Azóta, hogy Magyarországon 2016-ban bevezették a környezetkímélő járművek számára a zöld rendszám használatát, hazánk élen járt az elektromosautó-eladások tekintetében a kelet-európai országok között. Az elmúlt évben azonban Románia is jelentőset lépett előre ezen a téren, és 2021-ben megelőzte Magyarországot.

Tavaly, akárcsak hazánkban, Romániában is kevesebb új autót adtak el, mint 2020-ban. A számok nagyon hasonlóak: nálunk 121 920 darab új autó talált gazdára az elmúlt év során, ami 4,8 százalékos csökkenést jelent 2020-hoz képest, addig keleti szomszédunknál 121 208 autót értékesítettek, szemben a 2020-ban eladott 126 351 darabbal, ez 4,2 százalékos visszaesés. Ezzel szemben az elektromos autók viszonylatában jelentős növekedést lehetett tapasztalni.

2019-ben 1506 tisztán elektromos autót értékesítettek Romániában, 2020-ban ez a szám 2846-ra nőtt, tavaly pedig bőven megduplázták az előző évi mennyiséget, hiszen összesen 6338 darabbal bővült a tisztán elektromos autók állománya.

Ezzel párhuzamosan Magyarországon összesen 4311 darab elektromos autó talált gazdára 2021-ben. Vagyis a tavalyi évben a román piacon a tisztán elektromos autók jelentették az újautó-eladások 5,2 százalékát, szemben a magyar 3,5 százalékos piaci részesedéssel.

tisztán elektromos autók értékesítése Magyarországon és Romániában

Akárcsak Európában, úgy Romániában is jól megfigyelhető az autópiac átalakulása: a benzinesek adják a teljes mennyiség 65 százalékát, míg a dízeleknek egyre kisebb szelet jut a tortából – a 2020-ban elért 27 százalék után tavaly 19 százalékra zsugorodott a dízelek részesedése.

Az, hogy Romániában jelentősen megugrott az elektromos autók iránti kereslet, egyértelműen a Dacia Spring megjelenésének köszönhető. A modell értékesítése lényegében csak a tavalyi év utolsó három hónapjában kezdődött, és máris 3068 darabot adtak el belőle, amivel nemcsak a legsikeresebb villanyautó lett keleti szomszédunknál, de a legnépszerűbb új autók toplistáján is az 5. helyet szerezte meg.