2021. május 21. | 14:55

A két elektromotorral működő monstrum vontatóképessége meghaladja a 4,5 tonnát.

2022 tavaszán érkezik a Ford F-150 tisztán elektromos kivitele, a Lightning (Villám). A modell négyféle kivitelben és kétféle akkumulátorral lesz kapható az amerikai márkakereskedésekben, a villanyos pickup gyártása jövőre kezdődik Dearbornban a Rouge üzem egyik új, csúcstechnológiájú egységében.

A két elektromotorral működő, 4x4 hajtással az F-150 Lightning még a legdurvább terepeken is megállja a helyét. Az új, független hátsó felfüggesztés a menetkomfort javítására szolgál, a vadonatúj alváz pedig az F-150 történetének eddigi legkeményebb acéljából készült, aminek köszönhetően az autó teherbírása meghaladja a 900 kilogrammot, vontatóképessége pedig a 4,5 tonnát.

Az autó eddig sosem tapasztalt vezetési és használati élményeket kínál, állítja a Ford, a cég fel is sorolta, hogy mire számíthatnak a vásárlók:

  • azonnal rendelkezésre álló vonóerő,
  • intelligens vontatási funkciók,
  • folyamatos szoftverfrissítések,
  • akkora digitális kijelző, amekorrát még nem látott a pickup-piac.

Az elektromos platform egészen új képességeket is kínál, az autó például szükség esetén még egy családi házat is képes ellátni árammal. A gépház alatt pedig külön rakodótér található, méghozzá elektromos csatlakozókkal. A villanyos F-150 teljesítménye 563 lóerő, szinte azonnal rendelkezésre álló forgatónyomatéka pedig 1051 Nm (több, mint bármelyik eddigi F-150 modellé). Az alacsony súlypontnak köszönhetően az autósok a felázott földutakon vagy a mély homokban is magabiztosan haladhatnak, jelentette a gyártó.

 

Opcióként rendelhető az úgynevezett Fedélzeti Mérleg rendszer is, ami a jármű saját érzékelőivel felméri a rakomány súlyát, és megmondja a felhasználónak, mennyi fér még el a platón. A szállított teher tömege ugye a hatótávolságot is befolyásolja, ezért a tervezők összekötötték a Fedélzeti Mérleget az Intelligens Hatótáv-tervezővel, így a sofőr mindig pontosan tudja, milyen messzire juthat el az adott feltöltéssel. Az F-150 Lightning modellben mutatkozik be a Vonóhorog Asszisztens, ami automatikusan kontrollálja a kormány-, fék és gázparancsokat, így a vontatás még egyszerűbbé válik.

Az újdonság Lariat és Platinum kiviteleiben mutatkozik be a SYNC 4A rendszer is; ez egy modern interfész 15,5 colos érintőképernyővel, kifejezetten a vezető szokásaihoz igazítva. A SYNC 4A a természetes beszédvezérlésű, felhőalapú navigáció mellett vezeték nélküli csatlakozást kínál a felhasználó kedvenc szolgáltatásaihoz (pl. Apple CarPlay, Android Auto).

A személyre szabható 12 colos műszeregység kezelőfelületén fontos információk jelennek meg. A kijelzőn animáció közvetíti, hogyan működik az autó kéz nélküli vezetés üzemmódban, vagy hogy mennyi energiát nyer vissza a hajtáslánc a regeneratív fékezés során.

Átlagosan napi 30 kWh fogyasztással számolva az F-150 Lightning nagyobb kapacitású akkumulátora három napon át képes árammal ellátni egy családi házat, vagy akár tíz napig is, ha a házban csak a nélkülözhetetlen berendezéseket használják. Az F-150 Lightning egy normál hatótávolságú akkumulátort és egy nagyobb kapacitású akkut kínál, az előbbi az EPA-becslés alapján 370 kilométerre elegendő, az utóbbival pedig akár 480 kilométert is lehet autózni.

A nagyobb kapacitású akkuval felszerelt modell a hírek szerint nagyjából 8 óra alatt tölthető fel 15-ról 100 százalékra. Egy 150 kilowattos egyenáramú gyorstöltővel a hosszabb hatótávolságú Lightning 10 perc alatt 87 kilométerre elegendő árammal tölthető fel, és 41 percbe telik 15-ről 80 százalékra tölteni az akkut. A jövőre érkező autó alapára az állami vagy szövetségi adókedvezmények nélkül 39 974 dollár (aktuális árfolyamon számítva 11,4 millió forint).