2021. május 21. | 13:24

Ez a motor válthatja le a hagyományosabb, 13 és 15 literes négyütemű motorokat.

Már tesztelik az Achates Power által gyártott 10,6 literes, kétütemű, háromhengeres, hatdugattyús dízelmotort. Igen, jól olvastad, hat dugattyú három hengerben. Hogy lehetséges ez? Hát úgy, hogy ez egy ellentétes dugattyús motor.

A boxermotorokkal szemben az ellendugattyús motorokban két dugattyú működik egymással szemben egy-egy közös hengerben. A vezérlés aszimmetrikus, a kipufogást vezérlő dugattyú ugyanis 15 fokkal előresiet, hogy hosszabb legyen a szabad kipufogás ideje, ezáltal kedvezőbb a henger töltése is.

Normális esetben rengeteg energia vész el a hengerfejen keresztül, de egy ellendugattyús motorban ez a dugattyúk között oszlik meg, ami minimálisabb veszteségekkel jár. A hengerfej helyett a motor egyik oldalán "helyet hagytak" a kipufogógázok áramlásához, az ellenkező oldalon pedig hasonlóan jártak el a beömlő levegő esetében. A hengerfej elhagyása potenciálisan növeli a megbízhatóságot és csökkenti a gyártási költségeket.

Ez egyébként nem egy teljesen új koncepció, kétütemű, ellentétes dugattyús motorok már évekkel ezelőtt is léteztek, de csak most vették elő újra őket. Az alapokat az a 2,7 literes prototípus teremtette meg, amely egy Ford F-150 pick-upot hajtott, a Walmart pedig júliustól egy Peterbilt 579-esben teszteli a 10,6 literes változatot Kaliforniában.

A dugattyúk egymásra halmozásának egyik elkerülhetetlen hátránya, hogy a kétütemű motor magas lesz, de az Achates szerint ez a kamionok esetében nem jelent majd különösebb problémát. A remények szerint az OP költséghatékony alternatívája lesz a meglévő 13 és 15 literes négyütemű motoroknak.

Tavaly év végén jelentették be, hogy az OP megfelel az új környezetvédelmi előírásoknak, az Achates azt állítja, hogy a tesztjei hét százalékos CO2-kibocsátás-csökkenést és 96 százalékos NOx-csökkentést (NOx=nitrogén-oxidok) mutattak ki a hagyományos kamion-motorokhoz képest. Ennek ellenére a Walmart bemutatójárművében használt 10,6 literes motor körülbelül 405-406 lóerő leadására képes.

A teljesen elektromos teherautók természetesen még zöldebbek lehetnének, de mivel a hatótávolság/akkumulátor-technológia terén még vannak akadályok, az OP-hez hasonló járművek tökéletes átmeneti megoldást jelenthetnek.