Egy éve vár a nagyközönség arra, hogy a 2020 júniusában 28 óra alatt kimerült elektromosautó-pályázat folytatódjon. 2021. május 17-én megjelent végre a friss pályázati kiírás, ami kicsit Mátyás király meséjére emlékeztet: „hozott is ajándékot meg nem is”.

Kik pályázhatnak?

Június 14-étől magánszemélyek vagy civil szervezetek pályázhatnak, tehát a céges autóvásárlásokat jelenleg még nem támogatják. Ez valószínűleg csak átmenetileg lesz így, hiszen az új autó eladásokban a legnagyobb részt a céges autóvásárlások teszik ki. Tapasztalataink szerint eddig tipikusan a kis- és középvállalkozások tulajdonosai vásároltak elektromos autót cégautóként. Kérdés, hogy ők most eltekintenek-e a céges autók nyújtotta kedvezményektől, elsősorban a pénzügyi lízing igénybevételének lehetőségétől, vagy inkább tovább várnak.

Taxisok szintén június 14-étől nyújthatják be pályázataikat némiképp kisebb összegre, mint tavaly, de még így is közel féláron juthatnak autóhoz.

Nissan Leaf elölről

Mik a vételár-határok?

Magánszemélyek esetén, ha az autó vételára a 12 millió Ft-ot nem éri el, akkor 2,5 millió Ft támogatás jár. Ha 12 és 15 millió Ft között van a vételár, akkor pedig 1,5 millió forinttal kerül kevesebbe az autó. A hét vagy többszemélyes autók esetében a támogatási határok 14 és 17 millió Ft, a támogatás összege a maximum 5 személyes autókéval azonos: 2,5 és 1,5 millió forint.

A tisztán elektromos autók kínálata a tavalyi évhez képest jelentősen bővült, szinte az összes márka kínál már elektromos modellt. A támogatott árkategóriák módosítása mindenképpen ésszerű döntés volt, így már nem csak a fapados modellek férnek be a 12 millió forintos határ alá. Ráadásul a 1,5 millió Ft-os támogatás már szemmel jól látható összeg (a tavalyi fél millióval ellentétben), így ez az árkategória is biztosan sokkal népszerűbb lesz idén.

Taxisok számára a vételár-határ továbbra is 15 millió Ft. A támogatásként megkapható maximális összeg azonban csökkent, idén maximum 6.750.000 Ft-tal lehet olcsóbb az elektromos autó (tavaly még 8.250.000 Ft volt a támogatás). Összességében a jármű vételárának 45%-át lehet megkapni támogatásként.

Csak tisztán elektromos autók támogatottak, tehát a tölthető vagy plug-in hibridek (PHEV) esetén továbbra is a teljes vételárat ki kell fizetni.

Elég lesz a forrás?

Az idei évben több forrást rendeltek elektromos autó támogatásra, ami a tavalyi rohamot látva elvárás is volt.

Magánszemélyek összesen 3 milliárdos keretet vehetnek igénybe 3 körben. Júniusban, augusztusban és októberben lehet pályázatot benyújtani 1-1 milliárd Ft-ra. A tavalyi évben magánszemélyek és cégek vásárlásaira összesen jutott 3 milliárd Ft. Ez a forrás 2021-ben előzetes számítások szerint 1200-2000 db új elektromos autó vásárlásához lesz elégséges.

A taxisok számára elérhető összeg is növekedett, ők 2 milliárd Ft helyett 3 milliárd Ft-ot kaphatnak összességében, ami 444 db új autó vásárlására lesz elég összeg.

Hogyan lehet igénybe venni a támogatást?

Ebben a tekintetben nagyot lépett előre a pályázat: már nem elég az autó megvásárlásának bizonytalan szándéka, szükséges, hogy az autót meg is rendelje a leendő tulajdonos. Ehhez fontos, hogy regisztrált márkakereskedőt kell találnia. A kereskedők regisztrációja majd június 1-jétől kezdődik; de valószínűleg minden elektromos autót áruló autó márkakereskedés kéri majd a felvételét erre a listára. Ez a menetrend az elektromos kerékpár pályázatoknál már működő és ezek szerint jól bevált szisztéma.

Mégis mikorra lesz ebből autó?

A pályázat kiértékelésére az IFKA-nak 20 munkanapja van, ezt követően közlik hivatalosan a döntést. Ennek fényében tehát kb. 1-1,5 hónap alatt várható a döntés meghozatala. Az autót átvenni csak a hivatalos támogatói döntés jogerőre emelkedése után lehet. A teljes ügymenet elektronikusan zajlik, ehhez mindenkinek ügyfélkapu hozzáférés szükséges.

Hol van az apróbetű?

A pályázónak három évig meg kell őriznie az autót és évente be kell számolnia elektronikusan. Teljes körű CASCO biztosítás is szükséges, és ha 3 éven belül például totálkárosra törik az autó, akkor a kártérítésből a támogatás arányos összegét először az államnak fizetik majd ki, a fennmaradó összeg marad a tulajdonosnak.

Összességében ez egy jobban összerakott pályázati rendszernek tűnik, mindenképpen kiforrottabb, mint bármelyik támogatási felhívás a 2016-os indulás óta.

Csak azokat támogatja, akik meg is rendelték az autót és nem csak kósza szándékuk volt.

Növekedett a támogatásra fordítható összeg magánszemélyek és taxisok esetén is.

Az értékhatár miatt szélesebb palettáról válogathatnak az érdeklődők.

Továbbra is az alacsonyabb vételárú autókat támogatják nagyobb mértékben, de ésszerű a különbség a 12 millió Ft alatti, illetve a 12 és 15 millió Ft közötti kategóriák között.

Hátrányok, kockázatok

A cégek támogatásának hiánya fájó pont, ez jó eséllyel változni fog, a kérdés csak az, mikor.

Mivel egy éve várnak a vásárlók, ezért a júniusi támogatási körben nagyobb roham várható.

Taxisok esetén kérdéses, hogy tudnak-e önerőt biztosítani a vásárlásaikra, illetve a járványhelyzet okozta bizonytalanságban akarnak-e.

Szerző: dr. Barczi Veronika elektromos autó pályázatíró, tanácsadó, az Elektromos Autó Akadémia társalapítója

Elektromos autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben, hiszen itt is tudsz állami támogatással új elektromos autót vásárolni, mivel a MAH Zrt. az MNB által minősített, finanszírozást közvetítő független ügynök.