzá Regan.
A Google által több mint egy évtizede útjára indított Waymo, valamint a General Motors, a Honda és a SoftBank Group támogatásával működő Cruise is San Franciscóra fókuszálja erőfeszítéseit a kezdetektől fogva.
A Cruise egyelőre nem kívánta nyilatkozni a kérdéssel kapcsolatban, míg a Waymo egy hivatalos közleményben reagált Regan kijelentéséreire.
„Az Egyesült Államok szabályalkotóinak vezető szerepet kell játszaniuk az önvezető járművek biztonságos bevezetésének biztosításában. Az általunk javasolt szabályozás egy szakaszos megközelítést tenne lehetővé, amely megfelelő egyensúlyt biztosítana a szigorú szövetségi felügyelet és az innováció között” – olvasható a Waymo anyagában
John Thune republikánus szenátor a múlt héten az ügyvédeket és a Teamsters szakszervezetet is éles kritikával illette az önvezető autókra vonatkozó jogszabályok meghozásának akadályoztatásáért. A szenátor szerint ugyanis az autonóm technológia több ezer életet menthetne meg.