2022. június 01. | 11:45

A kábelkötegek hiánya felgyorsíthatja az elektromos autókra történő átállást.

Az orosz-ukrán háború kitörése óta a kábelkötegek méginkább hiánycikké váltak az autóiparban. A Reuters több mint egy tucat iparági szereplőt és szakértőt szólaltatott meg, akik elmondták, a kialakult kínálati válság felgyorsíthatja a hagyományos autógyártók azon terveit, hogy átálljanak az elektromos járművekhez tervezett, könnyebb, gépi gyártású kábelkötegek használatára. Ez pedig komoly csapást jelentheti a belső égésű motoros járművek szempontjából.

kábelköteg csatlakozója
Kép: Pixabay

Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions elemzőcég vezetője szerint a kábelkötegek hiánya egy újabb észszerű indok, hogy miért szükséges felgyorsítani az elektromos autókra történő átállást. Az ukrajnai válság hatására a gyártók a kábelkötegek gyártását más, olcsó munkaerőt kínáló országokba helyezték át, mint Marokkó, Tunézia, Lengyelország, Szerbia és Románia.

Továbbra is a belső égésű motoros autók teszik ki az újautó-eladások jelentős részét világszerte. A JATO Dynamics adatai alapján az elektromos járművek értékesítése tavaly megduplázódott, 4 millióra nőtt, de még így is csak a járműeladások 6 százalékát adták.  

A Tesla-modell

A belső égésű motoros autók kábelkötegei egy átlagos jármű esetében akár 5 kilométernyi kábelt is jelenthetnek, amelyek az ülésfűtéstől az ablakokig mindent összekötnek. Előállításuk munkaigényes, és mivel szinte minden modell egyedi, így nehéz gyorsan átállítani a gyártást.

Tesla Model 3 gyártás
Kép: Patrick Pleul / Picture Alliance / Getty Images

Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója elmondta, a brit luxusautó-gyártó a háború kezdetén mintegy 30-40 százalékos termelésvisszaeséssel számolt a 2022-es évre. Komplikált volt alternatív megoldásokat találni, mivel a hagyományos kábelkötegek 10 különböző alkatrészt tartalmaznak 10 különböző ukrán beszállítótól. A szakember hozzátette, hogy az ellátási problémák arra késztették a Bentley-t, hogy kifejlesszen egy egyszerű, elektromos járművekhez való kábelköteget, amelyet központi számítógép vezérel majd.

Hallmark elmondta, a Tesla modellt - amely egy teljesen más kábelezési koncepció - nem lehet egyik napról a másikra megvalósítani, ugyanis ez alapvető változást jelentene az autók tervezésében. A Tesla által használt, új generációs kábelkötegek automatizált gyártósorokon is elkészíthetők. Emellett könnyebbek is, ami kulcsfontosságú tényező, mivel az elektromos autók súlyának csökkentése elengedhetetlen a hatótávolság növeléséhez.

A megkérdezett vezetők és szakértők jelentős része egyetértett abban, hogy a fosszilis tüzelőanyaggal működő autók, amelyeknek Európában és Kínában egyre szigorúbb emissziós normák vonatkoznak, nem lennének elég sokáig forgalomban ahhoz, hogy indokolják az újratervezést, lehetővé téve számukra a következő generációs kábelkötegek használatát.

Sandy Munro, autóipari elemző szerint már nem érdemes a belső égésű motoros autókba invesztálni. Hozzátette, 2028-ra az elektromos autók fogják kitenni a globális újautó-eladások felét.

autógyártás
Kép: Volkswagen

Walter Glück, a Leoni kábelkötegekért felelős vezetője elmondta, a cég az autógyártókkal együtt új, automatizált megoldásokon dolgozik a villanyautók számára készülő kábelkötegek esetében. A Leoni a zónás vagy moduláris kábelkötegekre összpontosít, amelyeket hat-nyolc részre osztanának.

Ezek elég rövidek az összeszerelés automatizálásához és a bonyolultság csökkentéséhez, ráadásul a gyártási folyamatok is gyorsabbak. A BMW például a moduláris kábelkötegekre váltást fontolgatja, mivel használatukhoz kevesebb mikrochipre és kábelre lenne szükség.

Nyitókép: Pixabay