2022. április 05. | 13:01

Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy az autógyártás folyamata tisztább és környezetbarátabb legyen.

Az autógyártóknak számos kihívással kell szembenézniük, miközben igyekeznek a szennyező, káros anyagokat eltávolítani ellátási láncaikból, hogy kielégítsék a szabályozók és a befektetők igényeit.

A többek között a Volkswagen-csoport luxusmárkájával, a Bentley-vel dolgozó, észak-angliai székhelyű Advanced Electric Machines (AEM) gyakran vegyi anyagok felhasználásával előállított ritkaföldfémektől mentes, újrahasznosítható villanymotorokat fejleszt. A cég vezérigazgatója, James Widmer elmondta, ügyfeleik szeretnék költséghatékony, fenntartható járművekre cserélni belső égésű motoros autóikat, és mindezt rengeteg ritkaföldfém használata nélkül kívánják megtenni.

Az ellátási láncok egyre fokozottabb ellenőrzés alá kerülnek, ugyanis az Európai Unió a nettó zéró kibocsátási cél elérése érdekében tavaly törvénytervezetet nyújtott be a karbonadó bevezetésével kapcsolatban. Emellett pedig biztosítani kívánja az elektromos járművek akkumulátoraival kapcsolatban az alapanyagok etikus beszerzését, illetve azt, hogy ezeknek az energiatároló egységeknek az újrahasznosítására konkrét tervek szülessenek.

autógyártás
Kép: Mercedes

A kilátásba helyezett karbonadók bevezetése érzékenyen érintheti a technológiai téren hátrányban lévő autógyártókat, miközben a befektetők és a finanszírozók egyre inkább előnyben részesítik azokat a vállalatokat, amelyek erős környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) minősítéssel rendelkeznek. A rendkívül kiélezett versenynek köszönhetően ami ma csúcstechnológiának számít, holnapra elavulttá válhat.

Az autógyártók egyre komolyabb hangsúlyt fektetnek arra, hogy tisztábbá tegyék az autógyártás folyamatát, fenntartható anyagokat használjanak és kevésbé káros akkumulátorkémiát kísérletezzenek ki. Az elektromos járművek úttörőjének számító Andy Palmer, a brit Switch Mobility vezérigazgatója elmondta, csak olyan cégekkel lépnek partneri együttműködésre, amelyeknek konkrét terveik vannak a nettó zéró károsanyag-kibocsátás elérésére.

Az elektromos autókkal kapcsolatban az jelenti a legnagyobb problémát, hogy a gyártásuk rengeteg szén-dioxid-kibocsátással jár. Így sok kilométert kell megtenniük, mielőtt a környezet számára kisebb terhelést jelentenek, mint egy belső égésű motoros kocsi.

autógyártás
Kép: Mercedes

A BMW lemérte az egész ellátási láncának CO2-lábnyomát. A bajor gyártó szerint amennyiben nem tenne lépéseket, úgy 2030-ra az egy járműre jutó lábnyom 18 tonna szén-dioxid lenne, szemben a 2019-es 12 tonnával. A BMW szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó tervei szerint azonban 2030-ra ezt a számot 9 tonnára kellene csökkenteni.

„Egyre fokozódnak az erőfeszítések az autógyártók részéről, hogy ezeket a problémákat kezeljék és minél előbb, minél gyorsabban jobb, tisztább, környezetbarátabb és egyszerűbb technológiát dobjanak piacra” – mondta Pepi Maksimovic, az Ansys mérnökigazgatója.

Több autóipari szakember is kihangsúlyozta, a gyártók felismerték, a megbízható, ellenőrizhető forrásból származó alapanyagok használatának jelentőségét, a befektetők pedig egyre inkább megkövetelik a folyamatok átláthatóságát az üres ígéretek helyett. A karbon-adó bevezetés pedig egy elengedhetetlen lépés a 2050-es szén-dioxid semlegességi cél elérése érdekében.

Nyitókép: Volkswagen